• Toffelino

Vilken bil ska vi välja?

Hej,

står inför ett litet I-lands problem och det är vilken bil vi ska välja,

familjen består av två vuxna 1 barn förmodligen 1 barn till på g inom 1-2 år och en normal stor hund, vi har idag en Audi a4 som är alldeles för liten.

dom jag funderat på är

Volvo xc60 (förmodligen för liten)
    Porsche cayenne ( kanske för liten den med)
    Mercedes E-klass (stor men blir jag gubbe då?)
    Audi A6 ( räcker den till?)
    Audi Q7 ( räcker ju till men nästan för stor?)
    Vw Touareg ( kanske bästa valet?)

ekonomiskt har vi råd med alla men frågan är om man ska gå på känsla (Cayenne) eller förnuft (e-klass?)

• Svar på tråden Vilken bil ska vi välja?
  • Pia och Elna

Har inte koll på alla dessa ovan då jag är kass på bilar. Men vi har två barn och har vlat bort stadsjeepar då de mest är stora utenpå och rymliga överallt. Bagageutrymmet är inte så stort som man kan tro. Det är kort så att säga och i de flesta går faktiskt inte en UJ dubbelvagn in. Kolla detta noga.

Mercedes avråder jag alla barnfamiljer från då man inte kan koppla ur airbagen och ha barnstol i framsätet. Man kan köpa Mercedes egen stol men den är framåtvänd och således förödande för en liten nacke vid en krock. Deras eget babyskydd är ok men passar då inte till den vagnen man vill ha och har ingen bottenplatta har jag för mig.

Vi hade en Mercedes C-klass som blev för liten och bytte den till en Passat. Maken tyckte det sved lite med en sådan trist bil men nu är vi faktiskt väldigt nöjda. Ni verkar dock ha en bättre budget för bil än vad vi hade men tänk på att verkligen kolla bagaget.

• erika85

Av dom tycker jag mercan. Skönt att inte behöva lyfta så högt när man ska in i bagaget och det är ju inte en dålig bil direkt. Vi hade en xc90 ett tag när vi hade bebis, en treåring och en hund och jag blev galen varje gång man skulle in med vagn lr hund i bilen. Sen brukar ju Mercedes ha stora rymliga och låga bagage. Sen är dom ju riktigt riktigt skön att köra tycker jag!

• AppelochParon

Alla bilarna du funderat på passar bra till tyska motorvägar och omkörningar (buskörning). För svenska vägar kommer du att betala för mycket. Med trafiksäkerhet, miljö och allmän vett blir det nog lite si och så.

Ifall du behöver en terrängbil som Touareg avråder jag att skaffa en bakhjulsdriven E-Mercedes.
    Men en Lexus RX-hybrid kan vara ett exempel på en bil som inte är trafiksäker för den mindre motparten, men ändå med sänkt förbrukning. Och ifall förbrukningen inte kanske är så låg som den är i laboratorieförhållanden, så sänder du ett budskap om att du bryr dig om dina barns framtid. 

Då man skaffat barn och familj är man en gubbe, dock kan man vara en ung sådan.

Mitt råd är alltså använd förnuftet. Välj E-klass.

...växer på träden, och när de är mogna så faller de ner!
  • Toffelino

Tack för bra råd hittils, har en hel del yngre vänner som tyvärr tråkar mig som fan för att vilja ha E-klass.. men jag ser det som så här 9 krockkuddar och ett enormt bagage och en av världens säkraste bilar..
    anledningen till att jag skulle vilja ha en suv är att man ser så bra när man åker i Stadstrafik och även krocksäkerheten är ju hög ( tyvärr inte för den man krockar mot iofs vilket skapar ett moraliskt dilemma..)

kan man inte koppla ur airbaggen fram på nya E-klass heller? måste jag kolla på då jag inte visste det

• Pia och Elna
    Toffelino skrev 2011-11-30 14:37:27 följande:
    kan man inte koppla ur airbaggen fram på nya E-klass heller? måste jag kolla på då jag inte visste det
    Är inte säker men jag tror inte man kan på någon mercedes då de har systemet med transponder 8som elektoniskt kopplar ur airbagen) i sina egna barnstolar och vill sälja dem
  • Margaux

SUV är jag av princip strängt emot! Stora bilar som är livsfarliga att möta i trafiken och drar mkt bränsle! Har man behov för en terränggående bil är det självklart annorlunda.... Min pappa hade en Land Cruiser innan han gick bort i vår och det är en kanonbil, men då kanske särskilt i skogen.

Är det stor storleksskillnad på A6 och E klass? Jag hade lätt valt Audi framför Mercedes om jag hade valt men det är kanske en vanesak.

Jag har en ny Passat och den är fin till både barn, stora vuxna, barnvagn och bur om det behövs. A6 är väl samma storlek i chassit?

• Toffelino

Mm jo SUV är väl inte politiskt korrekt och nej jag behöver inte terräng egenskaper, det jag vill åt är att sitta högt, mycket bagage, krocksäker.

angående merca kontra Audi är det enorm skillnad faktiskt, dock gillar jag A6 men frågan är om den kommer räcka för 2 barn och en hund ( antar att en tvillingvagn blir det vi får köpa..)?

jag vill nämligen inte göra samma misstag som när jag köpte min A4 .. som jag trodde lätt skulle räcka för hund och sedan barn.. och där står jag nu och monterar av alla saker på vagnen för att den ska få plats och fyller baksätet med packning annars gillar jag verkligen min Audi.

• Margaux
    Toffelino skrev 2011-11-30 15:08:52 följande:
    Mm jo SUV är väl inte politiskt korrekt och nej jag behöver inte terräng egenskaper, det jag vill åt är att sitta högt, mycket bagage, krocksäker.

angående merca kontra Audi är det enorm skillnad faktiskt, dock gillar jag A6 men frågan är om den kommer räcka för 2 barn och en hund ( antar att en tvillingvagn blir det vi får köpa..)?

jag vill nämligen inte göra samma misstag som när jag köpte min A4 .. som jag trodde lätt skulle räcka för hund och sedan barn.. och där står jag nu och monterar av alla saker på vagnen för att den ska få plats och fyller baksätet med packning annars gillar jag verkligen min Audi.
    Du kan inte tänka dig att montera en takbox? Och packa i den? Med vagn och bur blir det fullt vilken bil du än väljer......
    Annars är det ju ett sannt nöje och gå och provköra bilar.... låna bilen i 2-3 timmar och åk hem och prova.
    Det gjorde jag!
  • Fiffigt

Hej

suzuki grand vitara xl 7, ta ur de två sätena bak och du får ett stor bagageutrymme. Plats för en halvbur till hunden och barnvagn. Takbox låter som ett måste om man ska ha massa packning med så många människor. Hunden bör sitta i bur då det är livsfarligt för alla i bilen om den är lös. 

De bilar du räknade upp är stora utvändigt, det är det de är. och dyra :P  

• Pixboy

Mercedes R-klass är en riktig bra kompromiss av E-klass, suv och mpv.
    Inte direkt gubbig heller ;)

• Pia och Elna
    Toffelino skrev 2011-11-30 15:08:52 följande:
    Jo vi trodde samma om vår C-klass man fattar inte hur mycket plats barn tar
    Margaux skrev 2011-11-30 18:42:03 följande:
    Du kan inte tänka dig att montera en takbox? Och packa i den? Med vagn och bur blir det fullt vilken bil du än väljer......
    Annars är det ju ett sannt nöje och gå och provköra bilar.... låna bilen i 2-3 timmar och åk hem och prova.
    Det gjorde jag!
    Skitbökigt tycker jag. Jag tycker det är enorm skillnad på passaten och c-klassen det är mycket mer utrymme. Det finns ju stora bilar så varför böka på taket om man har råd att köpa stort.

Sen TS skit i att vara politiskt korrekt köp vilken bil du vill hade SUV passat mina behov hade jag lätt köpt en. När jag lägger bort vagnen blir det nog en sådan jag bara älskar att åka och köra dem även om jag inte har behovet.
  • Toffelino

Var och kikade på en Porsche cayenne igår och måste säga att den är grym men tyvärr är den mindre än vad jag trodde bak,

Kollade även upp e-klass och man kan koppla ur kudden fram men det kostar pengar annars är det mercedes egen kudde som gäller ska kika på vilken klass den håller.

• Pia och Elna
    Toffelino skrev 2011-12-01 08:35:07 följande:
    Kollade även upp e-klass och man kan koppla ur kudden fram men det kostar pengar annars är det mercedes egen kudde som gäller ska kika på vilken klass den håller.
    Är du säker för det svaret jag har fått av både Mercedeshandlaren i Malmö och den i Mölndal har varit att de inte gör det även om man vill betala. Vi funderade t.o.m. på att koppla ur den hos någon som inte var aktoriserad då de aktoriserade inte gjorde det. Tänkte bara så du dubbelkollar
  • Toffelino

Kan ju vara att dom verkligen ville sälja bilen till mig med dom har några nya i lagret just nu och det blir ju snart nytt år dvs då har dom gamla bilar.. eller så var det nån som drog en "rövare"

har tittat lite på R-klass men finns ju otroligt få i sverige så nästan för litet utbud för att bli intressant ( orkar inte importera)

Nya Bmw 5 serie någon som har en sådan? hur är den med små barn och hund?

• Magnux

Köpa bil på känsla? Vilken dum ide.

• Toffelino

Vart en v70, måste vara en av världens tråkigaste bilar.. men ack vad praktisk...
    men nu sitter jag och drömmer varje dag om att få byta igen..

• LoLs pappa
    Toffelino skrev 2012-10-02 15:59:43 följande:
    Vart en v70, måste vara en av världens tråkigaste bilar.. men ack vad praktisk...
    men nu sitter jag och drömmer varje dag om att få byta igen..

Ehh hade du dom alternativen i TS från början och köpte en V70?????????
    Och sen gnäller att du är missnöjd.....
    Tillåt mig småle Flört.
    Sesså, beställ en q7 med V12 dieseln och all extrautrustning som plåster på såren.
    Alternativt (mkt hellre) en RS6'a och lämna in hos Dahlbäck (MTM).
    Och återkom sedan.
Svar på tråden Vilken bil ska vi välja?