• Piggelin

Baby jogger city mini eller Kronan sulky??

Ska köpa en sulky till min tjej som julklapp till oss - då hon bara är snart 6 månader kommer den endast användas till en början på snabba besök i köpcentrum osv. Men vill ju kunna ha den som allroundvagn när hon blir äldre.

Har en Kronan duovagn som jag älskar så har självklart fastnat för Kronan sulky MEN är även sugen på baby jogger city mini. Plus och minus??

Vill ha en som är lätt att ta i och ur bilen, inte tar upp alltför mycket plats, fullt liggläge och ska kunna dras fram på grusgångar och i snö (plogat...)

• Svar på tråden Baby jogger city mini eller Kronan sulky??
  • KasperSixten

Hej,

Jag har haft båda.

Vi köpte babyjoggern som ett komplement till vår stora sittvagn när sonen var 9 mån. Älskade den vagnen, den var perfekt på alla sätt och vis förutom att den inte gick att köra så bra i snö eller "tuff" terräng.

När lillasyster kom så tog vi det svåra beslutet att sälja babyjoggern eftersom den inte skulle funka som enda vagnen (när sitt/liggvagnen var urvuxen) Så som vi bor behöver vi en rejäl vagn och eftersom vi inte har plats för fler än en så fick den lämna oss. (sonen och jag gick in och grät när de hämtade vagnen:))

Vi köpte en kronan sulky som jag tycker mkt om, den funkar där vi bor men är långt ifrån lika skön att göra inne i stan som vår pärla.

Det som jag inte gillar med kronan (förutom att klumpig som en sulky är) är att den är lite instabil när man har ett litet barn liggandes i vagnen. Hjulbasen är kort och små barn med korta ben och låg vikt gör att en stor del av vikten hamnar långt upp  (dvs under suffleten) vilket gör att vagnen blir lite instabil. Detta händer inte när man har ett större barn i vagnen.

Hör av dig om du vill ha ytterligare jämförelser mellan vagnarna.  

• KasperSixten

Såg att du bodde i storstaden.....då tycker jag valet är enkelt....köp en babyjogger för du lär inte ångra dig.

och köp till det fåniga tillbehöret att sätta på handtaget, en väska att ha alla nycklar, nappar, leksaker som man alltid har med sig.

Om du ska ha ett litet barn i vagnen och planerar att ha vagnen länge så hade jag köpt en fotsäck/vindskydd till för det är svårt att få en åkpåse att sitta bra i vagnen. Ångrar att vi inte gjorde det.

regnskyddet tyckte jag var jobbigt till babyjoggern, det var så stelt och plastigt och fick inte plats under vagnen. Borde gå att hitta ett annat bättre från någon märke.

PS jag saknar min vagn varje dag fast det är över ett halvår sedan vi skiljdes åt.  

• Piggelin

Nja, bor utanför storstan Det blir många lyft i och ur bil, många turer på bussar och pendeltåg och promenader på asfalt och grusvägar. Tycker du fortfarande då att babyjogger är bäst?
    Har idag tittat på Emmaljunga Scooter S och blev lite kär i den. Tycker om stabiliteten av 4 hjul.....:-P
    men babyjoggern kanske är stabilare än man tror?

• KasperSixten
    Piggelin skrev 2011-11-30 15:59:07 följande:
    Nja, bor utanför storstan Det blir många lyft i och ur bil, många turer på bussar och pendeltåg och promenader på asfalt och grusvägar. Tycker du fortfarande då att babyjogger är bäst?
    Har idag tittat på Emmaljunga Scooter S och blev lite kär i den. Tycker om stabiliteten av 4 hjul.....:-P
    men babyjoggern kanske är stabilare än man tror?
    tyckte aldrig at babyjoggern var instabil men å andra sidan var sonen betydligt större viktmässigt än vad dottern är. 

Så länge du inte bor ute på landet och planerar att gå promenader på grusvägar (syftar då inte på grusade gångvägar utan "riktiga" grusvägar) och oplogade vägar så tycker jag att du ska välja en babyjogger.

i och ur bilen, samt att den inte tar någon plats i bilen är ju stora plus för babyjoggern. 

Nu ska du inte tro att jag inte gillar kronan, den är helt perfekt som vi bor nu men varje gång som vi kommer till stan så minns jag smidigheten med tre hjul.

Tycker att scootern har så fula stänkskydd, plus att den väger ganska mycket.

Och jag tycker nog fortfarande att du bor i stan när du regelbundet åker pendeltåg och buss....... kommer kanske inte till stan en gång /halvår....
Svar på tråden Baby jogger city mini eller Kronan sulky??