• Anonym (Deppo)

Berätta om era erfarenheter kring antidepressiva tabletter!!!!!!!!

Hej! Jag har gått hos psykolog och nu fått ordinerat anidepressiva tabletter... Jag har ingen i min närvaro som
    pratar särskilt gott om det och skulle vilja höra hur det funkat för er! Jag har försökt googla, pratat med läkare etc men blir inte direkt klok av det...

• Svar på tråden Berätta om era erfarenheter kring antidepressiva tabletter!!!!!!!!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Deppo)

Det är inte så att jag skäms alls, mer rädd för hur man kommer att må? Kommer jag gå upp mycket i vikt? Jag är livrädd för att gå upp i vikt då jag redan väger för mycket och MÅSTE gå ner i vikt pga blodtrycket...

• Anonym (ssri)

jag är inne på min 4:e antidepp då de jag testat inte gett mig rätt resultat. Men jag tror de ändå gett  mig lite positivt. Ätit dem i 10 år nu och ska snart byta igen., Ger inte upp för jag mår fruktansvärt utan dem. Visst kan de va jobbigt i början av behandlingen men det går över =)

• Meddelande borttaget
  • Lippans

jag har ätit Cipramil/Citalopram i snart 15 år. Jag mår jättebra och kan inte vara utan. En del människor behöver dessa serotoningrejjer som diabetiker behöver insulin. 
    Det enda jag kan säga är att sexlusten har påverkats negativt..

Men jag är så tacksam för dessa tabletter!! 

• Anonym (ssri)

Om du är rädd att gå upp i vikt kan du be dem att byta ut ditt preparat till Fluoxetin , det är också ssri men utan viktuppgång. Jag har inte gått upp i vikt av några ssri, men däremot av andra mediciner så jag vet hur jäkligt det är.

• Anonym (Deppo)

De jag fick heter Sertralin Teva....

• Anonym (Zoloft)

Hej!

Fick en depression för nästan tio år sen, ordinerades Zoloft.

Jag mådde illa, och fick minska dosen, annars inga egentliga biverkningar inledningsvis.
    Jag kände att jag kunde sova lite bättre efter ett par veckor, även om jag inte mådde bättre egentligen. Fick på nåt sätt huvudet ovan vatten. Någon vecka senare så försökte jag för första och enda gången ta mitt liv; med tabletter.

Förstod sen att att kan bli så just i inledningen av SSRI-preparat, även om man inte haft suicid-tendenser annars. Vet inte om det var så känt då.
    Sen fortsatte jag ändå med medicineringen, och efter kanske 2 mån mådde jag lite bättre, och klarade av att göra saker som vanligt igen. Kände mig jämn och tillplattad i känslolivet på nåt vis, känslorna slätades ut. Men det kändes som att bara jag kunde klara av min utbildning etc på rimligt vis så var effekten bra.

Försökte sluta efter ytterligare några månader, men mådde snart sämre och började igen. Efter drygt ett halvår-åtta månader så blev sömnen paradoxalt nog sämre igen, och det visade sig att det kunde vara tecknet på att det var dags att sluta. Fasade ut dom och slutade sen, mådde ok igen.

Har aldrig haft depression igen efter detta, och heller inga självmordsförsök.

Skulle råda den som börjar att verkligen vara observant på att inledningen kan vara jättetuff, och farlig, och informera omgivningen. Se till att gå hos psykolog ofta under första två månaderna!!

Lycka till, kram! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Zoloft)
    Anonym (Deppo) skrev 2011-11-30 19:34:56 följande:
    Det är inte så att jag skäms alls, mer rädd för hur man kommer att må? Kommer jag gå upp mycket i vikt? Jag är livrädd för att gå upp i vikt då jag redan väger för mycket och MÅSTE gå ner i vikt pga blodtrycket...
    Jag gick upp nåt lite i vikt, men tror att jag hade gått upp mer utan dom faktiskt, för jag tröståt och hade redan lagt på mig när depressionen började dra öve mig.

En del har ju svårt att äta under en depression, och en del äter för att döva känslorna. Tillhör du tröstätarna kanske det tvärtom hjälper...
  • Anonym (ssri)

Ja det är viktigt att ha täta läkarkontroller. Jag åt setralin i nästan 9 år, ibland kunde jag må ok men jag åkte fortfarande berg och dalbana trots hög dos. Jag stod ut och trodde inte att jag kunde få ett bättre resultat. Under denna tid har jag varit inlagd på psyk många gånger men trots detta fortsatte de bara med min medicin. Nu har de äntligen insett att jag behöver nåt annat och håller just nu på att testa lite andra. Inte hittat rätt än och jag kommer få äta mina tabl hela livet eftersom jag har en deppressiv personlighetsstörning. Det är bra tabletter men man ska vara noga med att inte missa dem, inte dricka alkohol och att vara försiktig i början då man kan rasa ner i ett djupt hål. 

• Anonym (Zoloft)
    Lippans skrev 2011-11-30 19:42:27 följande:
    jag har ätit Cipramil/Citalopram i snart 15 år. Jag mår jättebra och kan inte vara utan. En del människor behöver dessa serotoningrejjer som diabetiker behöver insulin. 
    Det enda jag kan säga är att sexlusten har påverkats negativt..

Men jag är så tacksam för dessa tabletter!! 
    Just det, glömde det. sexlusten försvann så gott som helt för mig, men den kom igen snabbt då jag slutade
  • Anonym (Hejsan)

Jag har ätit anti depp medicin i två omgångar för utmattnings depressioner. De har verkligen hjälpt mig! Jag har lite biverkningar framför allt yrsel som håller i sig, men i början kan man känna sig darrig och lite så.

Första gången gick jag upp i vikt. Jag åt under 2 års tid och gick upp över 10-15 kilo. Jag åt onyttigt då också. När jag slutade gick jag ner allt. Denna gång har jag ätit samma medicin ungefär lika länge, men inte gått upp i vikt! Jag gav mig fan på att inte gå upp, så jag går promenader och tänker på vad jag äter, dricker väldigt lite alkohol osv. Men för mig har medicinerna varit jättebra!! Jag mår inte bra utan dem och sover dåligt. Med medicinerna kan jag leva mitt vanliga liv igen och orka göra de nödvändiga förändringar jag behöver göra för att dra ner på stress som är mitt problem!
    Lycka till! 

• Anonym (Hejsan)

... Jag kan lägga till att de mediciner jag äter är ssri -Sertralin och Mianserin för sömnen. 
    Min sexlust är också bortblåst tyvärr, men blev lite bättre när jag sänkte sertralinet nyligen.

• Anonym (Deppo)

Tack för alla svar, jag skall börja imorgon. Jag är inte djupt deprimerad men vart med om mycket och är negativ till allt och nedstämd varje dag. Har försökt länge att "ta hand om det själv", vilket absolut inte funkat.
    Så har gått hos psykolog 2 ggr bara och hoppas att det kommer att bli bra med dessa parallellt!

• Anonym (Hejsan)

Jag försökte också ta tag och lösa det själv. Hehe Hade väldigt svårt att acceptera depressionen. Men kom ihåg att den som är stark är inte den som klara allt själv, utan det är den som känner sig själv och sina gränser och vågar be om hjälp!! Klappa dig själv på axeln att du tagit detta steget.  

• Anonym (Zoloft)
    Anonym (Deppo) skrev 2011-11-30 20:59:17 följande:
    Tack för alla svar, jag skall börja imorgon. Jag är inte djupt deprimerad men vart med om mycket och är negativ till allt och nedstämd varje dag. Har försökt länge att "ta hand om det själv", vilket absolut inte funkat.
    Så har gått hos psykolog 2 ggr bara och hoppas att det kommer att bli bra med dessa parallellt!
    Det låter som ett jättebra utgångsläge. prognosen är som allra godast i de fallen; ej djupt deprimerad, SSRI tillsammans med psykologkontakt...
    Det kommer säkert att gå fint! Lycka till och hoppas att du mår bättre snart!
  • fnatt

Jag har ätit 10 mg cipralex om dagen i 3 år nu. För cirka 10 år sedan blev jag under en period ordinerad cipramil men dessa fick jag biverkningar av.

De första 14-21 dagarna kommer du att uppleva att allt blir värre. Sedan planas allt ut på ett bekvämt sätt.
    De värsta svackorna försvinner men likaså gör topparna. Sexlusten dämpas men det går att locka fram den vid behov ;)

Ibland kan jag sakna dynamiken i mitt känsloliv och tycka att jag inte riktigt kommer igång med någonting. Men jag har lärt mig att om jag strukturerar mina mat-/sömn- och motionsvanor så kommer jag upp på "normalnivå" ganska snart. En promenad eller cykeltur varje dag gör stor skillnad.

Jag dricker inte sedan sju år tillbaka men jag minns att jag slarvade när jag gick på cipramilen ibland. För mig innebar det en känslomässig berg-och-dalbana. Alkoholen förstörde temporärt effekten av medicinen och jag rekommenderar verkligen att undvika alkohol över huvudtaget så länge du har behov av dina piller.

• Anonym (Hejsan)

Jag håller med ovanstående! Håll dig borta från alkohol! Jag dricker idag ett halvt glas vin till maten på lördag, men inte mer för då kommer ångesten direkt dagen efter. Allt som har med regelbundenhet är bra för mig nu. Det är en ny värld för mig som alltid gått på spontanitet, full fart, och sista minuten grejer. Jag kan också sakna min dynamik! Jag har alltid varit en glad och sprudlande person. Medicinen får mig att fungera och komma upp ur det mörka hålet där man inte hittar tröst eller glädje i framtiden. Men jag saknar att vara fokuserad, inspirerad, sorgeslös och kåt! 

Men... I'll be back! 

• Anonym

åt fluoxeting, gick upp 20 kg under kort tid.

Svar på tråden Berätta om era erfarenheter kring antidepressiva tabletter!!!!!!!!