• Underbarabarn1982

10-månaders spänner sig

Börjar bli orolig för att min bebis på 10 månader spänner sig hela tiden! När han sitter ner kan han helt plötsligt spänna benen rakt fram och spänna armarna ut åt sidorna.

Det är inte så att han får något slags anfall (tror jag) för han slutar så fort man tar upp honom eller avleder honom. Han slutar ju såklart självmant också, ibland efter några sekunder ibland lite längre. När han pillar med saker, och är uppe i något annat, gör han aldrig så.

Det känns som att han gör så när han vill ha något/blir uppspelt/inte har något att pilla med/innan han ska bajsa.

Benen spänner han ibland när han ligger ner på rygg också. Och så här har det varit många månader nu. Har tagit upp det med BVC men dom säger inget om det.

Varför gör han så? Är det vanligt? Bör jag ta upp det med BVC igen, eller gå till läkare? Det verkar ju inte besvära honom direkt men det ser konstigt ut...

• Svar på tråden 10-månaders spänner sig
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Det låter inte särskilt alarmerande så länge barnet inte är "påverkat i kontakten", d.v.s. att ni känner att han inte lyssnar, ser er och slutar när ni tar upp honom. Han tycks heller inte ha några "ryckningar". Barn har mycket saker "för sig" i form av att de "spritter, spänner sig" o.s.v.  Givetvis kan jag inte uttala mig mer specifikt om ert barn utan att se honom. Är ni tveksamma, visa upp honom igen. Ett tips kan vara att filma en eller flera episoder då det aldrig händer när man väl kommer till doktorn.
    Lycka till!
    /Carmen

Svar på tråden 10-månaders spänner sig