• xueca
    Äldre 29 Nov 14:16
    2457 visningar
    8 svar
    8
    2457

    adopterade barn i förskola

    Hej,

    Jag undrade om någon kunde dela med sig sina erfarenheter från förskola.
    Min son är 6 år har precis börjat förskolan (har varit med oss i 3år) , och redan någon månad efter
    skolstart började vi att få klagomål från fröken, att han stör lektionerna . Vi föklarade situationen för henne
    och att han kanske behöver lite mer tid för att anpassa sig, vi t.o.m lämnade över lite böcker för henne att läsa . Vi jobbade också med språket som verkade vara ett svåg punkt

    Nu efter 4 månader, tycker jag han har blivit mycket bättre på att inte störa i klassrumet, men fröken fortsätter klaga över andra saker (varje dag). Hon pekar på att han är busigt när han inte gillar en uppgift ( låter det konstigt ?) Att han är busigt, det vet vi , men var ligger gränsen över vad som anses vara normalt för en 6 årigt, vet jag inte.

    Under tiden träffade vi dessutom kuratörn, som ansåg att hon behövde prata med skolpersonalen och ihjälpa dem att hantera honom i de olika situationerna, men ingenting har hänt tyvärr eftersom hon verkar vara mycket upptagen.  

    Jag har börjat tröttna på så mycket tjafs om ett barn som för övrigt är duktigt och snäll hemma, och vet verkligen inte vad mer kan vi göra .

    Tack för era svar

  • Svar på tråden adopterade barn i förskola
  • Snöank­an
    Äldre 29 Nov 14:32
    #1

    Viktigt att personalen lär sig att hantera honom på rätt sätt. Min kompis son började plötsligt bete sig illa på förskolan (han var 2) och bet en massa andra barn. Sedan så visade det sig att det var alltid under samma persons ansvar som det här hände. Hon behandlade honom som en dålig person och han blev en dålig person. Har också haft problem med min dotter att hon varit bråkig och jag känner ju henne och vet att hon är sjukt envis och egensinnig och att det bara blir värre om man bemöter henne fel. På hennes nuvarande förskola där hon känner sig trygg och fröknarna gillar henne så är hon en solstråle.

  • Äldre 29 Nov 15:11
    #2

    Det verkar inte helt omöjligt att det kunde gå lite bättre med mindre barngrupper?  Det är kanske lite väl mycket intryck för honom med så många barn tillsammans plötsligt?  Särskilt om han inte gick på förskola tidigare?

    En lösning kunde vara att han kunde få en resurs som, utan att bli fast klistrat till honom, gör att undervisningsmomenten kan ske i mindre grupper?  Det är en hel maskin att få till en resurs, men inte alls omöjligt, och mycket enklare om skolan är med på tåget, eftersom det är de som söker.

    Har ni kollat upp hörseln, mm?  Tal? 

    (Sedan verkar hans pedagog vara ganska tjatig från din beskrivning...  Vissa barn är sådana som sitter still och lyda, andra är lite viljestarkare....  jag har en sådan också!)

  • xueca
    Äldre 29 Nov 17:13
    #3

    Tack för snabbt svar. Hörseln var normalt på 5års kontroll. Han har varit på dagis och trivdes även om barngrupperna var också stora . Han var busigt även där, men då fanns inte samma krav. Jag mysstänker att han inye har knuttit än till den nya fröken. En till faktor är att vi är dubbelspråkiga i hemmet. Jag antar att era erfarenheter handlar också om adopterade barn eller?.Förresten jag hör många historier från andra 6-årigas föräldrar omproblem med anpassning till skolan och tonårsatityd , borde inte skolan kunna hantera bättre dessa problem? Till mig ser det ut som att de fokuserar mycket på kunskap och för litet på pedagogi,

  • Äldre 30 Nov 08:06
    #4

    Krav att få ett samtal med fröken och rektor UTAN din pojke. Han och du ska INTE behöva höra tjatet varje dag att han gjort "fel" saker. Skolan är skyldig en massa saker, tex. ge särskilt stöd till en elev som behöver det. detta stöd är inte säkert att det måst vara en person utan kan även vara att fröken förklarar för honom en gång till direkt efter att hon förklarat uppgiften till alla i grupp så att han faktiskt förstår vad som förvänts av honom. Ett annat stöd kan vara förändring av placeringen i rummet eller en stol med ordentligt fotstöd så att energin kan gå till uppgiften istället för att balansera på en stol...

    Läs gärna på i Läroplanen för skolan (och kanske även skollagen) om du vill ha "kött på benen" inför samtalet med fröken o rektor. Du hittar den som Pdf på Skolverkets hemsida där den också kan beställas för en billig peng.

    LYCKA TILL!

  • Snöank­an
    Äldre 30 Nov 10:35
    #5

    De problem jag stött på handlar inte om adopterade barn utan bara om barn som rent generellt beter sig på ett sämre sätt för att de inte blir bemötta på rätt sätt.

  • Äldre 30 Nov 13:48
    #6
    xueca skrev 2011-11-29 17:13:39 följande:
    Tack för snabbt svar. Hörseln var normalt på 5års kontroll. Han har varit på dagis och trivdes även om barngrupperna var också stora . Han var busigt även där, men då fanns inte samma krav. Jag mysstänker att han inye har knuttit än till den nya fröken. En till faktor är att vi är dubbelspråkiga i hemmet. Jag antar att era erfarenheter handlar också om adopterade barn eller?.Förresten jag hör många historier från andra 6-årigas föräldrar omproblem med anpassning till skolan och tonårsatityd , borde inte skolan kunna hantera bättre dessa problem? Till mig ser det ut som att de fokuserar mycket på kunskap och för litet på pedagogi,
    Ja, min äldsta son är 5,5 år och adopterad, dock har han gått på dagis i flera år nu.  Vi är dessutom också tvåspråkiga i familjen.
  • xueca
    Äldre 30 Nov 17:25
    #7

    Tack till alla för era synpunkter ! Jag ser nu fram emot nästa möte med fröken och rektornFlört
    // M

  • Äldre 3 Dec 22:08
    #8
    xueca skrev 2011-11-30 17:25:31 följande:

    Tack till alla för era synpunkter ! Jag ser nu fram emot nästa möte med fröken och rektornFlört
    // M


    Om inget är inbokat så tycker jag att du ska boka in ett nu INNAN jul så att fröken och rektor har tid att tänka ut hur de ska hjälpa ditt barn innan vårterminen startar och innan han får en "dålig stämpel" som är svår att få bort.
Svar på tråden adopterade barn i förskola