• Nattfjäril

Blastocyst - större chanser?

Hejsan

Jag har haft en helvetestid nu med lätt överstimulering och rädsla för att tvingas avbryta vårt försök. Det är vårt tredje uppstart till IVF, men bara en gång har vi fått återföra. Första gången innehöll ingen av blåsorna något ägg, . Vi fick ut 11 blåsor, alla tomma.

Denna gång var äp planerat till onsdag (imorgon), men i fredags meddelades att jag var på väg att överstimuleras och de ville vänta på att mina värden skulle sjunka under helgen. Igår fick jag samma besked, mina värden hade inte sjunkit alls och jag skulle tvingas lämna nytt blodprov tisdag, dvs idag. dom sade oxå att man inte kunde fortsätta om värdena var för höga och man kunde heller inte vänta för länge utan att att ta sprutor, så då skulle man avbryta.  Jag väntade oroligt på samtalet idag och försökte ställa mig in på att det inte skulle bli något plock, men när dom ringde fick jag veta att värdena sjunkit. Puh. Nu blir det plock på torsdag och därmed en blasto-odling med återföring på tisdag. Om det blir något att återföra mao. 

Någon som är på liknande väg som jag? Vill ni dela era historier med mig? Vet någon om man kan ha bättre chanser med blasto, mad tanke på att de ju faktiskt levt längre än då man återför i vanliga fall? Någon som kan belysa lite skillnader?  Hoppas på att få va gravid i jul...

• Svar på tråden Blastocyst - större chanser?
  • Lycklig vill ha mer

På min klinik (Carlanderska) har man en större andel graviditeter av blastocyståterförande än vid två dagars. Man räknar med att var femte embryo klarar sig till blastocyststadiet och därmed kan bilda en graviditet. Så man kan alltså ha fem fina embryon dag två men bara ett som klarar sig till dag 5. Genom att få tillbaka en blastocyst så behöver man inte ruva på embryon som troligtvis ändå inte skulle klarat sig. Så känner jag det i alla fall som får ut många ägg som blir fint befruktade. Den här gången 15 ägg, alla befruktade, 14 fina dag 2 och totalt 3 blastocyster. Så jag är helt för blastoodling, annars hade jag haft 13 ägg i frysen idag, nu har jag i stället två som jag vet är väldigt fina. Just ruvartiden tycker nämligen jag är den värsta.

• Lycklig vill ha mer

Tilläggas bör att om det blir en graviditet av en blastocyst så hade det antagligen blivit det om man återfört just det embryot som tvådagars också. Sen säger många att livmodern är bästa stället för ett embryo att vara i och därför är två dagars bättre. Håller tummarna för att ni får fin skörd på torsdag och blastoåterföring på tisdag. Har er klinik stängd på helgen eller varför gör de inte tvådagarsåterföring? Trodde inte klinikerna blastoodlar om man får färre än fem befruktade ägg.

• Nattfjäril

Ja, dom har stängt på helger. Men dom kunde ju återfört på måndag kan man tycka. Eller måste det var 2, eller 5 dagar? 4 går inte alls då? ; )  Vi har inte fått blasto innan iaf, så de kanske inte gör det om dom inte "måste" pga att det inte stämmer med dagarna annars. 

• Vädur 78
    Nattfjäril skrev 2011-11-29 17:08:53 följande:
    Ja, dom har stängt på helger. Men dom kunde ju återfört på måndag kan man tycka. Eller måste det var 2, eller 5 dagar? 4 går inte alls då? ; )  Vi har inte fått blasto innan iaf, så de kanske inte gör det om dom inte "måste" pga att det inte stämmer med dagarna annars. 
    2. 3 och 5 dagars kan du sätta tillbaka. 3 dagars är svåra att frysa så oftast används 2 eller 5. Lycka till
    ♥♥♥
Svar på tråden Blastocyst - större chanser?