• Hjärtefröjd

    Hur vanligt är det att man inte får medgivande efter hemutredningen?

    Jag förstår att det beror på paret som utreds, men hur vanligt är det egentligen att man inte får medgivande efter hemutredningen? Jag har surfat runt mycket på adoptionsbloggar och har flera vänner som adopterar/ska adoptera och aldrig hört talas om några om inte fått medgivande.

    Samtidigt inser jag ju att det borde ske rätt ofta, men tanke på den omfattande och djupgående utredningen. Någon som har koll?

  • Svar på tråden Hur vanligt är det att man inte får medgivande efter hemutredningen?
  • chatnoir

    Som jag har förstått det så brukar hemutredarna "avstyra" innan en utredning påbörjas om de ser att det finns särskilda skäl för att inte ge medgivande. Det är därför ganska ovanligt att en hemutredning resulterar i avslag. Det är vad jag har hört i alla fall.

  • fabbemam

    Vår utredare var mycket tydlig med att hela tiden när vi frågade om våra chanser säga:
    - Jag säger till, så fort jag tvekar på att rekommendera er som föräldrar, det är jag skyldig att göra.
    Jag tror också att det är så att många av de som inte är lämpliga nog ofta inser det under utredningens gång och hoppar av.

    Hur många som egentligen får avslag har jag ingen aning om...

  • dubbelmamma0310

    När vi gick vår adoptionskurs var det minst ett par som blev "stoppade" men det var precis som fabbemam sa, de kom fram till det under utredningens gång. I det fallet var det så att de kanske egentligen inte var så överens om adoption som de själva trodde när de började utredningen. Dessutom kände de sig lite gamla för att adoptera när det väl närmade sig. De verkade tro att den andre ville det mer än den vill osv. Ingen var förvånad i kursen, om man säger så...

  • JaMA08

    Vi ska oxå.adoptera, ska gå kurs i februari och sen starta hemutredning! Mkt som händer! Vi ska välja Kina, vad ska ni välja?

  • Hjärtefröjd
    JaMA08 skrev 2011-12-01 13:29:48 följande:
    Vi ska oxå.adoptera, ska gå kurs i februari och sen starta hemutredning! Mkt som händer! Vi ska välja Kina, vad ska ni välja?
    Vi har bara ställt oss i kö och kommer inte att påbörja någon hemutredning riktigt än, så vi har inte kollat så mycket på olika länder. Har inte Kina galet lång kötid i landet, typ fem år?
  • JaMA08

    Jo, Kina har 5 års kö men ingen kö i Sverige! Är ganska vanliga väntetider! Vi står hos Adoptionscentrum, vart står ni?

  • chatnoir
    JaMA08 skrev 2011-12-01 16:19:39 följande:
    Jo, Kina har 5 års kö men ingen kö i Sverige! Är ganska vanliga väntetider! Vi står hos Adoptionscentrum, vart står ni?

    Har ni talat med AC om hur väntetiderna förväntas bli framöver i Kina? Tidigare har det spekulerats i att väntetiderna kan komma att bli uppemot 10-15 år om man skickar papper nu och inte kan tänka sig barn med någon typ av SN (då kan det ju istället gå väldigt fort). Allt fler barn adopteras nationellt i Kina och det är därmed färre barn som blir aktuella för internationell adoption. I stort sett alla barn som väntar på familj i Kina idag har någon typ av SN. Om ni är öppna för SN kan ni med lite tur få barn inom ett år från att ni skickar papper.
  • ekke

    jag kollade på lite siffror. i skåne var det 20 av ca 600 som inte blev godkända. under de senaste 5 åren. 

    Hjärtans fröjd, känns som att vi är väldigt lika i vår fas :)

    Nu jäklar ska vi bli föräldrar tjejer!


  • Hjärtefröjd
    ekke skrev 2011-12-02 21:31:00 följande:
    jag kollade på lite siffror. i skåne var det 20 av ca 600 som inte blev godkända. under de senaste 5 åren. 

    Hjärtans fröjd, känns som att vi är väldigt lika i vår fas :)

    Nu jäklar ska vi bli föräldrar tjejer!
    3% är ju rätt få ändå.

    Ekke, har ni med ställt er i kö? Hos vilka organisationer i så fall?
  • ekke

    Hjärtans fröjd: vi står hos BFA och funderar även lite på La Casa, men vi står inte i kö där. Vi kommer inte stå hos AC.

    Förhoppningsvis blir det föräldrautbildning i jan-feb och utredning mars-juni.

Svar på tråden Hur vanligt är det att man inte får medgivande efter hemutredningen?