• hemmafrua

någon med erfarenhet av gonapeptyl injektioner

Ska pröva dessa injektioner och vore intressant att veta om någon har erfarenhet av dom mot sin endometrios

• Svar på tråden någon med erfarenhet av gonapeptyl injektioner
  • hemmafrua

Jag har haft synarella ett par gånger förut så jag undrade om biverkningar tex verkar som jag har fått extremt svårt att sova känner mej inte trött alls.Sprutorna skulle tydligen vara snällare mot skelettet med mindre risk för benskörhet hur länge kan man stå på dessa injektioner?
    så fort jag sluta med synarella kom smärtorna tillbaka och läkaren pratade om att sprutorna var en mer långtidslösning.
    skriv gärna dinna erfarenheter bra som dåliga

• Lapsang

Aha ja jag har provat synarela också men inte lika länge. Tog gonapeptyl i typ fem mån, har nu tagit synarela i två endast.. JAG tycker inte det är ngn skillnad i biverkningar, men nu när du säger det så har jag lite svårt att sova m synarela, minns inte att jag hade det m gonapeptyl men det är två år sen så kan minnas fel... De biverkn som har m låg östrogennivå att göra är ju samma för alla preparat av den typen tyvärr..
    Men prova! Du kanske upplever det annorlunda!

• Lapsang

Ett tips bara: gonapeptyl hette ju tidigare decapeptyl och var samma substans men annan förpackning. Då tyckte jag det var lätt att ta den själv hemma. Men gonapeptyl är två sprutor man kopplar ihop och blandar genom att dra fram o tillbaka. Det stod att det inte fick vara några bubblor men det var omöjligt att inte få bubblor så rekommenderar att iaf låta sjukvårdspersonal visa första gången..

• Lapsang

Jo just det du undrade hur länge man ska ta dem! Det beror nog på syftet. Jag tog dem för att öka chansen att bli gravid när jag skulle göra ivf och då är 3-6 mån lagom, kanske hellre 6 än 3. Om det är mot smärtor vet jag tyvärr inte, jag har inte haft behov av det lyckligtvis. (alltså har endo men inte av den extremt smärtsamma typen)
    Lycka till!

• lillfi

Om gonapeptyl nu är fd decapeptyl så har jag tagit det i 16 månader. Jag kände inte någon skillnad alls rent smärtmässigt under alla dessa månader. Jag har även fått mer sammanväxtningar under tiden.
    Biverkningarna i början var hemska, vallningar, ont i skelett och leder, huvudvärk och migrän, kunde inte sova men var extremt trött mm. Dock försvann biverkningarna efter ett halvår. Under tiden jag hade biverkningarna tog jag hormonplåster för att underlätta lite.

Nu har jag slutat med sprutan, för 2 veckor sen då det är bebisverkstad på gång.

• hemmafrua

lillfi

16 månader det är ju rätt länge var dom inte oroliga att du skulle bli benskör?
    Jag hade synarella i 6mån sedan vågade inte läkaren mer.
    Alternativet enligt honnom hade varit att operera bort både livmoder och äggstockar men det hjälper tyvärr inte på mej , har spritt endo i hela bäckenet.
    Skulle gärna ha någonting som är under långtid för att slippa värken som är varje dag så hade operation funkat hade jag gjort det,Jag har två barn och är nöjd med det.Är ju så klart orolig för benskörheten då jag har det ärfligt dessutom. Just nu så är det sömnen som är jobbig men jag vet inte om det är biverkan för annars så har jag bara värmevallningarna,men sömn problemen kan ju hänga ihop med min obehandlade struma så prover är tagna på det väntar på svar.Har bara tre sprutor utskrivna sen är det återbesök så får vi se vad som händer.

• lillfi

Har faktiskt aldrig hört talas om någon som tagit det så länge som jag, men det kanske finns. Visst är jag orolig för benskörhet men det är inget min läkare har tagit upp, men jag ska försöka få tag i henne för att diskutera det. Lästa just att man förlorar 1 % benmassa i månaden...

Svar på tråden någon med erfarenhet av gonapeptyl injektioner