• lillefoot

Mögel eller jordkällarlukt i soffa ?

Hej! Vi köpte en soffa av en kompis till min sambo igår. Den är 2 år gammal och har stått i en friggebod under en tid. Nu när den kommit upp här så känner vi tydligt att den luktar mögel eller jordkällare. Jag dammsög och använde textiltvätt från mio på tresittsen igår och den luktar något mindre än den som vi inte tvättat, men det är lite svårt att känna. Vi har ju kastat våran soffa och känner oss kluvna hur vi ska gå till väga. Om den går att rädda? Jag tycker att den luktar rent mögel men sambon tycker den luktar jordkällare, men det kanske inte är någon skillnad på lukt? Vill ni tipsa oss hur vi kan göra? Om det finns något att göra?

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Mögel eller jordkällarlukt i soffa ?
  • Sale

I en jordkällare kan det ju finnas mögel så kanske ni båda har rätt? Jag har läst någonstans att det tyvärr inte går att rädda i och med att det kan vara mer än bara tyget som möglet har suttit sig i.

Tittade ni inte på soffan innan och kände att den luktade?

• lillefoot

Det var bara sambon som hämtade den och han upplevde jorkällarlukt i friggeboden och kopplade inte det till att det kunde vara mögellukt. Tror han tänkte att lukten går att få bort.

• Deiia

Vi har haft en matta med det problemet.

Det var inget som hjälpte! Trots mattvätt, vädring m.m.....
    Vi har funderat på s.k. ozontvätt som ska vara effektivt men det är väldigt dyrt. Om det är mögelsporer i soffan så kan väl det vara allergiframkallande?
    Alltid lurigt att köpa begagnade stoppmöbler     

Svar på tråden Mögel eller jordkällarlukt i soffa ?