• Anonym (fel?)

Fått lånelöfte utan att berätta om graviditet

Har sett att det legat sådan här trådar ute förut... Vi hade möte med banken i går och fick lånelöfte som vi ville. Dock utelämnade vi informationen om att jag är gravid. Nu har jag sån himla ågren över det här. Min svärmor propsade på att vi inte skulle berätta ngt för att öka chansen till lånelöfte. Smart tänkte vi då, korkat nu. Hur fungerar det egentligen? Om vi hittar ett hus om säg 3 månader och vill köpa det och banken då ser att jag är gravid, kan de ta tillbaka lånelöftet då? Vi hade goda marginaler enl uträkningarna så personligen tror jag inte att det skulle vara ngt problem. Har man en skyldighet att berätta om graviditet för banken vid ansökan om lånelöfte?

• Svar på tråden Fått lånelöfte utan att berätta om graviditet
  • Anonym

Banken har alltid rätt att ändra sig. Ett löfte är just bara ett löfte, inte en garanti.

Du har å andra sidan ingen skyldighet att berätta att du är gravid. Om ni hittar huset nu och köper det när du fortfarande jobbar så håller ju kalkylen ni gjort hos banken, om ni hittar huset när du gått på föräldraledighet så kan det bli så att banken ger er en lägre summa eftersom ni inte längre har de inkomster som kalkylen är gjord på (jämför om man får lånelöftet när man har jobb och sen går på A-kassa när man köper huset).

• Anonym (fel?)
    Anonym skrev 2011-11-30 09:52:22 följande:
    Banken har alltid rätt att ändra sig. Ett löfte är just bara ett löfte, inte en garanti.

Du har å andra sidan ingen skyldighet att berätta att du är gravid. Om ni hittar huset nu och köper det när du fortfarande jobbar så håller ju kalkylen ni gjort hos banken, om ni hittar huset när du gått på föräldraledighet så kan det bli så att banken ger er en lägre summa eftersom ni inte längre har de inkomster som kalkylen är gjord på (jämför om man får lånelöftet när man har jobb och sen går på A-kassa när man köper huset).
    Tack för ditt svar. Jag sitter och funderar på om vi ska höra av oss till banken och berätta trots allt. Men det känns ju pinsamt värre.
  • Anonym

Sådär gjorde vi med. Dock var det pga att jag var gravid i typ vecka 7 och vi inte visste hur det skulle gå. (2 tidigare mf). Vi fick lånelöfte och köpte huset inom en vecka. Dock frågar dom ju inte om man är gravid. Och det räknas ju inte som att ni har barn innan det är fött. Tycker inte att ni gjorde något fel! Vi hade oxå kunnat få lånelöfte trots barn, ville bara inte att dom skulle ha i sina papper att vi hade barn om det nu inte hade gått så bra...

• Anonym
    Anonym (fel?) skrev 2011-11-30 09:54:26 följande:
    Tack för ditt svar. Jag sitter och funderar på om vi ska höra av oss till banken och berätta trots allt. Men det känns ju pinsamt värre.
    Lånelöftet är endast giltigt i 6 månader väl? Hur långt kvar på din grav?
  • Topcom

När vi skulle söka lånelöfte räknade dem med att barnet kostar 2000 i månaden och vuxna 6000..Vet inte hur de ställer sig till just graviditet, du får nog kolla bankens hemsida.

• Anonym

Jag tycker inte du ska ringa. Hur ska du förklara att du "glömde" berätta att du är gravid? Risken finns att banktjänstemannen tror att ni döljer fler saker och inte vill låna ut alls.

Ta det som det kommer och får ni frågan varför ni inget sagt så kan ni säga att det var så tidigt att ni inte ens visste om det skulle bli en bebis.

• Anonym (fel?)
    Anonym skrev 2011-11-30 09:55:03 följande:
    Sådär gjorde vi med. Dock var det pga att jag var gravid i typ vecka 7 och vi inte visste hur det skulle gå. (2 tidigare mf). Vi fick lånelöfte och köpte huset inom en vecka. Dock frågar dom ju inte om man är gravid. Och det räknas ju inte som att ni har barn innan det är fött. Tycker inte att ni gjorde något fel! Vi hade oxå kunnat få lånelöfte trots barn, ville bara inte att dom skulle ha i sina papper att vi hade barn om det nu inte hade gått så bra...
    Skönt att höra att vi inte är som ändå som gjort så.. Min gravdiditet är dock "outad", är i vecka 17 nu. Om vi räknar på inkomstbortfallet så rör det sig om ca 5500-6000 kr i månaden under föräldraledighet. Så visst blir det en skillnad, men enl kalkylen hade vi 27000 kr över efter att allt med boendet var betalt. Så ca 20000 till övriga räkningar, mat, bensin och övrigt är inget problem. Men det är ju vad vi tycker, vet ej vad banken säger om det.
  • Anonym (fel?)
    Anonym skrev 2011-11-30 09:56:19 följande:
    Ja, löftet gäller till maj. Har BF i början av maj.
  • Topcom
    Anonym skrev 2011-11-30 09:56:19 följande:
    Jag tror inte att löftet är giltigt om förutsättningarna förändras. Alltså om de föder barn måste de söka nytt..
  • Anonym
    Anonym (fel?) skrev 2011-11-30 10:00:00 följande:
    Skönt att höra att vi inte är som ändå som gjort så.. Min gravdiditet är dock "outad", är i vecka 17 nu. Om vi räknar på inkomstbortfallet så rör det sig om ca 5500-6000 kr i månaden under föräldraledighet. Så visst blir det en skillnad, men enl kalkylen hade vi 27000 kr över efter att allt med boendet var betalt. Så ca 20000 till övriga räkningar, mat, bensin och övrigt är inget problem. Men det är ju vad vi tycker, vet ej vad banken säger om det.
    Fast jag har för mig. Vet inte med säkerhet. Men OM er ekonomiska situation ändras INNAN ni köpt hus, dvs när ni fortfarande bara har lånelöftet, då ska ni höra av er till banken för ett nytt. Köper ni hus innan barnet är fött är det ju ingen fara. Då har ni heller inte ljugit.
    Jag hade avvaktat lite, och föds barnet innan ni köpt hus så hör av er till banken så får de räkna om på ett nytt + räkna in ett barn. Tror det är ca 3000 extra som räknas in per barn.
Svar på tråden Fått lånelöfte utan att berätta om graviditet