• Katja77

Vegetarisk vad ska ni äta till middag- tråd

Hej!

Jag brukar skriva i den vanliga middagstråden men alla där verkar äta kött mest varje dag och det är dåligt med inspiration på vegetarisk mat. Jag är lite nybörjare, slutade äta kött i somras så jag har inte så stor repertoar av recept ännu. Jag har iallafall så smått börjat lära mig äta bönor.

Så, ni ickeköttätare, vad ska ni ha till midag?

Idag ska jag äta fullkornsris, gröna bönor och en gryta på quornbitar, chaminoner, lök, provencalska kryddor och cf.

• Svar på tråden Vegetarisk vad ska ni äta till middag- tråd
  • Flutterby

Vilken bra tråd! Är vegetarian se'n länge, men behöver alltid nya tips!
    Ikväll ska vi bara ha potatismos o veg. "köttbullar".

Tassa: vad betyder cf?

• Katja77

cf= creme fraish, jag orkar aldrig skiva ut hela! *s*

• Jennie med ie

Sojafärssås, fullkornsspagetti, majs, tomat och veg. parmesan.

• Katja77

Jennie, var köper man sojafärs och andra sojaprodukter? Jag har letat på Ica men utbudet är jättedåligt.

• Nisses lada brinner

På hälsokosten

• Katja77

Toppen! Tack för hjälpen!

• Chaia

Bra tråd! Sitter just och funderar på morgondagens middag. Det blir nog grön ärtsoppa och veganska pannkakor.

Grön ärtsoppa: Fräs gul lök, vitlök och chili i en kastrull. Häll i frysta gröna ärtor, slå på grönsaksbuljong och låt koka en stund. Mixa soppan slät och ha sedan i lite havregrädde. Smaka av med salt och peppar. Om du vill kan soppan toppas med en klick sojayoghurt och tångkaviar.

Veganska pannkakor: 4 dl vetemjöl (byt ev. ut hälften mot grahamsmjöl), 7 dl havremjölk, 0,5 tsk salt, 1 msk vaniljsocker, lite rapsolja. Blanda smeten och låt den svälla ett tag (ju längre tid desto bättre). Stek pannkakorna gyllenbruna!

Svar på tråden Vegetarisk vad ska ni äta till middag- tråd