• kiki

Gravid och har ramlat..

När jag var påväg hem idag så skulle jag gå en annan väg för att springa in till blomsteräffären för att köpa mig en fin bukett till köksbordet. Och upp till själva handeln så är det två trappsteg, som jag ser, men inte lyfter fötterna för. Och PLADASK så ligger jag där raklång..

Fingrarna fick sig rejäla skrapsår samt ena knät, och ett stort fins blåmärke på smalbenet.. Jag föll ju så klumpigt att även min lilla mage slog i.

Det gjorde inte ont, men jag kände att den blev "till tryckt"..

Jag hade på mig min tjocka vinterjacka och den dämpade nog smällen på magen ganska mycket..

Men jag är ändå orolig att något hänt med bebis i magen. Är i vecka 18 idag.

När jag ringde vårdupplysningen så sa dom att det inte var någon fara..

Någon som har några kloka ord till mig?? :S

• Svar på tråden Gravid och har ramlat..
  • Lena

Det är inte farligt för fostret att ramla om du inte ramlar så illa att du hade skadat dig oavsett.

• Ema86

blöder du, börjar de göra ont eller annat obehad ska du nog ringa in o be dom titta till dig. annars kan du nog vara lugn :)

• josefin02

Jag halkade och ramlade idag när jag cyklade hem från jobbet. Är i vecka 11 och det första jag tänkte på var "hur har det gått med barnet?". Jag har känt efter extra noga hela kvällen hur jag mår, så jag förstår verkligen din oro. Men förmodligen ska man slå sig ganska rejält för att det ska hända nåt. Lycka till!

• kiki
    josefin02 skrev 2011-11-30 20:30:07 följande:
    Jag halkade och ramlade idag när jag cyklade hem från jobbet. Är i vecka 11 och det första jag tänkte på var "hur har det gått med barnet?". Jag har känt efter extra noga hela kvällen hur jag mår, så jag förstår verkligen din oro. Men förmodligen ska man slå sig ganska rejält för att det ska hända nåt. Lycka till!
    Oh, usch!
    Ja, man blir lite smått orolig, man vill juh inte att nått ska hända.. Hoppas allt gick bra för dig och att du inte skadade dig allt för mycket i cykelolyckan.. Kram
  • Karolina 318

Jag ramlade i vecka 30, rakt på magen. Blev superorolig eftersom jag inte tyckte att barnet rörde sig efter det. Fick komma in på kontroll till förlossningen eftersom "du är så orolig och för att lugna ner dig så..." De sa väl där att barnen ligger superskyddat så det är i pricip aldrig någon fara. Det var det inte heller i mitt fall...

• mimmi87

Förstår din oro, men jag tror inte att det är någon fara, när jag var gravid förra gången jobbade jag på hunddagis och oroade mig för om jag skulle råka ramla på magen när jag gick i skogen. Min bm sa att det inte är farligt, att hon varit med om höggravida kvinnor som ramlat och att bebisen inte tagit någon skada av det alls. Känn efter noga hur du mår och kolla upp om något känns fel, men som sagt tror jag inte att du behöver oroa dig, speciellt inte så tidigt i graviditeten, bebisen är ju fortfarande ganska liten och har en massa fostervatten som dämpar hårda stötar :) Kram på dig

• Lena
    josefin02 skrev 2011-11-30 20:30:07 följande:
    Fostret sitter lika skyddat som de inre organen så hade du inte varit orolig för att skada dem har du inte skadat fostret.
  • kiki

Tack för alla Era fina svar!

Godnatt med Er alla <3

• Lindreas

Bebisen sägs klara en hästspark i magen, så den behöver du inte oroa dig för. Det som kan hända är att moderkakan lossnar, men då ska det till rejäla smällar. Som sagt, mår du bra och magen inte känns konstig på något vis (stenhård som inte ger med sig, smärtor eller blödningar) kan du vara lugn.

Svar på tråden Gravid och har ramlat..