• Anonym (Bara undrar...)

Vad tjänar ni som jobbar på bemanningsförtag?

En vän till mig fick nyss arbete på Uniflex. Jag frågade vad h*n tjänar och h*n svarar 14 350 kr. (Ja, vi brukar prata även om sådana "känsliga" saker.) Detta är en heltidstjänst på vardagar. Min vän är för övrigt förkrossad över sin lön och funderar redan på att säga upp sig.

Då jag tyckte det var en mycket låg lön i dagens samhälle måste jag fråga vad andra tjänar som jobbar för bemanningsföretag?

H*n har endast gymnasieutbildning och jobbar med administration. Har dock nästan 15 års skötsam erfarenhet och goda referenser.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad tjänar ni som jobbar på bemanningsförtag?

*puff*

• Lillafrökenfräken

Manpower: 17290kr garantilön (150 timmar), sen timlön +16% för alla timmar över 150. Receptionist.

• Anonym (Uniflex)

Jag jobbade som svetsare, hade 152 kr/h.

Tack för svaren så här långt!

Någon mer som vill dela med sig?

• Anonym (Jack)

Det låter ju lite som i lägsta laget.
    Men ofta kan man ju t.ex. välja på att alltid har en fast månadslön, men då blir den lite lägre. Alternativt att få en högre lön de dagar/månader man faktiskt är uthyrd till ett företag.

Säga upp sig är väl att ta i? Är han inte nöjd kan han ju leta efter något annat jobb. Men 10-11.000 efter skatt är väl bättre än inget jobb alls..? Obestämd 

• Anonym

Academic work 24000 kr hade jag och då ansåg jag mig ändå underbetald... men så är jag runt 40 år också

• Anonym

Det är ju jättesvårt att säga och det handlar väl om erfarenheter och vad man kräver för lön. 
    Jag var på intresseintervju på Poolia förra veckan, då jag är "mellan jobb" och då frågade de mig rakt ut hur mycket jag kan tänka mig som lägsta lön eftersom jag har haft mer avancerade tjänster innan. Så det har ju inte att göra med att det är ett bemanningsföretag din vän är anställd hos. 
    Men visst låter lönen låg.

Jag var 2007 anställd av Manpower som administratör ute på företag och hade då 18500 i lön innan skatt.  

• Anonym (admin)

När jag jobbade åt Proffice som administratör hade jag 19 000kr/mån enl papper. Men sedan berodde det ju på hur dagarna låg för man har ju egentligen timlön. Lägre för de första 133 timmarna och sedan lite mer för resten. Så hade i alla fall jag det. Så månader med många lediga dagar (t ex påsk) tjänade jag mindre än rena jobbmånader (t ex juli).

• Anonym (S)

När jag slutade på Elan så hade jag 23000 i månadslön. Min man har 26000 på ett logistikbemanningsföretag.

Det får man ju säga är ganska bra. Men man tjänar mer på att vara fast anställd. 

• Anonym

jag jobbar med administration och har 20 000 för en 75% tjänst

• Anonym (sökt tjänst)

Jag har nyligen sökt en tjänst via ett bemanningsföretag och blev uppringd förra veckan och de frågade vad jag hade för löneanspråk. Jag angav drygt 30000 och det skulle inte vara något problem enligt dem. Nu väntar jag bara på besked om tjänsten.

• Anonym

hade 165/h i garantilön. men jobbade på ett hyrande företag där lönen var 320 kr/h, så det var ju vad jag tjänade egentligen på heltid/dagtid. (industri)

• Anonym

Min sambo arbetar på ett bemanningsföretag (är ingenjör) och tjänar 27.000/månad. Han gick direkt från universitetet till detta företag och har haft samma uppdragsgivare i 3 år nu. Lönen har ökat ca 1000 kr/år, var 24.000 när han startade.

• Anonym

Jag har tidigare varit heltidsanställd vid ett bemanningsföretag och hade då jag slutade en lön på 16800 kr. Hade arbetat för samma arbetsgivare i 4 år.

Nu jobbar jag extra åt ett annat bemanningsföretag och har en lön på 104kr/h.

Man blir med andra ord inte rik på att vara anställd av bemanningsföretag, utan jag upplever det som att man får "vara nöjd att man har ett jobb"....

Svar på tråden Vad tjänar ni som jobbar på bemanningsförtag?