• Pirran

Vuxenacne:-[

Nu är jag less! Alltsedan jag satte in en hormonspiral har mitt ansikte och övre delen av min rygg varit fulla av kvisslor, pormaskar, talgcystor och ibland rent av bölder!

Det är snart 10 år(jag var 23 år då och hade aldrig haft en finne!) sedan jag satte in spiralen och den togs bort efter ett år p.g.a väldiga blödningar, smärtor och dessa bölder.
    Visst blev det bättre..men som jag såg ut innan blir jag nog aldrig igen
    Har fortfarande många talgcystor och en hel del pormaskar, någon gång i månaden någon enstaka finne.

Sköter min hy mkt noga, använder inget som täpper till hyn eftersom det då formligen exploderar i finnar och bölder...tvättar med ljummet vatten, rengöringskräm och ACOs acnelösning och smörjer sedan in mig i ACOs mjukgörande och fuktgivande kräm.

Finns det någon hudterapeut här inne som kan hjälpa mig med tips om bra produkter och ev.behandlingar man kan göra?
    Är 33 år och vill inte se ut så här längre!

• Svar på tråden Vuxenacne:-[
  • Hallonpajen

Är absolut ingen hudterapeut men har brottats med en hel del böld-finnar i mer än 10 år. Jag tror att de är hormonrelaterade, men sedan 1,5 år sedan går jag hyfsat regelbundet på ansiktsbehandling och använder "dyra" produkter, Dermalogica och MD formulations. Jag vet inte hur mkt inverkan dessa haft, men det senaste halvåret har jag nästan fått titta mig i spegeln två gånger för att fatta att min hy är jättefin!!! Några små återfall har jag haft, men inte mycket. Jag använder trots det MD:s facial lotion, som innehåller lite AHA-syra, varje dag.

Just dessa produkter tycker jag är helt underbara, har hört att Exuviance oxå är ett bra märke. KOntakta en hudterapeut som använder någon av dessa produkter för att få lite rådgivning för just din hy.

Vet inte alls om detta hjälpte, men... Lycka till!

• Kvinna86

Maten du äter påverkar din hy väldigt mycket. Viktigt att man äter rätt fetter, men det vet du nog redan =).

Men fett löser fett, så du skulle ju kunna prova någon rengörings OLJA. Eller om har råd så kan du gå på ansikstbehandlingar var 4 vecka hos en hudterapeut

• Pirran

Hallonpajen - Tack för ditt tips..ja, jag är också övertygad om att de är hormonrelaterade. Ska beställa tid för en ansiktsbehandling, det här gååår ju bara inte längre. Ska kolla upp de hudvårdsmärken du skriver om, kan vara värt det även om de är dyra.

• Pirran

Kvinna86 - ja, jag har märkt att hyn blir sämre av viss mat...när jag åt strikt kolhydratfri mat var jag nästan normal i hyn! Och det ska vara "rätt" slags fett, det har jag också märkt.

Nu kan man ju inte leva utan kolhydrater någon längre tid, försöker dock välja rätt sorts kolhydrater, men finnarna och kvisslorna är tillbaka

• ArnaMy

Har du testat MD Formulations? Super bra! Jag började få lite finnar för något år sen. Tyckte det var konstigt eftersom jag aldrig haft en finne förr. Jag har aldrig ätit en massa onyttig mat, men det är klart att jag åt ute en hel del när jag var singel. Träffade min kille som är kock och blev helt plödsligt fri från alla problem. Han lagar jätte god och allsidig mat. Har inte haft en finne efter det. Mitt tips är att se över sina matvanor och vara lite xtra kritisk till vad man stoppar i sig.

• Pirran

ArnaMy - har inte provat MD Formulations förut(eller något annat än ACOs produkter)..googlade på MD och fick en hel del info. Visst är de dyra men fungerar de är de värda varje krona!
    Ja, maten ja...socker och vitt bröd är rena giftet för mig, min mage och mitt ansikte har jag märkt...

• Hallonpajen

Pirran: Dermalogica går att köpa till halva priset på www.strawberrynet.com - där köper jag mina och det gör det HELT klart prisvärt! Har ännu inte hittat något bra ställe att köpa MD billigare, men tycker absolut att det är värt pengarna ändå. Jag har faktiskt inte alls ändrat matvanor, den enda skillnaden jag kan hitta är sedan jag började använda MD:s facial lotion...men det känns lite enkelt att hitta svaret på alla problem i den! Men OM det skulle vara den är den absolut värd sin vikt i diamanter!

• Stella79

Hej!
    Jag har oxå haft problem innan, men jag har användt MD formulations, och har fått mycket bättre hud. Dom är lite dyra, men ganska dryga.

• Pirran

Det låter som om det är MD Formulations jag ska prova!
    Tack alla ni för era svar

Hallonpajen - ska kolla upp strawberrynet!

Svar på tråden Vuxenacne:-[