• Anonym (Var de rätt?)

Tvungen att klä av mig

Idag var jag hos SÖS på medicinmottagningen hos en läkare för att kolla upp min köldkörtel (har haft höga värden). Och han var jätte trevligt osv, men när han skulle lyssna på mig så var jag tvungen att klä av mig HELT på överkroppen. 

Jag frågade om Bh:n kunde vara på eftersom de brukar inte vara problem men han ville ha av allt.
    Han lyssnade på lungorna där bak och mellan brösten där fram och bad mig sen lägga mig ner, fortfarande utan kläder på överkroppen och tog mitt blodtryck och kollade pulsen

Nu i efterhand så känns de väldigt olustigt att han skulle ta mitt blodtryck utan bh eller någoting. Vad har de att göra med, ja någonting egentligen?
    Hela allting kändes obekvämt eftersom han inte ens var i närheten av mina bröst eller så, varför var bh:n tvungen att vara av?

Är de normalt att de gör så eller är min känsla "rätt"?  
  • Svar på tråden Tvungen att klä av mig
  • Anonym

Alla läkare gör olika... jag skulle inte reagera alls....

• whitetrach86

låter konstigt, min mamma kollar sitt hjärta regelbundet och hon behöver bara ta av sig tjocktröjan om hon har någon på sig. Så både BH och t-shirt/linne sitter kvar på kroppen!

Jag hade ALDRIG gått med på att ta av mig allt på överkroppen. 

• Anonym (läkare)

man ska aldrig behöva ta av sig bh:n då är man en dålig läkare som inte vet vart man lyssnar på hjärta och lungor för man behöver inte ta av sig bh:n för de.
    Jag låter mina patienter ha på sig tröja om den inte sitter allt för hårt. 

• Anonym (Var de rätt?)
    Anonym skrev 2011-11-30 19:55:17 följande:
    Alla läkare gör olika... jag skulle inte reagera alls....
    Jag reagerade eftersom jag aldrig varit med om de tidigare. Och de kändes konstigt att inte få klä på sig och sen ta mitt blodtryck. Varför fortf vara naken? 
    whitetrach86 skrev 2011-11-30 19:56:09 följande:
    låter konstigt, min mamma kollar sitt hjärta regelbundet och hon behöver bara ta av sig tjocktröjan om hon har någon på sig. Så både BH och t-shirt/linne sitter kvar på kroppen!

Jag hade ALDRIG gått med på att ta av mig allt på överkroppen. 
    Och jaa.. nu efterhand hade jag velat ifrågasätta men jag blev så ställd tror jag
  • Mylla

Det finns ingen anledning att klä av sig helt för det där. Läkarna jag har jobbat med sticker bara in stetoskopet under kläderna på patienterna. Blodtrycket kan man oftast ta med tröjan på om den inte har för trånga ärmar. Låter skumt tycker jag. Sa han något som förklaring varför du skulle vara naken?

• Anonym (läkare2)
    Anonym (läkare) skrev 2011-11-30 19:58:28 följande:
    man ska aldrig behöva ta av sig bh:n då är man en dålig läkare som inte vet vart man lyssnar på hjärta och lungor för man behöver inte ta av sig bh:n för de.
    Jag finner det anmärkningsvärt att en läkare skrivet ett inlägg som ovan utan någon som helst insikt i vad som pågått under undersökningen eller vad baktanken varit utöver det patienten skrivit. En läkare, om någon, torde veta hur saker och ting kan missförstås under undersökningar. Att du gör på ett sätt betyder inte att det är det korrekta, vilket du också torde veta. 
  • Anonym (Var de rätt?)
    Mylla skrev 2011-11-30 20:01:33 följande:

Det finns ingen anledning att klä av sig helt för det där. Läkarna jag har jobbat med sticker bara in stetoskopet under kläderna på patienterna. Blodtrycket kan man oftast ta med tröjan på om den inte har för trånga ärmar. Låter skumt tycker jag. Sa han något som förklaring varför du skulle vara naken?

Ja men precis, så tänkte ju jag med. Därför jag reagerade. Alla andra verkar ju vara fullt kapabla till att lyssna under/på tröjan osv. 
    Jag frågade aldrig varför.. blev så ställd. Nu i efterhand hade jag ju velat veta. Därför jag frågade här om någon kanske har någon förklaring till varför allting skulle av. 
  • Mylla

Ja det är väl möjligt att han ville titta efter något annat samtidigt, men då hade det väl varit fint att tala om det isåfall.

• Anonym (***)

Jag hade iallafall aldrig tagit av mig bh för att lyssna på hjärtat!!!!
    En läkare undersökte mina utslag en gång, jag hade prickar över hela magen och lite på brösten.
    Han bad mig att ta av bh:n men jag sa nej du prickarna där ser precis ut som prickarna på magen så där behöver du inte titta. Han godtog det och kunde ställa diagnos ändå!

• Anonym (Ssk)
    Du uttrycker dig väldigt konstigt för att vara läkare.

TS: Det är nog helt enkelt så att olika läkare gör olika. Vissa tycker att det är enklare att lyssna om man inte har BH på sig (för att slippa skarapet) andra tycker att det går bra ändå. Klantigt dock att du inte fick ta på dig innan blodtrycket men ibland blir man nog hemmablind. För honom är det inget konstigt med att patienten är avklädd och då kan det nog vara så att man missar att det känns obehagligt för patienten.
  • Anonym

Nej det där skulle jag ALDRIG göra. Man kan lyssna genom kläderna om de är tunna, tex ett linne eller t-shirt. Om man nödvändigtvis måste lyssna direkt på kroppen kan läkaren dra upp tröjan lite. Om man MÅSTE ta av den, ja självklart behåller man bh:n på.

Nej, tycker du ska kontakta läkarens chef och prata om det här. Låter helt sjukt i mina öron. Och jo, jag har varit på mååååååånga läkarbesök och gjort måååånga operationer, och har ALDRIG varit utsatt för nåt sånt. 

• EllanEriksson

Enda gången jag har vart med om det där var när jag va ytterst liten.. Då när man inte hade bh under tröjan så.. Idag känns det rätt skumt om de skulle hända så..

• Anonym

jag har varit med om en liknande sak på en vårdcentral för några år sedan!

har för mig att jag var jätteförkyld eller hade en halsinfektion eller något sånt. Läkaren bad min mamma gå ut ur rummet, sen stängde han dörren och bad mig ta av mig tröjan och lägga mig på britsen. Han kände och tryckte på min mage och jag fattade ingenting, var så ung så jag vågade inte säga ifrån.

Undviker fortfarande den vårdcentralen pga den läkaren! Och jag ångrar att jag inte sa ifrån eller kontaktade hans chef efterråt...

• Lindreas

Min läkare ber mig ta av mig allt på överkroppen ibland när hon ska lyssna på hjärta och lungor. På så sätt upptäckte hon ett blåsljud som ingen annan märkt, så för mig känna det helt okej att klä av sig. Antar att läkaren sen kanske inte tänkte på att du var naken när blodtrycket skulle tas och glömde säga till. Om du känner dig osäker så kan du alltid kontakta läkaren och fråga varför han gjorde som han gjorde.

• Anonym
    Läkare? Yeah right!
Svar på tråden Tvungen att klä av mig