• Minirai

Vem väljer förlovningsringen?

Jag får känslan av att många par väljer ringar tillsammans men jag undrar, när killen friar, har han då en provisorisk ring? Undrar också vilken ringa som ska vara den "pråliga"? Och en sak till, om han friar och ger mig en ring. Har han då också köpt en ring till sig själv eller är det bara jag som har ring fram till vigseln?

• Svar på tråden Vem väljer förlovningsringen?
  • Lena

Svensk tradition är att mannen friar utan ring och sen väljer man ringar tillsammans. Man har släta ringar som förlovningsringar båda två.

• evil eye

Förlovningsringarna kollade vi ut tillsammans. Vi är inte gifta ännu, men vi har varit och kollat på ringar och jag har provat. Så nu har han min storlek och vet vad för sorts ring jag vill ha. Så nu är det upp till honom....

• Texasthecat

Min förlovning var efter "amerikansk" tradition. Han friade med en ring med ett par stenar i och han bar ingen ring själv...

Go suck on a lemon or something...
  • Minirai
    Texasthecat skrev 2011-11-29 21:38:27 följande:
    Min förlovning var efter "amerikansk" tradition. Han friade med en ring med ett par stenar i och han bar ingen ring själv...
    Ja, så vill jag ha det! Då valde alltså din fästman ringen till dig? Då du har stenar i den, är förlovningsringen den "pråliga" eller är den bara mindre utsmyckad än vigselringen?
  • Texasthecat
    Minirai skrev 2011-11-29 21:43:44 följande:
    Ja, så vill jag ha det! Då valde alltså din fästman ringen till dig? Då du har stenar i den, är förlovningsringen den "pråliga" eller är den bara mindre utsmyckad än vigselringen?
    Han valde ringen utan min vetskap och friade helt plötsligt. Den var nästan helt slät med med ett par små stenar i mitten. Verkligen inte prålig.
  • Minirai
    Texasthecat skrev 2011-11-29 21:50:58 följande:
    Han valde ringen utan min vetskap och friade helt plötsligt. Den var nästan helt slät med med ett par små stenar i mitten. Verkligen inte prålig.
    Menade egentligen inte prålig, det var därför jag satte i situationstecken :) Är ni gifta nu? Valde ni i så fall vigselringarna tillsammans eller gjordes det av fästmannen också?
  • Texasthecat

Inte gifta. Vi gjorde slut efter att jag blev gravid. Vi hade tittat på vigselringar tillsammans dock.

• Donum

Vi valde tillsammans, i enlighet med svensk kutym. Vi hade inget frieri utan förlovade oss tillsammans. Vigselringen är den med stenar i, om det är stenar du menar med "prålig". Förlovningsringarna är släta. 

• Agapi

Enligt Svensk tradition väljer man alltså ringar tillsammans. Bär oftast en slät förlovningsring, och båda har ringar.

Men jag är tillsammans med en grek, och vi kommer köra en blandning av våra traditioner. Välja ring tillsammans och enbart jag bär en, "prålig", ring. 

• Minirai
    Texasthecat skrev 2011-11-29 22:04:00 följande:
    Inte gifta. Vi gjorde slut efter att jag blev gravid. Vi hade tittat på vigselringar tillsammans dock.
    Det var tråkigt att höra. Hoppas du hittar din rätte snart! {#emotions_dlg.flower}
  • Hultis

Min man friade till mig. Dagen efter gick vi och valde förlovningsringar. Det blev en slät till mig och en slät till honom. Efter 11 månader gifte vi oss, då hade vi valt ut en slät till som han skulle ha som vigselring, och en med diamanter i till mig. Mycket tjusigt!!

• ninnione

Min sambo överraskade mig med frieri, han hade då kollat på ring själv o lånat en atrap som såg ut som den han hade valt. Dagen efter åkte vi in tillsammans för att kolla storlek, jag ändrade då min lite så den blev lite rundare än hans kantiga, men fortfarande samma grund, hälften rött o hälften vitt guld i en rätt slät modell, inga stenar

• enavmig

Min man friade med provisoriska ringar och sen valde vi tillsammans ut de riktiga förlovningsringarna dagen efter, vi valde släta ringar i vitguld. Han hade alltså sin ring hela tiden och den är även hans vigselring. vi la till gravyr och polerade upp ringen inför vigseln. Vi valde min vigselring, som har stenar men inte är särskilt prålig, tillsammans men egentligen var det ju helt mitt val. Han var mer där som stöd och för att hålla med ;)

Har dock sett andra varianter bland vänner, har en kompis som valde en stor glitttig ring dom förlovningsring i förväg. Hennes fästman friade senare med den ringen, hon visste inte exakt när han skulle fråga. Hon kommer ha ringen även som vigselring, det blir alltså bara en ring. Har tre kompisar som aldrig skaffade förlovningsringar utan gick utan fram till bröllopet och vigselringen. Finns alla varianter :)

• Ellieott

Min kille föreslog att vi skulle köpa ringar inför en planerad weekend. Det var inte ett "frieri". Sen valde vi tillsammans, och förlovade oss sedan. Så vi förlovade oss utan att någon friade direkt

• vildaungarnasmamma

Sambon friade utan ring sen gick vi tillsammans och valde ringar.
    Jag har en i silver och guld med 3 små diamanter och han har en helt slät i silver.
    Vi är inga guld människor (rent färgmässigt) där av silver.
    Vi har även gravyren på insidan (man kunde tydligen välja att ha den på utsidan om man ville)

När vi gifter oss kommer jag att få en "pråligare" ring och han behåller sin.
    Så jag kommer då att ha 2 st.

• Upptaget

Min sambo friade till mig i oktober i år. Han visste i förväg viken typ av ring jag gillade, och även min storlek.
    Han köpte en likadan till sig själv.

• mikroE

Vi bestämde tillsammans att vi ville förlova oss och när och sedan köpte vi ringar tillsammans. Jag hade blivit sur om han friat 'amerikanskt' för jag blir så generad när någon gör stora gester.

En kollegas man friade med en dödskallering hon hade sett i ett fönster och gillat och sedan valde de förlovningsringar enligt svensk tradition och hon ska sedan ha en annan ring som riktig vigselring sen men de har iaf funderat på att ringen i kyrkan ska vara samma dödskallering bara för att anknyta till förlovningen. Jag hoppas de gör så för det vore coolt!  

Svar på tråden Vem väljer förlovningsringen?