• Annelitan

Dockskåp, Lundby småland eller Lundby Stockholm vilket är roligast att leka med tror ni?

Min 5 åriga dotter tycker båda är lika fina och jag kan inte bestämma mig för vilket vi ska  ge henne i julklapp...

Troligtvis blir det Småland eftersom det finns fler delar att köpa till...

Men undrar också ni som köpt dockskåp till era barn, har det blivit uppskattat och barnet har lekt med det eller har det bara mest stått som prydnad?...

Är lite osäker på om det är värt alla pengar som det kostar med alla tillbehör som är jätte dyra...

Tacksam för svar. Tomte

• Svar på tråden Dockskåp, Lundby småland eller Lundby Stockholm vilket är roligast att leka med tror ni?
  • Toppen9

Småland älskade jag som liten trots att jag "aldrig" lekte med dockor så lekte jag med den

• Pirum

Jag hade Småland som liten och lekte jättemycket med det. 

Man kan ju göra egna möbler som successivt byts ut allteftersom det trillar in födelsedagspresenter och julklappar.  

Börja med själva huset och belysning samt dockfamilj. Det är liksom vad behövs för att man ska kunna börja leka.

Sedan kan man tänka på sängar och köksgrejer.

Lådan till en stor tändsticksask kan man måla och lägga lite tygbitar i till dubbelsäng t ex. Mattor osv kanske barnet tycker är kul att klistra ihop själv (jag gjorde av juteväv som man klistrade tygbitar på så det blev randigt hos dagmamman). 

• AnnelieW

Dottern har båda husen och leker med dem båda två fast det går lite i perioder vilket hus som är roligast, nu till jul är det mest småland då hon julpyntar i det med små ljusstakar i fönstren, julgran. mm och i somras så var det mest stockholm för där är poolen.  Har ni inte så långt så kan jag rekommendera ett besök på micki leksakers fabriksförsäljning i Gemla, där dem har både 1:a, 2:a och 3:e hands sortering, har gjort många fynd där,   ( dottern är 10 i år och leker fortfarande med sina hus och kommer få lite nya möbler i julklapp)

• Annelitan
    Pirum skrev 2011-12-01 10:06:56 följande:
    Jag hade Småland som liten och lekte jättemycket med det. 

Man kan ju göra egna möbler som successivt byts ut allteftersom det trillar in födelsedagspresenter och julklappar.  

Börja med själva huset och belysning samt dockfamilj. Det är liksom vad behövs för att man ska kunna börja leka.

Sedan kan man tänka på sängar och köksgrejer.

Lådan till en stor tändsticksask kan man måla och lägga lite tygbitar i till dubbelsäng t ex. Mattor osv kanske barnet tycker är kul att klistra ihop själv (jag gjorde av juteväv som man klistrade tygbitar på så det blev randigt hos dagmamman). 
    Tack för era svar...

Va kul , där fick jag ju lite tips på att göra små möbler...det tror jag Josefine tycker är jätte kul att pyssla med själv.
    AnnelieW skrev 2011-12-01 13:10:34 följande:
    Dottern har båda husen och leker med dem båda två fast det går lite i perioder vilket hus som är roligast, nu till jul är det mest småland då hon julpyntar i det med små ljusstakar i fönstren, julgran. mm och i somras så var det mest stockholm för där är poolen.  Har ni inte så långt så kan jag rekommendera ett besök på micki leksakers fabriksförsäljning i Gemla, där dem har både 1:a, 2:a och 3:e hands sortering, har gjort många fynd där,   ( dottern är 10 i år och leker fortfarande med sina hus och kommer få lite nya möbler i julklapp)
    Va kul, då är jag inte helt tokig som funderat på att köpa båda husen till min flicka...(men inte samtidigt)

Tycker det är svårt att bestämma sig bara för att jag gärna vill att det ska vara lite modernt också...och inreda så...men samtidigt tycker jag Smålands hus är roliga med dörrar och fönster...men ser så gameldaxt ut så även om dom har lite nyare tapeter/golv i det nyare Smålandshuset så ser det lite tråkigt ut tycker jag.

Hade gärna haft en annan färg på utsidan på huset med, tycker inte om det gröna taket , men det ska jag nog fixa så det passar in mer till hennes rum måla eller så...om hon vill det själv förstås.

Hade velat haft ett vitt  gulligt hus ,med lite rosa/lila eller så.... men har inte hittat något sånt.
  • Annelitan
    lindaha skrev 2011-12-01 13:23:46 följande:
    Du kan alltid tapetsera om själv så som du vill ha dom
    Ja, kanske jag kan prova göra det om min flicka vill det sen. Glad
  • Pirum

Man kan ju köpa ett begagnat och måla så spar man en slant till möbler. Om man orkar alltså. Jag funderade på att göra så till dotra men insåg högen av projekt som redan finns och kom till sans. ;)

• sten1

Jag köpte stockholmshuset begagnat till min pojke. Att det blev Stockholm berodde väl bara på att jag fick erbjudande om att köpa det. Men i efterhand har jag tänkt att det var bra, för att det är lite mer lekar som kanske kan hållas runt poolen?

Men jag har ingen aning, jag får se efter jul om det är populärt eller ej, och då har jag ju inget att jämföra med.   

• Tant Green

Jag hade ett Smålandshus när jag var liten och tyckte det var jättekul att möblera om hela tiden, men jag lekte aldrig i det, alltså med dockorna. Min dotter fick ett begagnat Småland och alla gamla möbler som jag sparat (genuint brun/orange/grönt 70-tal ) och hon är tvärtom, hon leker aldrig i själva huset men ibland tar hon ut möblerna och ställer dem på golvet och leker med dockorna där istället. Jag förstår att det är lite trångt och bökigt att leka i huset, särskilt om man är flera. Men det går ju bra att leka utanför också.

• CMH

Åh dockskåpet var min favoritleksak som liten, lekte med dockorna och möblerade om hela tiden, jag hade den äldre versionen av småland, fast den hette nog nåt annat.. Den var större iaf, men så fick sonen ett Småland i 3-årspresent av mig, och så har han min underdel till gamla dockskåpet med garage ;) Han lekte inte så mycket med det förut men har börjat massor nu (snart 4 år,) det är ju skit tråkigt att möblerna är så dyra men man får samla lite allt eftersom, vi började med kök och säng. har börjat tapetsera om i det så det blir ju en himla fin prydnad också :P
    Jag tror Småland är roligare för det är ju lite fler rum :)  Tradera har ju massor med dockskåpsmöbler men dom går oftast för väldigt mycket pengar, ett tips är att kolla Blocket, där kan man fynda möbler billigt!

• Annelitan

Tänk va tokigt nu trodde jag att jag hade bestämt mig för Småland huset men nu börjar jag tveka igen och är inne på Stockholmshuset...hm...kan inte bestämma mig efterom hon vill ha båda husen...och kommer troligtvis få det andra i födelsedags present i höst...så har kan hon leka två familjer... 

Så ni får gärna skriva fler svar till mig så kanske det är lite lättare att bestämma mig...

• pluvdo

Jag tycker Småland är finare. Den där Stockholmslooken skulle man ju kunna åstadkomma genom att stapla några kartonger bara. Så himla kantigt.

• pluvdo
    Annelitan skrev 2011-12-02 13:50:34 följande:
    Tänk va tokigt nu trodde jag att jag hade bestämt mig för Småland huset men nu börjar jag tveka igen och är inne på Stockholmshuset...hm...kan inte bestämma mig efterom hon vill ha båda husen...och kommer troligtvis få det andra i födelsedags present i höst...så har kan hon leka två familjer... 

Så ni får gärna skriva fler svar till mig så kanske det är lite lättare att bestämma mig...
    När fyller hon år då? Om hon fyller år närmre sommaren så kanske det med pool passar bättre att få då och Småland passar bra nu?
  • Annelitan

Nu när jag  nästan hade bestämt mig för Smålandshuset.... så började jag fundera på om inte ett barbiehus skulle vara roligare för henne eftersom hon leker så mycket med barbie dockor och hennes kusin sa till mig nyss att hon tyckte det var roligare att leka med barbie dockor än smådockorna när hon var liten att det fanns finare möbler till barbie husen med...hm...jaha...då blev jag tveksam igen...min flicka vill ha alla hus hon ser hon...så det spelar nog egentligen ingen roll vilket jag köper...men tror att hon tycker det skulle vara roligare med ett hus där hennes barbiedockor får plats i...

Ja, nu får jag tänka om tror jag... ni får gärna komma med tips om fina barbiehus med....ska fundera lite till innan jag bestämmer mig för vad som jag tror är roligast för henne.

Svar på tråden Dockskåp, Lundby småland eller Lundby Stockholm vilket är roligast att leka med tror ni?