• Anonym (TS)

Läcker gas 1 år efter förlossning

Nu är det snart 1 år sedan min förlossning.

Aldeles i början läckte jag gas hejvillt men tänkte att det inte var så konstigt eftersom jag faktiskt tryckt ut ett helt barn. Men tiden har gått och jag har fortfarande svårt att "hålla igen". Det är jättejobbigt om jag tex är och hälsar på någon eller är på stan. Vågar knappt tänka på hur det ska bli när jag går tillbaks till jobbet.

Om man känner att en fis är på väg ser nog de flesta det som självklart att man kan hålla den inne men det kan inte jag längre. Hur mycket jag än håller emot så pyser den ut.

Jag sprack ganska rejält vid förlossningen (tycker jag själv, det står bara "ett flertal styng in-och utvändigt" eller liknande i journalen). Förutom att jag är alldeles knölig i slidan efter stygnen sprack jag i mellangården fram till ca 1 cm innan rumpan.
    Hudfliken eller vad man ka kalla det som sitter nedanför slidhålet är borta eftersom jag sprack där och ofta bubblar gaserna ur rumpan och tar sig upp i mellangården och pyser ut mellan blygdläpparna. Så pinsamt så det finns inte Gråter

Är det någon som vart med om något liknande och går det att göra något åt?           

• Svar på tråden Läcker gas 1 år efter förlossning
  • Anonym (allis)

Men du, det där låter verkligen om något du ska söka gyn för och få remiss vidare till kirurgisk tillfixning.

Inte ska man behöva gå och lida på det viset!

Berätta bara ärligt hur du upplever detta och att du lider av det så får de göra en bedömning av vad som kan åtgärdas.

• Anonym (TS)

Ja det är nog dags att få hjälp med det här...

Läser min journal angående hur jag sprack och det står så här:

"Perinealbristning grad 2: bäckenbotten, perineum, vagnina". Är det någon som vet vad det betyder?    

• Anonym

Jag vet inte vad det betyder, men det kan vara så att ringmuskeln skadades när du sprack och det är därför du inte kan knipa ihop.

Jag tycker också du ska gå till gyn och få hjälp. Ingen ska behöva ha det som du.

• Anonym

Så här står det på Wikipedia:

Svåra bäckenbottenskador, bristning mellan slida och ändtarm sk perinealbristning grad 3 och 4 (sfinkterruptur), vilket numera drabbar var tionde förstföderska i Sverige.

Så du sprack nog ganska ordentligt, precis som du själv skriver.

• Anonym (allis)
    Anonym (TS) skrev 2011-11-30 10:50:14 följande:
    Ja det är nog dags att få hjälp med det här...

Läser min journal angående hur jag sprack och det står så här:

"Perinealbristning grad 2: bäckenbotten, perineum, vagnina". Är det någon som vet vad det betyder?    
    Perineum är mellangården. Klippt från utredning  m bristningar gjord av Karolinska:

Bakgrund: Vid en vaginal förlossning får majoriteten av kvinnorna någon bristning på
    blygdläppar, vagina eller perineum. Bristningar delas in i olika grader (grad 1-4) beroende på
    dess omfattning i förlossningskanalen, perineum eller analsfinktern. Vid bristning i området
    är det viktigt att återskapa anatomin så att framtida besvär kan förebyggas.

Barnmorskan ansvarar för bedömning samt suturering av bristning grad 1 och 2, men får lite återkoppling
    om resultatet.
    --
    Grad 1 - vaginalslemhinnan, introitus och/eller perineum, utan engagemang av
    underliggande muskulatur.
     Grad 2 - vaginalslemhinnan, introitus, hud och muskler i perinealvävnad.
     Grad 3 - involverar analsfinktern utan engagemang av rektalslemhinnan.
     Grad 4 - hela sfinktermuskeln och engagerar även rektalslemhinnan.
    --

Min tanke är att du kanske hade en svår typ 2 bristning och låg på gränsen mellan att barnmorskan kunde göra jobbet bra (var det en BM som sydde?) och att du kanske borde ha blivit hoplappad snyggt av en läkare från början?
  • Anonym (TS)
    Anonym (allis) skrev 2011-11-30 11:03:19 följande:
    Perineum är mellangården. Klippt från utredning  m bristningar gjord av Karolinska:

Bakgrund: Vid en vaginal förlossning får majoriteten av kvinnorna någon bristning på
    blygdläppar, vagina eller perineum. Bristningar delas in i olika grader (grad 1-4) beroende på
    dess omfattning i förlossningskanalen, perineum eller analsfinktern. Vid bristning i området
    är det viktigt att återskapa anatomin så att framtida besvär kan förebyggas.

Barnmorskan ansvarar för bedömning samt suturering av bristning grad 1 och 2, men får lite återkoppling
    om resultatet.
    --
    Grad 1 - vaginalslemhinnan, introitus och/eller perineum, utan engagemang av
    underliggande muskulatur.
     Grad 2 - vaginalslemhinnan, introitus, hud och muskler i perinealvävnad.
     Grad 3 - involverar analsfinktern utan engagemang av rektalslemhinnan.
     Grad 4 - hela sfinktermuskeln och engagerar även rektalslemhinnan.
    --

Min tanke är att du kanske hade en svår typ 2 bristning och låg på gränsen mellan att barnmorskan kunde göra jobbet bra (var det en BM som sydde?) och att du kanske borde ha blivit hoplappad snyggt av en läkare från början?
    Det var BM som sydde först men hon tillkallade läkare som fick fortsätta.
  • Anonym (allis)
    Anonym (TS) skrev 2011-11-30 11:39:15 följande:
    Det var BM som sydde först men hon tillkallade läkare som fick fortsätta.
    Aha. Men hur som helst, då var det förmodligen strul, och du bör nog be om en ny bedömning nu.
  • Anonym (TS)

Vart vänder jag mig? BM jag hade under graviditeten har slutat. Är det närmsta gynmottagning?

Och är det ingen annan som råkat ut för liknande som kanske vill berätta hur det gick?  

• Anonym

Hög tid att söka hjälp! Ring KK och fråga om du behöver remiss eller om de kan ge dig en tid för undersökning och bedömning! Så ska du inte behöva ha det! Tänk på att detta kanske de kan göra något åt på 1 timme eller 2 och du har såååååå många timmar kvar att leva så det kan vara värt att "bita ihop" den tid det tar att söka och få hjälp!

• Anonym (Förlossningsskadad)

Hej! Så tråkigt att detta händer dig. Vet hur det känns. Jag själv sprack precis som du en grad 2 och har stygn både i slidvägg och mellangård som sträcker sig från slidan och några cm från analen. Jag födde för 4 veckor sedan och blev först sydd av förlossningsbarnmorskan som bedömde mina bristningar som grad 1. Jag hade väldigt ont och kunde inte gå eller sitta alls och saknade helt kontakt med min ändtarmsmuskulatur, varför jag sökte mig till akutmottagningen. Fick opereras och omgraderas till grad 2 veckan därpå. Barnmorskan hade helt enkelt inte kompetensen att avgöra bristningsgrad eller sy muskulatur. Har varit sängliggande sedan förlossningen pga smärta och är helt analinkontinent (både gaser och avföring). Läkarna (5 st) tycker att min anal ser normal ut och kan inte hitta någon skada genom att klämma och känna. På efterkontrollen för stygnen kunde läkaren känna att jag knep, vilket ses som en förbättring trots att jag inte kniper i själva slutarmuskeln. Läcker konstant gaser och igår även avföring på den korta promenad vi tog. Helt oförmögen att hålla inne hur mycket jag än försöker.

Detta är hemskt både fysiskt och psykiskt. Mår så himla dåligt. Undrar hur det har gått för dig? Samt om även du har en utbuktande analöppning? Det har jag numera, ser helt svullet ut. Är inte hemorrojder. Tänker om det hänger ihop med inkontinensen.

• Goneril

TS, blev alldeles tagen av din beskrivning, detta måste du få hjälp med. Jag har själv aldrig fött barn och har inga gynekologiska problem andra än de som hör till åldrandet men det jag kan bidra med är en gynekologkontakt; även om man inte har några uttalade problem ska man ändå kontrollera emellanåt, ultraljud, etc. Min kontakt finns i Borås; jag vet förstås inte var du bor, men kliniken heter Akleja. Några unga kvinnliga gynekologer har startat kliniken tillsammans, de är så duktiga och inkännande, inte alls så hårdhänta som andra jag frekventerat.  Kliniken är privat, måste jag berätta, och inte jättebillig, men det viktiga är att du får hjälp. (Nu gjorde jag reklam, det kanske man inte får). Träffar du någon av dessa gynekologer kan du i lugn och ro berätta om dina svårigheter. Går du till en vanlig, stressad mottagning får du nog ta med texten i den här tråden där du ingående beskriver läget.

Svar på tråden Läcker gas 1 år efter förlossning