• Tångräkan

Balanscykel till 1,5-åring?

Nu har vi beställt en Kettler smoovy (lekmer.se/leksaker/trampbilar-och-sparkfordon/trampbilar-och-trampfordon/kettler-springcykel-smoovy) till dottern i julklapp. Hon är ca 16 månader vid jul. Dock har vi börjat fundera på om vi inte skulle tagit en riktig springcykel med bara två hjul istället... En 10" Puky eller Kettler. Hon blir 1,5 år i mars och är nu 81 cm lång. Det blir ju inte förrens till våren hon kommer använda den ute.

Vill att det ska vara nåt hon har glädje av lite längre. Hon älskar att sitta på syrrans Puky springcykel, men den är en 12" och hon når inte ner riktigt med båda fötterna på den. Men en 10" kanske hon skulle kunna hantera vid 1,5 års ålder eller vad tror ni? Känns som den här vi beställde nu med fyra hjul inte kommer vara intressant lika länge, den liknar ju mer en bobby car att ta sig fram på och en sån har vi redan.

Skulle behöva råd och tips. Som sagt så har vi en Puky redan här hemma och är supernöjda med den, stora tjejen var drygt två år när hon fick den och älskar den! Tre dagar sen körde hon i racerfart.

Har sett andra 1,5 åringar som klarat av den lilla Pukyn nämligen, och den kan de ju utveckla balansen med på ett annat sätt än den med fyra hjul.

Nån som haft en Puky eller Kettler balanscykel till sin 1,5 åring?

• Svar på tråden Balanscykel till 1,5-åring?
  • Flickan och kråkan

Jag hade satsat på en vanlig tror jag. Till våren-sommaren närmar hon sig ju 2 år. Äldsta är lite försiktigare generellt så han ville inte cykla förrän han började närma sig 3 år. Yngsta fick sin Puky LRM när han fyllde 2 år. Det tog en vecka sedan for han runt i full fart med full koll på balansen. Har två små pojkar. Puky LRM är lagom från det barnet är 85 cm.

• TinkyWinky

vi har en springcykel från biltema med bara två hjul som han fick i 2 års present och han lärde sig nästan direkt att hålla balansen o nu går det som bara den. han har nu haft den i 4 månader plus att denna funkar ju året om :)

Men det sonen hade problem i början va att han va lite för kort så tänk på att barnet ska nå ner med fötterna, detta är en strl 12 har jag för mig o som du skriver finns det ju en strl  mindre ..
    denna bilden är tagen nyligen och på lägsta  på sadeln :)

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • Tångräkan

Dottern är inte 2 år till våren utan 1,5 år i mars. Hon blir inte två förrens i september. Så jag tänkte om hon klarar av en liten Puky exempelvis till våren när hon är 1,5 år?

Vi bestämde oss för att köra på kettlers fyrhjuliga smoovy till jul (då är hon 16 månader) sen avvaktar vi, kanske blir en puky till 2-årsdagen :) Storasyster fick sin 12" när hon var knappt 2,5 år.

• Flickan och kråkan
    Tångräkan skrev 2011-12-01 18:58:21 följande:
    Dottern är inte 2 år till våren utan 1,5 år i mars. Hon blir inte två förrens i september. Så jag tänkte om hon klarar av en liten Puky exempelvis till våren när hon är 1,5 år?

Vi bestämde oss för att köra på kettlers fyrhjuliga smoovy till jul (då är hon 16 månader) sen avvaktar vi, kanske blir en puky till 2-årsdagen :) Storasyster fick sin 12" när hon var knappt 2,5 år.
    Det beror ju lite på hennes personlighet .

Jag har två väldigt olika pojkar. Min yngsta hade klarat pukyn före 2-årsåldern. Han är väldigt motoriskt nyfiken och rätt våghalsig. Min äldsta skulle däremot aldrig att få för sig att testa något som han inte var bergis på att klara. Han avvaktar och studerar andra tills han känner att han har full koll. Han gick och beundrade och klappade på sin springcykel (satte sig inte ens på den) under i stort sett ett år. Strax efter att han var 3 så ville han cykla. Vi tog ut den, han hoppade på och paddlade iväg utan problem . Barn är olika .
Svar på tråden Balanscykel till 1,5-åring?