• Anonym

viktig varning till alla som funderar på parterapi

Jag och min sambo har haft stora problem i hela vårt 2-åriga förhållande. Han har varit otrogen, ljugit, visat sig vara missbrukare och sista halvåret också misshandlat mig. Utåt sett är han perfekta mannen. Hemma en helt annan människa. I såna här förhållanden är det alltid en viss typ av kvinnor som stannar kvar, trots att alla andra försöker få henne att bryta. Kvinnan vill alltid "laga" mannen, få honom att vakna upp en dag och så är allt bra igen. Varför är pga snedvriden självbild och djupare anledningar. Jag har under hela vårt förhållande besökt diverse psykoterapeuter och psykologer. Min kille fick mig att tro att jag var galen och psykopatisk och att det var jag som framkallade detta beteende hos honom, "han hade ju aldrig varit så här i tidigare förhållanden". Jag har samtidigt aldrig varit så kär eller älskat någon så mycket. Han var ALLT från början. ALLT! Drömmannen.

Alla som sett oss två tillsammans när det varit bra, har alltid suckat avundsjukt på vår fantastiska och unika kärlek. För det fanns ju såklart då och då, alltid utåt sett. Vi var ett väldigt populärt par. Men alla de proffisionella psykologer och psykoteraupeuter har sett igenom hans trevliga, sociala och  härliga personlighet. De såg vårt kroppsspråk, kommunikation och sätt att prata. Trots detta vägrade jag ändå acceptera sanningen. Han VAR ju så fruktansvärt kärleksfull emellanåt, ingen har någonsin sagt så fina ord till mig som han. Han var inte såhär egentligen. Jag vande mig vid att vara älskad ena dagen och en jävla hora, slyna, missfoster och psykiskt störd tjej den andra dagen. Jag levde för hans goda stunder ytan att inse att det är nuet som räknas, inte hur det har varit.

Efter att via fantastiska psykoterapeuter som fick mig lite starkare efter hans senaste slag mot mig bestämde jag mig för att få honom att förstå att det var HAN det var fel på. Han behövde förstå sina utbrott och aggressivitet, att det var fel att slå sin sambo och kalla henne hora. Jag ville för hans skull boka in en parterapi för oss på ett helt nytt ställe som jag inte hade någon anknytning till. Jag googlade och hittade en mottagning med bra adress som verkade grym enligt deras hemsida. Leg.Psykoteraupeuter och Leg Psykologer med gedigen erfarenhet. 

De visste innan vårt besök om att jag vid det tillfället hade en bruten arm efter ett slagsmål. Blåmärken. dokumenterade denna gång. De visste att han hade drog och alkoholproblem. De visste att han var manipulativ, framförallt inför "proffs", då han alltid var lugn,sansad och "förtvivlad missförstådd kille". Han såg samtal med utomstående som ett krig där man gick ifrån som en vinnare eller förlorare.

Dessa 2 sk psykologer kunde dock inte sitt jobb. När det handlar om våld i ett förhållande är det ett helt annat handlingssätt som krävs. De hade redan startat terapin utan mig och suttit i en kvart innan jag kom. Min sambo och jag hade vid detta tillfälle inte träffats pga min sjukhusvistelse samt mina vänner som tvingade mig att försöka släppa denna gång.

Men de två psykoterapeuterna kränkte MIG, bekräftade honom, lät inte mig tala till punkt innan de DÖMDE ut mig. Jag fick ett visst antal minuter på mig att prata, min tid klockades och jag blev stressad. Av ca 1000 händelser som togs upp sa de bla: "Han menade ju inget illa med armen, det var ju faktiskt så att jag hade slagit honom först och han hade försvarat sig, det är ok att ljuga om andra kvinnor i ett förhållande för om sanningen skulle komma fram skulle ju det bli onödiga bråk och jag bara bli ledsen, den här andra kvinnan-hon kanske ljög om deras affär?Han verkar ju inte vara en sån typ" .
    Denna affär hade han tom erkänt för mig, men de lyckades ändå hitta en ursäkt för det.

De föreslog att vi skulle gå ut och "ta ett el två glas vin till helgen", det som hänt var ju inte så farligt och jag måste ju förstå hans situation. "Jag var ju inte lätt att leva med när jag hela tiden ställde så mycket frågor till honom och la mig i hans liv! Bli sams nu!" De rekommenderade alltså att vi skulle dricka alkohol ihop och att JAG skulle skärpa till mig. Trots att de var förvarnade om hans alkoholproblem med efterföljande aggressivitet.
     Jag bröt till slut ihop och fick gå därifrån mitt i. Ledsen, kränkt och idiotförklarad.

Jag var chockad efteråt och grät oavbrutet i flera dagar. Jag trodde och grubblade på om det varit ett sätt för dem att få hans förtroende då han som sagt är väldigt svår att komma in i. Men NEJ! Jag pratade såväl med kvinnojouren som med flertalet andra av mina egna psykoterapeuter. Kvinnorna hade agerat helt mot alla principer. Dels att de istället för att lyssna avbröt och dömde innan de fått hela berättelsen förklarad för sig, de tyckte att det var en bra idé att ses och dricka alkohol ett par dagar efteråt samt att jag gick därifrån ledsen och kränkt, medan han gick till jobbet med glädje och energi. Efter denna händelse blev han vidrig mot mig. Han hade ju fått bekräftat att han hade rätt. Att han var offret i relationen. Dessa kvinnor kommer nu att anmälas.Inte av mig, utan av flertalet sk "kollegor" inom samma yrkeskår.

Det jag ville med denna text är att alla par oavsett våld eller inte i ett förhållande-LETA REKOMMENDATIONER FÖRST!! FRÅGA I BEKANTSKAPSKRETSEN!!!Oavsett titel, år på nacken och erfarenhet så är det en STOR skillnad på terapeut och terapeut!

Dessa två, kunde om omständigheterna varit annorlunda fått mig som kvinna att begå självmord.

• Svar på tråden viktig varning till alla som funderar på parterapi
  • Anonym

Men lämnar du honom nu då eller fortsätter du som förut?

• Trivelina73

jaha... Och okej...  allvarligt... du känner kränkt av psyklogerna och soplar antagligen dem pga det?
    Men behåller mannen sen ändå... psykologerna kanske var dumma i huvudet men de slog inte dig i alla fall tills att du bryter ben i kroppen..

Sök hjälp och inte parterapi, utan enskild terapi så att du kan lämna honom. Han må inte vara frisk men de är du inte heller som stannar kvar! Förvånad

• kellikopter

Ja men du vill ju uppenbarligen leva med aset som misshandlar dig så varför inte ta en drink med honom.

• Trivelina73
    kellikopter skrev 2011-11-30 18:13:39 följande:
    Ja men du vill ju uppenbarligen leva med aset som misshandlar dig så varför inte ta en drink med honom.
  • Anonym
    Trivelina73 skrev 2011-11-30 18:06:09 följande:
    jaha... Och okej...  allvarligt... du känner kränkt av psyklogerna och soplar antagligen dem pga det?
    Men behåller mannen sen ändå... psykologerna kanske var dumma i huvudet men de slog inte dig i alla fall tills att du bryter ben i kroppen..

Sök hjälp och inte parterapi, utan enskild terapi så att du kan lämna honom. Han må inte vara frisk men de är du inte heller som stannar kvar! Förvånad
    Precis. 
    Och terapeuterna har hon inga problem att anmäla heller. Men mannen behåller hon. Suck. 
  • Anonym (hörrni!)

Var inte så jäkla typiga!

TS - Absolut: lämna honom, hela dig från ditt medberoende, hitta ett bättre liv!

Men behöver medmänniskor runtomkring i det närmaste börja håna TS?!? Mår ni bra av det?
    Uselt sätt att vara medmänniska på - USCH och fy skäms!

• Anonym
    kellikopter skrev 2011-11-30 18:13:39 följande:
    Jag har lämnat honom nu. Det som hände senast fick mig att vakna upp.  Jag har insett varför jag stannat så länge, skulle aldrig insett det utan proffsionell hjälp. Jag hoppas att du är ironisk med din kommentar. Varför läser du detta inlägg och kommenterar utan kunskap om ämnet? Kvinnor som stannar hos den här typen av män är inte puckade idioter, socialfall. Det handlar om något helt annat. Jag är välutbildad, höginkomsttagare och bor bra. Ingen skulle någonsin kunna ana att jag var så svagprivat, utanför yrkeslivets framgångar. Ingen!
  • Anonym

Jag kan däremot tillägga att det faktiskt fortfarande är svårt. Jag arbetar med det här på heltid nu. Jag måste lära mig att acceptera och att faktiskt aldrig få den upprättelse jag önskade. Vi har som sagt ett rikt socialt liv och alla undrar ju såklart varför det tagit slut. Jag blir utmålad som "felet". Han, har ingen ånger. Han kan enligt sig själv inte alls se sitt eget fel i det hela. Antingen förnekar han så hårt för sig själv att han faktiskt inte förstår. Eller så kanske han innerst inne vet, men vägrar att visa att har gjort fel. Det är väldigt svårt att genomleva. Jag skulle aldrig börja berätta för allmänheten vad som är sanningen. Få skulle tro mig och jag skulle därmed gräva min egen grav och uppfattas som en otroligt störd hämndkvinna som inte kan acceptera att det är slut. Han hatar nämligen mig nu. Han vill inte ha med mig att göra alls, eftersom han fått höra att han inte var felet.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-30 18:43:53 följande:
    Jag har lämnat honom nu. Det som hände senast fick mig att vakna upp.  Jag har insett varför jag stannat så länge, skulle aldrig insett det utan proffsionell hjälp. Jag hoppas att du är ironisk med din kommentar. Varför läser du detta inlägg och kommenterar utan kunskap om ämnet? Kvinnor som stannar hos den här typen av män är inte puckade idioter, socialfall. Det handlar om något helt annat. Jag är välutbildad, höginkomsttagare och bor bra. Ingen skulle någonsin kunna ana att jag var så svagprivat, utanför yrkeslivets framgångar. Ingen!
    Jag förstår verkligen att du känner dig kränkt och jag tycker det är bra att du lämnat honom. Det är det bästa du kunnat göra.

En sak funderar jag dock över och det är att när inte ens du, som lever med honom kan se igenom honom, så förväntar du dig ändå att främlingar ska göra det? Psykolgerna må vara utbildade men de är ändå bara människor. Du borde inte ha gått på rådgivning efter att han brutit din arm, du borde aldrig ha velat se honom igen.
  • kellikopter

Okej, vet inte vad du vill med din uppsats. Har inte sagt ett ljud om vad jag tycker och tänker om dig, så din lilla text kan du stå för själv.

Du ville ju att dom här psykologerna skulle "fixa er", så du hade ju levt med honom i så fall om dom gjort det jobbet du önskade från början.

Kunskap i vadå förresten? Psykologer, för då har jag definitivt mer kunskap än sig.

• Anonym
    "Det jag ville med denna text är att alla par oavsett våld eller inte i ett förhållande-LETA REKOMMENDATIONER FÖRST!! FRÅGA I BEKANTSKAPSKRETSEN!!!Oavsett titel, år på nacken och erfarenhet så är det en STOR skillnad på terapeut och terapeut!"

Hur ska detta gå till rent praktiskt? Ska jag fråga runt om det är någon annan som blir sönderslagen hemma som kan rekommendera en terapeut som kan ge oss en bättre relation?

Jag tycker inte heller att de gjorde rätt men jag förstår över huvudtaget inte varför ni skulle gå i terapi alls? Det är ju där det största felet ligger egentligen tycker jag. Sen att de tog hans parti, kan ju vara en teknik också, för det gjorde ju att du insåg att du inte kunde fortsätta leva med den här mannen.

Jag har själv gått i terapi hos en klinisk pyskolog som även jobbar åt UD. Hon provocerade mig oerhört mycket under våra möten, och när vi var klara efter ett år så sa hon att hon ville provocera mig för att få fram någon reaktion från mig. Hennes förhållningssätt gjorde att jag själv kunde komma till insikt, precis som du också gjorde.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-30 19:08:56 följande:
    "Det jag ville med denna text är att alla par oavsett våld eller inte i ett förhållande-LETA REKOMMENDATIONER FÖRST!! FRÅGA I BEKANTSKAPSKRETSEN!!!Oavsett titel, år på nacken och erfarenhet så är det en STOR skillnad på terapeut och terapeut!"

Hur ska detta gå till rent praktiskt? Ska jag fråga runt om det är någon annan som blir sönderslagen hemma som kan rekommendera en terapeut som kan ge oss en bättre relation?

Jag tycker inte heller att de gjorde rätt men jag förstår över huvudtaget inte varför ni skulle gå i terapi alls? Det är ju där det största felet ligger egentligen tycker jag. Sen att de tog hans parti, kan ju vara en teknik också, för det gjorde ju att du insåg att du inte kunde fortsätta leva med den här mannen.

Jag har själv gått i terapi hos en klinisk pyskolog som även jobbar åt UD. Hon provocerade mig oerhört mycket under våra möten, och när vi var klara efter ett år så sa hon att hon ville provocera mig för att få fram någon reaktion från mig. Hennes förhållningssätt gjorde att jag själv kunde komma till insikt, precis som du också gjorde.
    Välformulerade och viktiga synpunkter. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-11-30 19:25:02 följande:
    Välformulerade och viktiga synpunkter. 
    Parterapin var inbokad sedan tidigare därav att jag och han gick dit från skilda håll. Nej, det var inte i provocerande syfte, jag fick tom  ett mail med en ursäkt senare, MEN det spelar ingen roll. Vid tillfället lät de mig lämna sessionen gråtandes utan ens ett hej då. OM det ens skulle vara i provocerande syfte ska man ALDRIG låta det ske på en klients bekostnad. Gällande att  kolla bekantskapskretsen är det ganska vanligt idag att vi i Sverige, likt Usa besöker lifecoacher och  psykologer. Det är inte längre något att skämmas över, utan mer ett friskhetstecken.
    Googlar man fram en mottagning som verkar bra, ska man nog fortsätta att leta vidare efter mer information och referenser. Det är tråkigt att det ska vara så, men tydligen skiljer sig inte denna verksamhet från någon annan branch där man alltid annars tycker att det är viktigt att höra sig för innan. Varför kan vi lägga timmar på att jämföra hantverkare, mäklare, tv-apparater och telefoner egentligen?Varför är titeln läkare så ansedd trygg...?
    Jag kontaktade EFTERÅT kvinnojouren som kunde rekommendera många utbildade på området. Viktigt i sammanhanget är dock att jag redan går under utredning hos andra i samma bransch. De såg direkt hur det var. efter att ha träffat oss båda. Och nu talar jag om 4 st helt oberoende av varandra psykoterapeuter.Jag hade länge velat lämna men kunde inte pga kärlek. Det är så. Det är enkelt för en stark kvinna att säga "Varför lämnade du inte honom då??" Men ni kan inte förstå, ni har inte samma psyke. Jag ville någonstans få upprättelse mot honom,därav att jag sökte efter ytterligare någon som kunde bekräfta mig.
    För er som läser detta, gå in på liknande trådar här och ni kommer att förstå bättre. Många har tagit upp frågan om vad man som anhörig kan göra om man vet att detta sker i ett förhållande, om det fanns något som kunde få kvinnan att lämna. Svaret är tyvärr nej. Finns kärleken så kämpar man. I vissa fall(inte mitt) är kvinnorna så rädda att de inte kan. I mitt fall handlade till 97% om psykisk misshandel. Det som senare kom in var oväntat. fysisk misshandel är lättare att lämna, det är påtagligt. Jag upplevde fysisk misshandel senaste halvåret, inte innan. Endast vid ett par tillfällen. Jag är ingen sönderslagen kvinna. Psykisk misshandel smyger sig på och är svårt att förstå innan det är för sent.
    Jag är stark idag och lär mig mitt eget värde. Jag är förändrad, MEN jag kan säkert hamna i samma situation igen om jag inte upprätthåller kontakten med de som stödjer mig de närmsta åren. Det här är inte första gången för mig. Det här har jag upplevt i alla relationer jag haft. Som jag tidigare nämnt och inte kommer att gå in på, det finns en orsak, men det går inte att upptäcka själv. Vi människor fungerar inte så. Om det här händer upprepade gånger, borde de flesta förstå att människan som genomlider detta är väldigt svag och mår psykiskt dåligt och omedvetet drar sig till en typ av killar. Titta er omkring och på er själva. Jämför era män ni träffat under ert liv. Är de raka motsatserna till varandra? Utseendemässigt kanske, men personlighetsmässigt är det nog inte så.....
     http://www.narcissism.se/
  • Anonym (SR)
    kellikopter skrev 2011-11-30 19:03:29 följande:
    Okej, vet inte vad du vill med din uppsats. Har inte sagt ett ljud om vad jag tycker och tänker om dig, så din lilla text kan du stå för själv.

Du ville ju att dom här psykologerna skulle "fixa er", så du hade ju levt med honom i så fall om dom gjort det jobbet du önskade från början.

Kunskap i vadå förresten? Psykologer, för då har jag definitivt mer kunskap än sig.
    Du kan lämna denna tråd nu. Vad fan gör du här?
  • Minifer

Ts: jag förstår dig, och vet hur svårt det är att lämna, och sedan plocka upp sig själv igen. (tog mig fem år). Du är otroligt stark som lämnade. Jag tyckte när jag var ung och naiv också att de som stannade var dumma i huvudet, tills jag satt där själv och insåg att det var väldigt annorlunda än man hade föreställt sig. Hade det bara varit att lämna, ja då hade man ju gjort just det. Jag tycker dessutom det framgick i TS att du har lämnat honom nu. Blir så otroligt trött på den ständigt rådande fl-mentaliteten att inte tänka längre än näsan räcker, gärna vara så dryg och sarkastisk det bara går, särskilt om det gäller något utanför ens egna referensramar eftersom man alltid vet bäst om allt i hela världen oavsett om man har egen erfarenhet eller ej. Otroligt tröttsamt och mest pinsamt. Det gäller oavsett om trådstartaren ställer en fråga, kommer med tips, eller delar med sig av ett jäkla bullrecept. Elakast vinner. Sorry för ot, men Bu som drygar er kan ju gärna ha lite koll innan ni kommer med ert "proffstyckande" på andra människors bekostnad. Ödmjukhet är ett bra ord. Förlåt att det blir så grötigt, kan inte stycke-indela på telen.

• Furie

Trist att tråden blev så negativ.. tycker du TS verkar stark även om du benämner dig själv som motsatsen. Jag har inte blivit misshandlad på något sätt själv, men intar ändå en svag position i förhållande. Det botar jag nu genom att INTE ha förhållande Inte förrän jag lärt mig av med det där destruktiva beteendet iaf.

Kör på med din terapi och lämna aset bakom dig. Ibland får man inte upprättelse hur mycket man än vill, och ibland är det bättre att sluta kämpa för det och bara vända ryggen till och gå i motsatt riktning.

Lycka till! 

• jimbeam
    Märkligt att man skyller på misshandel när kvinnan slår först och mannen agerar i självförsvar....det är väl knappast hans fel att han är starkare. 

• Nerfherder
    jimbeam skrev 2015-11-21 17:36:22 följande:

Märkligt att man skyller på misshandel när kvinnan slår först och mannen agerar i självförsvar....det är väl knappast hans fel att han är starkare. 

FYI tråden är 4 år gammal
Svar på tråden viktig varning till alla som funderar på parterapi