• Anonym

Börjat tjäna 100.000 kr/mån - vad gör man?

Som rubriken lyder så har jag nått en hög månadsinkomst. Jag skulle uppskatta lite konkreta tips kring hur man kan hantera / förvalta inkomsten på ett bra sätt. Alternativt tips på var man kan vända sig för privatekonomisk rådgivning. Saker jag konkret tänker på är tex: - Kan jag förhandla till mig bra förmåner på banken? Skaffa en personlig bankman? - Lagliga knep för att minimera skatten ? - Sjukförsäkringar man borde skaffa? Inkomstförsäkring? 100 000 per månad är alltså före skatt, så det blir drygt hälften kvar netto per månad. Till saken hör att jag just nu knappt har några tillgångar att tala om. Jag bor i hyresrätt i centrala Sthlm men jag vill gärna köpa en bostadsrätt och ta mig in på bostadsmarknaden. Problemet är bara att en borätt motsvarande min hyresrätt går på minst 5 milj kr, vilket betyder en kontantinsats på 750 tkr vilket tar oerhört lång tid att spara ihop trots min inkomst. Ja ni förstår, jag vill ha konkreta tips och råd. Gärna från er som själva tjänar bra eller ni som jobbar på bank.

• Svar på tråden Börjat tjäna 100.000 kr/mån - vad gör man?
  • Indianica

Ja, du kan förhandla dig till bra villkor hos banken. Maken började tjäna 80 000/mån och banken blev som förbytt, ha,ha Det kom en hel del förmånliga erbjudanden kan jag säga...

Däremot är det väl ingen katastrof om du måste vänta och spara pengar i typ 1.5 år innan du kan köpa en bostadsrätt, de flesta har varit i sitsen att man måste spara en hel del pengar till sin första bostad..

Jag vet inte heller riktigt hur bostadsmarknaden ser ut i Sthlm nu. En klassiker är ju annars att köpa en liten lägenhet för kanske 3 miljoner och sedan sälja den efter 6 månader för typ 4 miljoner och använda vinsten för att "uppgradera" sitt boende (fortfarande krävs ju dock kontanter som insats i den första lägenheten). Vi har gjort den resan, men vi bor i norr så det kanske är lite lättare här.

Du har inga föräldrar att låna kontanter av till en lägenhet?

• Anonym

Du borde ju kunna spara runt 35k i månaden? Då tar det ju inte ens två år att skrapa ihop den där kontantinsatsen.

• Lavish
    Anonym skrev 2011-11-29 22:11:41 följande:
    Du borde ju kunna spara runt 35k i månaden? Då tar det ju inte ens två år att skrapa ihop den där kontantinsatsen.
    Fast två år kan ju anses som en rätt lång tidsperiod... Å andra sidan kanske det inte är så dumt att sitta trygg i hyresrätt ett tag till med tanke på bostadsmarknaden.
  • Anonym

Grattis til den fina lönen. Säkert välförtjänt. Men har svårare att förstå varför man börjar leta efter skattekryphål när man har så hög lön. Har enklare att förstå det om man har lägre lön.

• Frambuesa

Min sambo tjänar detsamma och sparar i aktier så mycket han kan då det är ett stort intresse, annars rekommenderar jag ett sparkonto med bra ränta; håll dig borta från de privata finansiella rådgivarna.. Och håll fig till storbankerna.

Meeen Vänta du bara om sex månader har du uppgraderar din livsstil så du inte kan spara undan 35000 i månaden ;) nybil , lite mera weekendresor o dyrare kläder, glöm inte att uppvakta din sambo också. Haha

• Anonym

Nja. Jag har lite högre månadsutgifter än så. Men visst, allt är en fråga om vilja och prioriteringar. Mer realistiskt dock för mig att spara ihop den summan är kanske 4 år, och det känns lååångt. Förmåner på banken- var vänder man sig? Vilka förmåner?

• Anonym

Men om du tjänar 100.000 i mån. Hur mycket skatt dras det? Betyder det att du får ca 70.000 efter skatt? *nyfiken*

• Frambuesa

I sthlm e skatten på 44,5 på 100 000 procent så det blir ju knappt halva kvar

• Anonym (p)

tyvärr blir det nog inte drygt hälften kvar netto. här hemma har vi 4 barn, hundar och hus och lever gott. vi kunde nog förvalta våra pengar pengar bättre än vad vi gör. det är lätt att skaffa sig utgifter efter inkomst i form av resor och dyra vanor. men är man smart så kanske man ska leva som vanligt och lägga undan nya överskottet på ett bra sätt. grattis och lycka till!

Svar på tråden Börjat tjäna 100.000 kr/mån - vad gör man?