• lupina

Val av liten gemytlig Greklands ö? Fin kornig sandstrand ett måste!

Tittar för fullt i resekatalogen men hittar inget bra ställe. Där det finns finkornig strand lång grunt, barnvänligt område lugn och skönt. Ska det bli Alcudia sunwing Mallorca ändå Den stranden har jag hört ska vara bra. Men det är ju allt annat än lugnt på de ställena. Känner för något mer pittoreskt dock inget båtluffande !

Tacksam för svar !

• Svar på tråden Val av liten gemytlig Greklands ö? Fin kornig sandstrand ett måste!
  • kassio

Ah, Grekland... Mitt favoritresmål! De mest pittoreska öarna har ju tyvärr aldrig direktflyg, och sällan de bästa stränderna heller - de öar med riktigt fina stränder vet ju nämligen att exploatera. Nåväl, jag ska försöka ge lite tips i alla fall!

En ganska lugn ö med underbara, barnvänliga sandstränder är NAXOS. Själva huvudorten har en helt okej sandstrand, och där kan man bo med gångavstånd både till "stan" och till stranden. De allra bästa stränderna finns dock söderut på västkusten, Agios Prokopios/Agia Anna/Plaka, man kan bo där också men då blir utbudet av matställen och shopping begränsat. Dessa orter är kanske inte alldeles pittoreska, men om man har möjlighet att hyra bil kan man hitta mysiga byar på andra delar av ön - dessutom finns ganska bra möjligheter att åka lokalbuss. Den stora nackdelen med Naxos är att det inte går några direktflyg, charter finns med Apollo men man landar på Santorini och båtresan tar 2-3 timmar.

Det är väl det av de resmål i Grekland som jag själv besökt som jag skulle kunna rekommendera till er, det är verkligen värt båtresan. ZAKYNTHOS och SKIATHOS sägs ha fantastiska stränder och har direktflyg, men är allt annat än pittoreska och på Skiathos är det väl en hel del festande i högsäsong. Från Skiathos kan man på under timmen komma till Skopelos (finns charter men man landar alltså fortfarande på Skiathos) som är mer pittoresk men har kanske inte riktigt lika fina stränder.

PARGA på fastlandet kanske också kan vara något? Vackra omgivningar, och stranden mitt i byn ska vara klappersten på vissa ställen och sand på andra. KRETA har ju erkänt fina stränder, hur pittoreskt det är varierar ju stort mellan de olika byarna. Georgoupoli skall vara väldigt barnvänligt.

KARPATHOS (direktflyg med Apollo) har jag själv som nästa grek-ö på "önskelistan", verkar vara väldigt pittoresk och originell. Stranden i anslutning till huvudorten är grovkornig sandstrand, men i de mindre byarna Amopi (8 kilometer från huvudorten) och Lefkos (på andra sidan ön) finns sandstränder.

Det mesta av det jag skrivit ovan är sådant jag uppfattat efter att ha varit inne och läst en hel del på www.kalimera.nu, en toppensajt för resenärer till och älskare av Grekland. På forumet där kan man söka efter det mesta, eller registrera sig och fråga själv.

Själv väljer jag ju Grekland framför Mallis alla dagar i veckan. Lycka till med val av resmål, och trevlig resa vart ni än hamnar!

• lupina

Stort Tack för ditt långa svar ! Toppen! Ska gå in på hemsidan du tipsade om.

• kalinan

Samos har en liten pittoresk by som heter Koukkari. Där finns en jättefin ganska långgrund sandstrand. Jag har själv varit på den större och mer tillrättalagda orten Pythagorio flera gånger men gjort utflykter till denna mysiga fiskeby. Kanske kan vara något?

• bambigirl

Vi var på skiathos och skopelos i somras. Skopelos hade underbara utsikter och var väldigt vackert och väldigt grekiskt. Skiathos hade finare stränder, över 60 stycken på den lilla ön. Vi lade inte märke till något festande alls där, gick väl iofs och lade oss ganska tidigt... Att ta bussen till olika stränder var lätt och det fanns även stränder med gångavstånd. Om man vill till en liten ö med charm och vackra stränder kan jag absolut rekommendera skiathos!

• lurksmulan

Jag rekommenderar Kalymnos, det ligger ca 1-1,5 timme söder om Kos (med båt).
    Väldigt lugnt och fint, härliga stränder. En väg på hela ön så om man hyr moppe kan man inte åka vilse .

• lupina

Kalinan ! Är det finkornig strand på Samos Koukkari ?
    Kan man få allt månne :)?

• någonspappa

Vill man ha en bekväm semester kan jag rekommendera Alcudia, ganska platt och allt inom promenad avstånd, Flera hotell har jättefina poolområden och det är mycket lugnare i Alcudia än i Palma Nova/Magaluf..

• kalinan

lupina: när du ställer frågan så direkt blir jag ju förstås osäker... vill inte lura dig! Men som jag minns det var det så, ja. Ett annat plus är att Samos är ett hyfsat resmål prismässigt. Jag har länge velat åka till Parga som sägs vara så underbart, men det kostar ju skjortan! Kolla apollos resguide innan du bokar för säkerhets skull.

• sofialisa

jag skulle oxå rekomendera samos !! .. Jag tyckte ön var väldigt fin, vissa stränder har stora slippade/lena stenar, medan andra är riktigt fin korninga...

När jag var där hyrde vi en skooter och åkte runt på ön, hittade mååånga vikar och stränder, vissa där vi var ensamma.. med fin kornig sand och klipper runt stranden ..andra var mer folk på..

• kalinan

Kokkari: Orten ligger på Samos norra kust och är en charmerande fiskeby, som på senare år vuxit men är fortfarande en liten pärla. Torget vid vattnet erbjuder många trevliga restauranger där du kan inta en god lunch alldeles vid kajkanten. Det finns en fin klapperstensstrand som går längs med Kokkari med möjlighet till vattensport såsom windsurfing. Västerut från Kokkari ligger Lemonakia och Tsamadou Beach, två mycket fina klapperstensstränder med kristallklart vatten.

Attans, jag lurade dig visst ändå! Det var Tsamadou beach jag menade. Den var så himla trevlig och fin så jag la visst till ett extra attribut som inte fanns, dvs sandstrand... synd! Men jag kan fortfarande rekommendera Samos som klart är min favoritö i Grekland. De har ju sandstränder på andra orter där! Läs mer på...
    www.apollo.se/Travelling+with+apollo/Catalogue/Grekland/Samos/

• lupina

Stort tack !

Va härligt med alla svar! Jag kanske kräver för mycket. ???

Jag var i Parga för över 15 år sedan helt fantastiskt. Kanon mysigt och så vackert men det har säkerligen exploaterats en del sen dess. Tack tack tack det är så roligt att läsa alla tips vill åka imorgon :) !!!!

Svar på tråden Val av liten gemytlig Greklands ö? Fin kornig sandstrand ett måste!