• Ledsamt

    Förhållande

    Hej alla där ute som även jag är pappa.

    Jag är en kille på 22 år och bor ihop med min sambo och vårat barn. Senaste 2 månaderna har min Sambo dag in och dag ut klankat ner på mig och förnedrat mig. Jag mår fruktansvärt dåligt över detta och kommer med stor sanolikhet att lämna henne fast jag inte vill det.

    Men, jag vill ju inte må som jag gör. Hon vägrar att vi går och pratar med någon och ber mig själv gå, är det mig det är fel på eller kan hon ha träffat någon annan? 

    Jag själv har inga svar alls på mina frågor och vet inte vart jag ska vända mig.
    Finns det någon där ute med svar på mina frågor? Snälla, hjälp mig.       

  • Svar på tråden Förhållande
  • Daddycool2012

    Hej.

    Verkligen jobbigt sits du är i. Vet inte riktigt vad man ska säga. Men vad tror du satt igång detta? Hände det något för 2 månader sedan? Varför blev hon sån då?

    Har du sagt rakt ut till henne vad du känner? Jag har nog sakt till henne nästa gång hon klankar ner på dig att "Om jag nu är så jäkla värdelös så varför är du med mig då" Då kanske hon får sig en funderare. Eller så kanske kanske den hårda sanningen kommer fram om hon nu inte vill vara med dig.

    Det är ju en jätte svår sits. Man kan aldrig ge "bra" råd i såna här lägen.

    Hoppas att det löser sig för dig.

    Mvh DC

  • qwoxy

    Det kan kanske vara vettigt att bo isär några veckor och se hur det påverkar relationen...

  • NOLF Spencer

    Mitt råd är att när hon säger något du tar illa vid dig av säg det då. Använd jag-budskap som: jag mår dåligt när du pratar med mig på det sättet och jag vill inte att du gör det.

    Slutar hon inte tycker jag nog att du ska fundera på att lämna relationen. Ett förhållande med en psykisk misshandel (vilket det faktiskt är) som du beskriver kommer bara sänka dig.

    Det finns också hjälp att få om man blir misshandlad i en relation, även psykisk misshandel från socialtjänsten i din kommun. Stå på dig bara där ibland är socialtjänsten dålig på att förstå att även män misshandlad i relationer.

    Om hon ger sig på dig fysiskt tycker jag att du ska ringa polisen och socialtj och be om hjälp. Om inte annat så för att markera för din sambo att det inte är ok.

  • NOLF Spencer

    Vet inte vilken kommun du bor i men kolla på kommunens hemsida, alternativt ring växeln och be att få prata med socialtj, förklara läget och säg att du behöver stöd/hjälp. Alla socialtj, skall ha handlingsplaner för hur man hjälper någon i din sits, de kallas ofta för kvinnofridsplaner (gäller dock även när män drabbas) alt. handlingsplan för våld i nära relationer (även psykisk misshandel bör finnas med i dessa) fråga gärna om deras sådan plan när du ringer till soc.

    Med vänlig hälsning, anders

Svar på tråden Förhållande