Pirum skrev 2011-12-01 10:06:56 följande:
Jag hade Småland som liten och lekte jättemycket med det.
Man kan ju göra egna möbler som successivt byts ut allteftersom det trillar in födelsedagspresenter och julklappar.
Börja med själva huset och belysning samt dockfamilj. Det är liksom vad behövs för att man ska kunna börja leka.
Sedan kan man tänka på sängar och köksgrejer.
Lådan till en stor tändsticksask kan man måla och lägga lite tygbitar i till dubbelsäng t ex. Mattor osv kanske barnet tycker är kul att klistra ihop själv (jag gjorde av juteväv som man klistrade tygbitar på så det blev randigt hos dagmamman).
Tack för era svar...
Va kul , där fick jag ju lite tips på att göra små möbler...det tror jag Josefine tycker är jätte kul att pyssla med själv.

AnnelieW skrev 2011-12-01 13:10:34 följande:
Dottern har båda husen och leker med dem båda två fast det går lite i perioder vilket hus som är roligast, nu till jul är det mest småland då hon julpyntar i det med små ljusstakar i fönstren, julgran. mm och i somras så var det mest stockholm för där är poolen. Har ni inte så långt så kan jag rekommendera ett besök på micki leksakers fabriksförsäljning i Gemla, där dem har både 1:a, 2:a och 3:e hands sortering, har gjort många fynd där, ( dottern är 10 i år och leker fortfarande med sina hus och kommer få lite nya möbler i julklapp)
Va kul, då är jag inte helt tokig som funderat på att köpa båda husen till min flicka...(men inte samtidigt)
Tycker det är svårt att bestämma sig bara för att jag gärna vill att det ska vara lite modernt också...och inreda så...men samtidigt tycker jag Smålands hus är roliga med dörrar och fönster...men ser så gameldaxt ut så även om dom har lite nyare tapeter/golv i det nyare Smålandshuset så ser det lite tråkigt ut tycker jag.
Hade gärna haft en annan färg på utsidan på huset med, tycker inte om det gröna taket , men det ska jag nog fixa så det passar in mer till hennes rum måla eller så...om hon vill det själv förstås.
Hade velat haft ett vitt gulligt hus ,med lite rosa/lila eller så.... men har inte hittat något sånt.