Hej!
Fick en depression för nästan tio år sen, ordinerades Zoloft.
Jag mådde illa, och fick minska dosen, annars inga egentliga biverkningar inledningsvis.
Jag kände att jag kunde sova lite bättre efter ett par veckor, även om jag inte mådde bättre egentligen. Fick på nåt sätt huvudet ovan vatten. Någon vecka senare så försökte jag för första och enda gången ta mitt liv; med tabletter.
Förstod sen att att kan bli så just i inledningen av SSRI-preparat, även om man inte haft suicid-tendenser annars. Vet inte om det var så känt då.
Sen fortsatte jag ändå med medicineringen, och efter kanske 2 mån mådde jag lite bättre, och klarade av att göra saker som vanligt igen. Kände mig jämn och tillplattad i känslolivet på nåt vis, känslorna slätades ut. Men det kändes som att bara jag kunde klara av min utbildning etc på rimligt vis så var effekten bra.
Försökte sluta efter ytterligare några månader, men mådde snart sämre och började igen. Efter drygt ett halvår-åtta månader så blev sömnen paradoxalt nog sämre igen, och det visade sig att det kunde vara tecknet på att det var dags att sluta. Fasade ut dom och slutade sen, mådde ok igen.
Har aldrig haft depression igen efter detta, och heller inga självmordsförsök.
Skulle råda den som börjar att verkligen vara observant på att inledningen kan vara jättetuff, och farlig, och informera omgivningen. Se till att gå hos psykolog ofta under första två månaderna!!
Lycka till, kram!