• Barbapappa

Svamp igen och ont i klitoris

Är gravid i vecka 34 och har för tredje gången fått svamp. Har även fått ont och är superöm i klitoris samt lite vit beläggning där. Har någon haft samma, vad berodde det på och hur fick ni bort det onda i klitoris?
    Har tid hos läkare men kunde först komma om 2 veckor. Kör en tredje kur med Canesten nu. Läste att om man har svamp när barnet föds så kan barnet få det? Läste även att det finns tablett att ta mot svamp efter förlossningen. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Svamp igen och ont i klitoris
  • schangol

jag har haft OTROLIGA problem med svamp i flera år innan mitt första barn. även under första graviditeten fick jag under en period på några månader ideligen problem . jag satt uppe på nätterna på badrumsgolvet med is invirad i handdukar och tryckte mot mitt sjukt uppsvällda underliv=( och bara grät!!! 

fick av läkare utskrivet flukonazol som jag tidigare haft erfarenhet av innan graviditeten. det ska INTE användas under graviditet men pga besvären jag haft tidigare och så även under graven fick jag lov att ta en tablett efter kontakt med läkare. det hjälpte och svampen kominte tillbaka förens nu i min andra graviditet 1 ½ år senare=)=)=) svampfri 1 ½ år är lyx för mig!!!

har nu haft problem et par veckor me klarat mig med pevarylt vagitorier och kräm.

• Barbapappa

Ok, verkar ju som att graviditet gör besvären värre. Hoppas du klarar dig med Pevaryl och inte får samma besvär som förra gången. Antar att det för mig gäller att bita ihop och vänta till bebin är ute, så att jag kan ta en tablett.

• summerflower84

Jag använde pevaryl mot svampinfektion en gång, det var när jag var omrking 17 år. efter det fick jag en biverking och fick vestibulit. Då känns det som hela underlivet "brinner". Jag kunde inte njuta av sex för det bara brände som bara den. jag fick ont av att sitta på en stol för länge så jag skolkade sjukt mycket sista året på gymnasiet. jag höll på med hästar men även ridningen gjorde ont.
    Jag mådde så fruktansvärt dåligt, låg bara hemma och grät i sängen. var hos ett tiotal olika gynekologer men alla var helt handfallna och kunde inte hjälpa mej.
    jag var sjuk i ett år. Men idag är mina slemhinnor känsligare än innan. så jag kan inte ha string på mej för då kan den där brännande känsla komma tillbaka.
    Har en vän som också fick vestilbulit efter att behandlat sej mot svamp.

Så jag skulle vara extra försiktigt när det gäller behandling mot svamp. Skulle inte rekommendera någon att ta pevaryl, det kan förstöra hela livet för en.

• Emelianfian

Har haft ca 20 svampinfektioner denna graviditeten och det har varit ett helvete. I början kom det typ en gång i mån bara och klarade mig med pevaryl, men i mitten av graviditeten så funkade det helt plötsligt inte och besvären blev större och större. Fick då ett recept på tabletter man sväljer och den fösta funkade men sen funkade inte dom heller. Då fick jag under en undersökning ett lila medel påstuket läkarn sa att det var ett naturläkemedel som de vanligtvis inte använder. Det funkade rätt bra men nu har det börjat klia igen, men har bf imorgon och igångsättning på lördag. Sen hoppas jag det försvinner. Bebisen kan få svamp i munnen om mamman har svamp det kallas torsk men det är inget barnet besväras av och det finns medel som gör att det försvinner. Hoppas ditt försvinner snart. Tips. Undvik att spola vatten upp i underlivet, smörj med lite barnolja efter kan eller fukt gel det kyler lite vilket är skönt. Bomullstrosor och undvik trorskydd så gott du kan.

♥ Flicka 7 dec 2007 - Pojke 29 jan 2009 - Väntar pojke BF 2 dec 2011♥
  • schangol
    summerflower84 skrev 2011-12-01 10:28:14 följande:
    Jag använde pevaryl mot svampinfektion en gång, det var när jag var omrking 17 år. efter det fick jag en biverking och fick vestibulit. Då känns det som hela underlivet "brinner". Jag kunde inte njuta av sex för det bara brände som bara den. jag fick ont av att sitta på en stol för länge så jag skolkade sjukt mycket sista året på gymnasiet. jag höll på med hästar men även ridningen gjorde ont.
    Jag mådde så fruktansvärt dåligt, låg bara hemma och grät i sängen. var hos ett tiotal olika gynekologer men alla var helt handfallna och kunde inte hjälpa mej.
    jag var sjuk i ett år. Men idag är mina slemhinnor känsligare än innan. så jag kan inte ha string på mej för då kan den där brännande känsla komma tillbaka.
    Har en vän som också fick vestilbulit efter att behandlat sej mot svamp.

Så jag skulle vara extra försiktigt när det gäller behandling mot svamp. Skulle inte rekommendera någon att ta pevaryl, det kan förstöra hela livet för en.

fast man är nog känslig mot olika saker ?eller är det något i just pevaryl som skulle vara mer riskabelt?
  • schangol

jo en sak som hjälpte mig otroligt för att undvika att återfå svamp var att skära ner drastiskt på socker .tyckte det lät ganska löjligt men det gjorde ALL skillnad. sockret är nog min största svampbov!!!!

• summerflower84

det står som beiverkning på bipacksedel på pevaryl om man läser.
    Brännande känsla.
    Har härt massor av tjejer som fått vestibulit eftyer att behandlat mot svamp och läkarna ser ett samband mellan svampmedicin och vestibulit. det är den mest för jävligaste sjukdom jag lidit av, så om jag kan rädda en tjej från att få det så vill jag göra det.

läs min artikel när jag var med i tidningen sofies mode om vestibulit:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article11508438.ab

• Barbapappa

Att skära ner på socker gäller det även fruktsocker? Tänker på frukt i allmänhet.

• schangol
    Barbapappa skrev 2011-12-02 17:09:56 följande:
    Att skära ner på socker gäller det även fruktsocker? Tänker på frukt i allmänhet.

nej frukt är väl schysst tänker mer på allt onödigt socker i typ bröd kakor godis dryck. jag skar ner på allt sådant  och blev ganska snart mycket bättre!!!!starkt rekommendation!!!!
Svar på tråden Svamp igen och ont i klitoris