• Chrizzy81

Ny tsunami?

Hej!

Vi funderar på att åka till Thailand i januari med vår 2-åring. En liten fundering bara, med risk för att bli en glädjedödare.... Är det ingen som åker till Thailand numera som oroar sig för en ny Tsunami? Hur stor är chansen för det?
    Kanske låter fjantigt, men  jag tycker att det är så konstigt att det redan verkar som många redan har glömt det fruktansvärda som inträffade bara för några år sedan... Eller oroar jag mig i onödan? Hur ser dagens varingssystem ut?
    Vi funderar på att åka till Koh Lanta. De klarade sig väl ganska bra sist? 

• Svar på tråden Ny tsunami?
  • principessan

Har inte en aning om hur stor risk det är att det kommer in tsunami där igen. Koh Lanta ligger ju på den sidan som blev drabbad. Men det mesta är ju uppbyggt och man ser inga större spår som turist....
    Är man rädd kanske man ska åka till siamviken istället? typ koh samui. koh chang eller koh samet....

• fröken skywalker

Ska till Koh Lanta i vinter. Har varit i Thailand tidigare (innan tsunamin) i Krabiområdet.
    Men jag har lite samma tankar som dig. Det blir ju så dramatiskt när så många dör samtidigt.

Kollade upp lite om tsunamivarningsystem och fick till svar att det är tydligen någon typ av bojar som ligger i havet och larmar ca 20 min innan tsunamin når land. Hur rätt och riktigt det här är vet jag inte. Fick svaren från resebyrån. Vart tsunamin slår till beror väl på vart jordbävningen under vattnet är. Men visst känns det som risken är mindre i Siamviken som principessan säger.

Jag försöker intala mig, händer det så händer det. Men samtidigt så har man nog något "besyddarbehov" för sina barn. Jag vill bara inte att mitt beskyddarbehov ska hindra mig från att göra saker jag och min familj vill. Jag vill inte ge efter för det. För vad händer då nästa gång behovet sätter in. Kanske törs jag inte ens flyga. (Ja, OK jag tycker inte det är roligt att flyga heller). Man får tänka att troligen är väl risken större att man ska styka med i en trafikolycka till eller från flygplatsen. Det går inte undvika alla faror. Då skulle man få hålla sig i sängen hela livet...eller förresten de flesta dör i sängen.

Ja, du hör hur jag försöker att intala mig att det inte ska hända mig och min familj något! Det här var skönt att skriva. Blev lite som terapi.

• felix le chat

Jag väljer bort hela den kusten pga tsunami risken.
    Koh Lanta väljer bort pga sist jag var där var det massor av maneter.
    Åka till Thailand och inte kunna bada känns ointeresant.

Kolla på Koh Chang eller Koh Samet,
    inga maneter och ingen tsunamirisk

• Chrizzy81

Tack för svar!
    Intressant att höra andras tankar. Vi ska ta sista minuten och det verkar bara finnas till Phuket och Krabi, får kolla om det går att hitta billiga resor till östsidan....
    Synd, för vi gillade Koh Lanta sist vi var där.  

• barnluktarbajs

Jag kan meddela att på de flesta (alla?) öar på den sidan där tsunamin slog till, så finns det numera skyltar som pekar ut  "Tsunami evacuation route". Så om larmet går av, så finns det skyltar överallt som pekar ut vilket håll du skall springa åt. Dessutom kan du fråga i receptionen om var den närmsta skydds-zonen är. 

• skorpionen80

Jag är mer rädd för kubmaneterna... Om det blir en kraftig tsunami så blir man ju varnad, men maneterna kan vara så små att de knappt syns.

• sarah

Vi åker på måndag och jag har precis också börjat få Tsunaminojja...
    Innan har jag mest oroat mig för flygresan (är lite flygrädd) men nu är det tsunamis som stör min nattsömn :(
    Får nästan panik bara av tanken på att det ska hända oss och att jag inte kommer kunna skydda mina barn! 

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Ny tsunami?