• Anonym (ts)

dragit ut tand, mat?

Jag drog ut en kindtand igår. Runt 11tiden var den ute och jag åt eller drack inte någonting förrän 17.00. Och bara flytande mat. Idag känner jag att jag måste ha ''fast'' föda. Jag är super hungrig och gravid.
    Tror ni man kan äta? De sa man fick äta efter 4h. Men är ju ändå orolig att något ska fastna och att det blir infekterat. Men jag kan samtidigt inte leva på flytande föda fram tills det är läkt.

Någon annan som dragit ut tand, hur gjorde ni?
    När hade det läkt?

• Svar på tråden dragit ut tand, mat?
  • Anonym

klart du kan äta.... herregud.. det tar flera dagar innan det har läkt...

• Skruttelito

Jag var på julbord med jobbet dagen efter att jag hade dragit ut en visdomstand Tyst. Inte att rekomendera eftersom det gjorde väldigt ont att gapa, men det gick. Du behöver ju inte välja att börja med äpplen och knäckebröd direkt, men äta kan du göra. Tugga maten på den sidan där du har tänderna i behåll.

• tjej87

Jag åt flytande föda första dagen och sedan mjuk mat typ... Tex potatismos, köttfärs och kokta grönsaker. Jag skar allt i pyttesmå bitar och tuggade med andra sidan. Mitt största problem var att jag inte kunde gapa ordentligt så det tog jättelång tid att äta...

• Anonym

jag blödde över ett dygn, och de är inte riktigt normalt. hon sydde inte ens för hon trodde inte de skulle blöda länge.Men skitsamma!

Jag blev tvungen och äta tillslut, och jag lever då ialf! :) Lite klurigt är de ju, men jag åt självklart inte på den sidan. Sen är de viktigt att du sköljer munnen direkt efter du ätit!. Så de inte fastnar skit och blir bakterier.

• pluvdo

Jag trodde det var på grund av bedövningen som man inte skulle äta efteråt. Eftersom det finns risk att man tuggar av sig tungan och så.

Försök fösa över maten till andra sidan av munnen när du tuggar så det inte kommer så mycket där kindtanden var så går det väl jättebra.

• enavmig

När jag har tagit mina visdomständer har jag försökt tugga på andra sidan av munnen och äta mjuk mat, typ potatismos och kokt fisk som inte behöver tuggas. Ris fick jag undvika ett tag då det hela tiden fastnade där tanden suttit=otrevligt!

• Anonym

Jag drog ut 2 visdomständer för en månad sen. båda två i övre käken. Så jag kunde inte försöka tugga på andra sidan som jag skulle kunnat gjort ifall jag bara dragit ut den ena. 
    På kvällen då jag dragit ut tänderna åt jag soppa.  
    Dagen efter det åt jag mat. Små små bitar som jag tuggade riktigt sakta och det gick bra.
    Det fastnade så klart matrester i hålen, men min tandläkare sa att jag inte skulle göra något åt det utan kroppen tar hand om det själv. Och det gjorde den.  

• zygoma girl

Du har fått bra tips i tråden.

Vill bara tillägga att du inte ska peta bort matrester som hamnar i "hålet" (såvida du inte kan avlägsna matrestera väldigt enkelt) - läkningen är känslig i början och petar man runt kan man störa läkninge, speciellt om du har tagit bort en kindtand i underkäken.

Om det fastnar en massa skräp i hålet så kontakta tandläkaren så spolar han/hon ur istället. Normalt sett ingår det i priset för tanduttagningen (några folktandvårder vet jag har tjafsat och debiterat extra men det torde vara ovanligt).

Svar på tråden dragit ut tand, mat?