• Anonym

Sätesbjudning!

Hej.

Va på ultraljud  där det konstaterades sätesbjudning i vecka 32+0
    Enligt tidigare Tul så ha bebisen legat likt sedan vecka 28.

Enligt doktorn så va risken väldigt stor att bebisen inte vänder sig, hur stor risk då undrar jag?

Sen sa hon att bebisen rör på sig men är inte så särskilt aktiv, kan det vara därför hon tror att den inte vänder sig.

Ska tillbaka i vecka 34 vad händer då, när görs vändningsförsök och när blir det kejsarsnitt i vilken vecka isåfall?

Va till Bm idag och vid kontroll så låg bebisen fortfarande i samma position som sen vecka 25. Är nu i vecka 33. Försämras chanserna att den ska vända sig ju fler veckor det går?men hur stor är risken om den legat så sen 25 och fortfarande ligger så. är risken lagom eller stor eller mycket stor.

Sen undrar jag om det nu skulle bli planerat snitt i runt vecka 38 vad händer om bebisen skulle ha vänt sig när vi kommer in, eller kollar de inte det med ultraljud. och isåfall om den ha vänt sig får man gå hem igen då och invänta naturliga värkar. eller kan man få sitt snitt ändå?
    Och måste man göra vändningsförsök eller kan jag välja att ta till snitt direkten fundering vi har, är den dum

Med förra flickan så blev jag igångsatt men det misslyckade då gumman blev dålig så det blev ett akut snitt.
    Det strulade jätte mycket med snittet och bedövningen tog för högt upp så jag blev sövd. Psykiskt va det jätte jobbigt för både mig och sambon därför känner vi som så att om det nu blir snitt så känns det skönt att veta ett planerat snitt denna gång..
    Inte behöva oroa sig för att det kan bli akut snitt igen om det misslyckas med vändningen och bebis mår dåligt.

Många frågor hoppas ni kan hjälpa mig. Mvh
  • Svar på tråden Sätesbjudning!
  • lena2012

Hej !
    Det är i v 37 +0 som barnet ska ha valt sin position . Man kan säga att barnet får ligga "som den vill " innan dess.
    Men då kommer man på samtal och om man  planeras vändning.
    Om man varit med om snitt förra gången   tas hänsyn till detta i  det samtalet.
    Kommer man in med värkar  och barnet vänt sig rätt så är det bra  med vaginal förlossning.
    Men allt handlar om en samlad bild  som avgör  om snitt eller  inte ska göras.
    Ju längre barnet legat i säte utan att vända sig  , desto mer troligt är det att den kanske stannar i sin postion. Men man kan aldrig veta förrän man gör en bedömning v 37.
    Hälsningar
    lena

Svar på tråden Sätesbjudning!