• evelayna

GI istället för....

tänkte ni kunde hjälpa mig då jag funderar på att börja med gi.

mina stora funderingar är mest vad äter man istället?

Makaroner=
    Mos=
    Bröd=
    Potatis=
    spagetti=

hjälp mig gärna å berätta vad ni äter i stället och fyll gärna på vad ni byter ut mot vad Glad

• Svar på tråden GI istället för....
  • Crea Diem

Jag har bara rakt av ersatt med grönsaker, t ex kokt broccoli, strimlad stekt vitkål, blomkålsmos, wokgrönsaker. Beror på vad jag känner för, experimentera dig fram till vilka kombinationer du tycker om. Bröd har jag bara slutat med rakt av, äter dock en skiva finn crisp lite då och då.  I filen/youghurten har jag frön och nötter istället för musli.

• IsDimma

Jag äter iofs lchf men kanske kan du nappa på något av mina tips ändå.
    Jag byter ofta ut min potatis mot ett kokt ägg.
    Ris mot riven blomkål som man häller i durkslaget och sen häller kokande vatten på. 
    Och pasta mot sallad.  
    Bröd bakar jag eget. Om jag orkar, det tar ju ändå hela 15 minuter - varav 12 i ugnen Vill du ha recept så kan jag skriva ner det.?. Sen finns det säkert ännu bättre möjligheter att göra eget bröd på gi än på lchf men det här brödet jag bakar är gott som tusan faktiskt.  
    Och mos. Tja, jag gör broccolimos, kokt broccoli istället för potatis med grädde och smör och lite peppar. Jättegott! (säger hon som egentligen inte tycker om broccoli)
    Potatisgratäng kan man ju sakna ibland men min mamma gör gratäng på rättika istället. Den är faktiskt riktigt god också!  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • evelayna
    IsDimma skrev 2011-11-29 14:32:30 följande:
    Jag äter iofs lchf men kanske kan du nappa på något av mina tips ändå.
    Jag byter ofta ut min potatis mot ett kokt ägg.
    Ris mot riven blomkål som man häller i durkslaget och sen häller kokande vatten på. 
    Och pasta mot sallad.  
    Bröd bakar jag eget. Om jag orkar, det tar ju ändå hela 15 minuter - varav 12 i ugnen Vill du ha recept så kan jag skriva ner det.?. Sen finns det säkert ännu bättre möjligheter att göra eget bröd på gi än på lchf men det här brödet jag bakar är gott som tusan faktiskt.  
    Och mos. Tja, jag gör broccolimos, kokt broccoli istället för potatis med grädde och smör och lite peppar. Jättegott! (säger hon som egentligen inte tycker om broccoli)
    Potatisgratäng kan man ju sakna ibland men min mamma gör gratäng på rättika istället. Den är faktiskt riktigt god också!  
    tar gärna receptet på brödet :)
  • IsDimma

2 ägg,

2 dl riven ost,

lite bakpulver,

en massa frön, pumpakärnor, linfrön, sesam, solroskärnor och lite av vad man har hemma.

två msk majonäs.

1 dl mandelmjöl

klickas ut på bakplåtspapper och 200 grader i 10-11 minuter i ugn.

Jag har alltid riven ost i frysen och brukar för det mesta ha mandelmjöl färdigt (maler hela mandlar i mandelkvarn men tror att det finns att köpa färdigt tom) och har man det är det bara att röra ihop allting, klicka ut på bakplåtspapper och så in i ugnen. Superlätt. Tänk om baka bröd var så snabbt gjort jämt Perfekt när det inte ska stå ch jäsa osv. 
    Det mest brödaktiga brödet jag smakat som funkar om man äter lchf. Du som ska äta GI kan säkert omvnadla och ha i lite mer kolhydrater  
  • IsDimma

Åh, vad jag är glad för Google ibland - jag hade tappat bort mitt fina recept.

• SunGirl

Jag brukar äta zucchinipasta istället för spagetti, i nudelwook använder jag shitakenudlar istället för vanliga nudlar.
    I "lasagne" brukar jag använda zucchini-eller aubergineskivor som jag förbakat i ugnen lite.
    Brukar göra blomkålsmos eller blomkålsris (river blomkål på rivjärn bara och kokar/steker lätt med kryddor). Man kan göra mos på det mesta, aubergine, broccoli, spenat m.m.
    Ibland bakar jag hela svampar i ugnen och äter som potatis till kött ex eller brysselkål.
    Tycker mycket om "hela" grönsaker också, som lättkokad broccoli/blomkål/sparris m.m.
    Tycker mycket om ugnsbakat kål, brukar göra klyftor av kål och slänga in i ugnen med lite salt.

• SunGirl

Glömde ju, när jag är sugen på riktigt bröd så köper jag LowCarb bröd och rostar. Annars händer det att jag bakar både knäckebröd och nöt/frö-bröd baserat på mycket ägg, kesella och lite vetekli/havrekli/mandelmjöl.

• evelayna
    SunGirl skrev 2012-04-09 17:16:49 följande:
    Jag brukar äta zucchinipasta istället för spagetti, i nudelwook använder jag shitakenudlar istället för vanliga nudlar.
    I "lasagne" brukar jag använda zucchini-eller aubergineskivor som jag förbakat i ugnen lite.
    Brukar göra blomkålsmos eller blomkålsris (river blomkål på rivjärn bara och kokar/steker lätt med kryddor). Man kan göra mos på det mesta, aubergine, broccoli, spenat m.m.
    Ibland bakar jag hela svampar i ugnen och äter som potatis till kött ex eller brysselkål.
    Tycker mycket om "hela" grönsaker också, som lättkokad broccoli/blomkål/sparris m.m.
    Tycker mycket om ugnsbakat kål, brukar göra klyftor av kål och slänga in i ugnen med lite salt.
    hur bakar du svamparna?
    har du nåt mer än svampar?
  • SunGirl
    evelayna skrev 2012-04-10 09:20:02 följande:
    hur bakar du svamparna?
    har du nåt mer än svampar?
    Man kan slunga dem i olja/smör+salt (+ ev. kryddor/örter/vitlök) och sen slänger man in dem i ugnen.

Man kan också göra olika stuvningar på grädde+grönsak som man kan äta till också, man behöver ju inte ta den 40%-iga grädden om man inte vill.
Svar på tråden GI istället för....