• Liza1989

Finns det toffsar/snoddar för oss med tjock hår?

Jag har tjock hår och när jag vill sätta upp håret i en hästsvans går det inte. Håret är för tjock för att jag ska kunna snurra snodden tre varv. Men när jag bara snurrat två varv orkar inte snodden hålla uppe håret eftersom att det är så tungt.

Finns det snoddar någonstans som har en större omkrets? Om inte vad kan man göra åt problemet? 

• Svar på tråden Finns det toffsar/snoddar för oss med tjock hår?
  • Liza1989
    principessan skrev 2011-11-30 15:28:25 följande:
    2 hårband...
    Inte ens det håller så bra. Behöver egentligen snurra tre varv eftersom att två varv blir för löst, då glider snodden ur. Sedan så ser det inte så bra ut med 2-3 snoddar.
  • smilet

Har samma problem. Någon gång haft tur och fått tag i bra snoddar, men minns inte vart nu? Oftast är de alldeles för små. Precis som för ts, sitter löst med två varv, och går inte att få runt tre. Tar gärna tips om nån har :)

• Stårschan

Man kan ju tillverka egna av resårband så får man exakt den längd man vill ha.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Liza1989
    Stårschan skrev 2011-11-30 15:39:51 följande:
    Man kan ju tillverka egna av resårband så får man exakt den längd man vill ha.
    Hur gör man det? Jag vill ju att det ska se diskret ut.
  • Lufsan

Jag har också tjockt hår, nu är det dock rätt så kort. men jag har varit på jakt efter sådana tofsar som hår stylister använder. Dom som inte sitter ihop utan det här hakar i ändarna? Vet dock inte vart man kan köpa dom... 

En dag i sänder.
  • Stårschan

Svart är väl ganska diskret? Köp svart resårband (finns lite överallt - Åhléns, Coop, Ica), mät hur långt du behöver, klipp och sy ihop med svart tråd.

Mammas kusin gjorde sådana åt mig när jag var liten och hade slarvat bort snoddar, fast hon använde vanligt vitt som fanns hemma, och det ser ju helt klart mer hemmagjort ut.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • 010306
    Lufsan skrev 2011-11-30 15:45:05 följande:
    Jag har också tjockt hår, nu är det dock rätt så kort. men jag har varit på jakt efter sådana tofsar som hår stylister använder. Dom som inte sitter ihop utan det här hakar i ändarna? Vet dock inte vart man kan köpa dom... 
    såg såna snoddar på Glitter..
  • Lufsan
    010306 skrev 2011-12-06 20:37:22 följande:
    såg såna snoddar på Glitter..
    tack! Ska skynda dit och köpa in, sparar ju till långt hår nu så de kommer behövas om några månader. =P
    En dag i sänder.
  • 010306
    Lufsan skrev 2011-12-06 20:38:36 följande:
    tack! Ska skynda dit och köpa in, sparar ju till långt hår nu så de kommer behövas om några månader. =P
    Ja jag spanade lite på dem själv åt tjockhåriga barn :P deras hår tynger alltid ner snoddar. H&M´s svarta är dem som funkar bäst åt dem av de vanliga vi hittat + urtunning & uppklippning av håret nån månad tills de tjocknar till sig igen.

Får hänga i denna tråden & se om man får några bra tips .
    rosyposy skrev 2011-12-06 20:42:00 följande:
    Har du provat dessa? eleven.se/blax-snag-free-hair-elastics-9321.h...

Jag har rätt kort hår så jag har inte provat själv men har kompisar som har testat och är mycket nöjda.   
    "ett måste för dej med tunnt & fint hår " stod det om dem :O undrar om de klarar nån tyngd.
  • Kimona

Finns ju sådana som är till för att sätta upp dreadlocks med

• Lufsan
    010306 skrev 2011-12-06 20:46:11 följande:
    Ja jag spanade lite på dem själv åt tjockhåriga barn :P deras hår tynger alltid ner snoddar. H&M´s svarta är dem som funkar bäst åt dem av de vanliga vi hittat + urtunning & uppklippning av håret nån månad tills de tjocknar till sig igen.

Får hänga i denna tråden & se om man får några bra tips .

Jag har rätt kort hår så jag har inte provat själv men har kompisar som har testat och är mycket nöjda.   
    "ett måste för dej med tunnt & fint hår " stod det om dem :O undrar om de klarar nån tyngd.
    Jag hatar själv när frisören tunnar ut mitt hår. De gör det oftast utan att fråga. Jag älskar att ha tjockt hår. Men det finns ju vissa problem som sagt. 
    En dag i sänder.
  • Flisan79

Jag har lite samma problem. Har inte överdrivet tjockt hår men långt och kombinationen långt och tjockt blir tungt. Jag kan inte ha snoddar som inte är i ett stycke, sånna vanliga med en silvergrej som håller ihop ändarna. De går sönder direkt.
    Ibland har man tur att hitta sånna hela och då brukar jag passa på. Hittade svarta och bruna på eco (typ som coop) men den butiken har försvunnit. De var större och starkare samt i ett stycke. Hittade små sånna på kicks men de är inte lika bra och jag måste ha 2 st sammtidigt.

• AnCa89

Ja, ja, de är underbara! Jag har använt en enda i över 3 månader nu och den är som ny. Andra snoddar blir ju 10ggr större efter 2 användningar=) Men de här är helt underbara och håller håret uppe hela dan även om man springer, simmar m.m
    Jag har också j..ligt tjockhår och alla andra snoddar gled bara av.
    Så tveka inte, de är värda å testa!
    Ni kan ju även läsa recensionerna som tjejerna skrev om dessa snoddar.(längst ner på sidan eleven.se)

Svar på tråden Finns det toffsar/snoddar för oss med tjock hår?