Ah, Grekland... Mitt favoritresmål! De mest pittoreska öarna har ju tyvärr aldrig direktflyg, och sällan de bästa stränderna heller - de öar med riktigt fina stränder vet ju nämligen att exploatera. Nåväl, jag ska försöka ge lite tips i alla fall!
En ganska lugn ö med underbara, barnvänliga sandstränder är NAXOS. Själva huvudorten har en helt okej sandstrand, och där kan man bo med gångavstånd både till "stan" och till stranden. De allra bästa stränderna finns dock söderut på västkusten, Agios Prokopios/Agia Anna/Plaka, man kan bo där också men då blir utbudet av matställen och shopping begränsat. Dessa orter är kanske inte alldeles pittoreska, men om man har möjlighet att hyra bil kan man hitta mysiga byar på andra delar av ön - dessutom finns ganska bra möjligheter att åka lokalbuss. Den stora nackdelen med Naxos är att det inte går några direktflyg, charter finns med Apollo men man landar på Santorini och båtresan tar 2-3 timmar.
Det är väl det av de resmål i Grekland som jag själv besökt som jag skulle kunna rekommendera till er, det är verkligen värt båtresan. ZAKYNTHOS och SKIATHOS sägs ha fantastiska stränder och har direktflyg, men är allt annat än pittoreska och på Skiathos är det väl en hel del festande i högsäsong. Från Skiathos kan man på under timmen komma till Skopelos (finns charter men man landar alltså fortfarande på Skiathos) som är mer pittoresk men har kanske inte riktigt lika fina stränder.
PARGA på fastlandet kanske också kan vara något? Vackra omgivningar, och stranden mitt i byn ska vara klappersten på vissa ställen och sand på andra. KRETA har ju erkänt fina stränder, hur pittoreskt det är varierar ju stort mellan de olika byarna. Georgoupoli skall vara väldigt barnvänligt.
KARPATHOS (direktflyg med Apollo) har jag själv som nästa grek-ö på "önskelistan", verkar vara väldigt pittoresk och originell. Stranden i anslutning till huvudorten är grovkornig sandstrand, men i de mindre byarna Amopi (8 kilometer från huvudorten) och Lefkos (på andra sidan ön) finns sandstränder.
Det mesta av det jag skrivit ovan är sådant jag uppfattat efter att ha varit inne och läst en hel del på www.kalimera.nu, en toppensajt för resenärer till och älskare av Grekland. På forumet där kan man söka efter det mesta, eller registrera sig och fråga själv.
Själv väljer jag ju Grekland framför Mallis alla dagar i veckan. Lycka till med val av resmål, och trevlig resa vart ni än hamnar!