• tinabollen

Nyskild, vad är bäst för barnen, varannan vecka?

Vi ska separera, jag och min man. Han lämnar mig för en gemensam vän, fy fan.

Vi har 2 barn på 2,5 och 5,5 år. Rent instinktivt är vi båda inställda på att ha barnen varannan vecka. Men så har jag sett här på FL att det finns andra familjer som bryter in i varandras veckor. Är nyfiken på andra som har mer erfarenhet än vad jag har. Hur har ni löst det, hur fungerar det mellan er och era barn?

Tacksam för svar från en förvirrad, ledsen och lämnad mamma...

• Svar på tråden Nyskild, vad är bäst för barnen, varannan vecka?
  • Lena

Eftersom den yngste är så liten så kanske 2-3 dagar i rad är lämpligare. Så barnet inte saknar den andra föräldern så mycket.

• tinabollen

Ok! Finns det någon mer som har liknande erfarenheter?

Vi har pratat med stora tjejen och hon förstår att vi ska flytta isär och att vi kommer att ha "mammavecka" och "pappavecka". Men vad kan man säga till vår lilla tjej?

Tacksam för ALLAs erfarenheter!

• tinabollen

Puffar... Finns det verkligen inte nån ? :-/

• petsod

Är separerad sedan i påskas och har en dotter på 6 år. Pga att mitt ex jobbar sena kvällar i veckorna har vi löst det enligt följande:

mån-tis oavsett veckonummer sover dottern hos sin pappa
    ons-fre bor dottern hos mig
    fre oavsett veckonummer fredagsmys med pappa
    varannan helg (blir ju fre-tis när det är pappans helg)

Detta funkar jättebra för alla inblandade.
    Sedan har dottern egna saker hos oss både så inget släpas imellan förutom ytterkläder vilket också är en trygghet för barnet.

Lycka till och fråga gärna om det är ngt mer du undrar över.

• Lajza11

Ja du, det finns många alternativ, men nu efter 3 år med ett ganska besvärligt schema då barnens pappa jobbar 3-skift är deras högsta önskan varannan vecka. Är "enklare" för barnen att hålla ordning på. De är 8 & 10 år. 
     Det enda jag verkligen kan råda dig till är att verkligen "gå igenom" det rent ekonomiskt, vem som ska köpa vad osv... det är det stora problemet för min del.  
    Önskar dig lycka till med allt! 

Svar på tråden Nyskild, vad är bäst för barnen, varannan vecka?