• izzi

Pussel och utveckling?

Min dotter (3 i januari) är duktig på att pussla, har inte själv tänkt på detta. Men blev uppmärksammad av fsk personalen. Det var en vikarie där som sa att oj vad hon var duktig och intelligent. Jag tog det med en nypa salt de säger väl gärna sånt man vill höra tänkte jag

Men sen på utvecklingssamtalet och när jag pratade med en annan pedagog så har de kommenterat detta.  

Så jag kollade lite på nätet om barns utveckling och då stod det att  barn 2-3 år kan lägga pussel på med 3 - 4 bitar.

Hon lägger lätt pussel på 40 bitar. Vad kan man göra för att stimulera detta om det nu är bra?  Visst kan ju köpa pussel med fler bitar, men det kanske finns annat än bara pussel?

Vore kul att höra om det finns fler pusselglada barn och hur ni gör.  

Ps. Det roliga är att hon säger pussa i stället för pussla    

• Svar på tråden Pussel och utveckling?
  • Stårschan

Min dotter var likadan. Tyvärr tappade hon helt intresset i tre-fyraårsåldern, men är förvånansvärt skärpt på andra saker. Men passa på att stimulera henne att lära sig alfabetet om hon inte redan kan det. Fem Myror och alfabetspussel kan göra susen. Ett barn vinner otroligt mycket på att lära sig läsa i tidig ålder. Även om hon ointe knäcker läskoden direkt så är det mycket vunnet bara att kunna alfabetet.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • izzi
    Stårschan skrev 2011-11-29 13:40:40 följande:
    Min dotter var likadan. Tyvärr tappade hon helt intresset i tre-fyraårsåldern, men är förvånansvärt skärpt på andra saker. Men passa på att stimulera henne att lära sig alfabetet om hon inte redan kan det. Fem Myror och alfabetspussel kan göra susen. Ett barn vinner otroligt mycket på att lära sig läsa i tidig ålder. Även om hon ointe knäcker läskoden direkt så är det mycket vunnet bara att kunna alfabetet.

Jo jag kan ju tänka mig att ju äldre de blir så finns det så mycket annat kul. Alfabetspussel var ju en jättebra idé. Har faktiskt inte testat om hon kan, men jag vet att hon kan "sin" bokstav. Bokstäver som man sätter på kylskåpet kanske är bra?

Vad tror du om memory, då får man ju både räkna och använda bildminnet.
  • Stårschan

Visst, bara det att Memory ju är så satans tråkigt! Flört

Om hon gillar att pussla ihop saker så kan ju smålego vara kul.

• izzi
    Stårschan skrev 2011-11-29 13:59:39 följande:
    Visst, bara det att Memory ju är så satans tråkigt! Flört

Om hon gillar att pussla ihop saker så kan ju smålego vara kul.

Jo hon älskar sitt lego (duplo) och bygger mycket, hemma hos mormor och morfar brukar hon sitta med mitt gamla smålego. Har bara inte tänkt att hon var tillräckligt stor för smålego än. Men men man ska nog mer gå på vad de gillar än vad som står på förpackningen.   

• Stårschan
    izzi skrev 2011-11-29 14:07:47 följande:

Jo hon älskar sitt lego (duplo) och bygger mycket, hemma hos mormor och morfar brukar hon sitta med mitt gamla smålego. Har bara inte tänkt att hon var tillräckligt stor för smålego än. Men men man ska nog mer gå på vad de gillar än vad som står på förpackningen.   

Helt rätt tänkt!
  • Sousou

Vad kul med barn som gillar att pussla tycker det utvecklar barnets tänkande. Min son kunde inget när jag först köpte hem pusslet på 60 bitar,han hjälpte mig jag fick pussla. Knappt en vecka senare klarade han hela själv o nu älskar han det! Gick o köpte ett större:) Han blir också 3 i Januari.

• fågelungarna

Ja, min unge som blir tre om en vecka klarar med möda att få ihop 4-bitars pussel. Hon har verkligen inte seendet som behövs. Fast hon kan å andra sidan alla bokstäver och är en hårsmån från att knäcka nöten för att kunna ljuda ihop dem till ord.

• izzi
    Sousou skrev 2011-11-30 19:10:57 följande:
    Vad kul med barn som gillar att pussla tycker det utvecklar barnets tänkande. Min son kunde inget när jag först köpte hem pusslet på 60 bitar,han hjälpte mig jag fick pussla. Knappt en vecka senare klarade han hela själv o nu älskar han det! Gick o köpte ett större:) Han blir också 3 i Januari.

Kul med fler 60 bitar låter ju grymt! Vad har du för motiv. De större pusslen tycker jag är svårt att hitta bra motiv till.
    fågelungarna skrev 2011-11-30 19:53:45 följande:
    Ja, min unge som blir tre om en vecka klarar med möda att få ihop 4-bitars pussel. Hon har verkligen inte seendet som behövs. Fast hon kan å andra sidan alla bokstäver och är en hårsmån från att knäcka nöten för att kunna ljuda ihop dem till ord.
    Oj, det var inte dåligt! Då har ni nog en liten som kan läsa snart
  • Flickan och kråkan

Min äldsta är lite "nördig". han har alltid varit galet intresserad av bokstäver, siffror, former etc. och tillika så har han älskat att pussla. När han var 2 år så la han 16-20-bitar och som 2½-åring var vi uppe på 50. Nu fyller han snart 4 år och pusselintresset har avtagit det senaste året. Han pusslar fortfarande pussel med sådär 50-60 bitar.....när han har ork och lust. Däremot har han ägnat det senaste året till att lära sig läsa och räkna . Han är inte tidig för övrigt, bara intresset för just sådant.

Lillebror är 2½ år och har inte samma intressen alls. Han är den klättrande, springande, hoppande typen . Han lägger pussel med 9 bitar cirka = väldigt normal pusselutveckling .     

• snowball

våran dotter blir oxå 3 i dec... hon älskar puzzel och lägger lätt 50-60 bitar har köpt 104 bitar o lägger det med hjälp utav hos.... dom på fkl är väldigt imponerade av henne,

Svar på tråden Pussel och utveckling?