gravid i vecka 10 och problem med ischiasnerven?
ja, det börjar som ilning på vänster sida precis där rumpan börjar och så strålar det ner över rumpan. är det ischiasnerven?
Har det med min graviditet att göra? Hur kan det påverka så tidigt?
ja, det börjar som ilning på vänster sida precis där rumpan börjar och så strålar det ner över rumpan. är det ischiasnerven?
Har det med min graviditet att göra? Hur kan det påverka så tidigt?
Jag fick konstaterad foglossning och ischias vecka 15, men kände av det långt innan dess.. Vecka 20 blev jag halvtidssjukskriven och var det t.o.m. bf.
Tja det händer mycket i kroppen under en graviditet. Kände också av det under min första graviditet, tom innan vecka 10. MEN det försvann hux flux efter ungefär halva graviditeten.
Det är inte ischias utan tyvärr relaterat med foglossning. Många får tyvärr "fel" diagnos o man kallar det ischias eller falsk ischias. Ja det kan vara riktig ischias, men det är ovanligt o isf hade du fått det oavsett grav. Troligare att det är just fogarna som orsakar det. Har en länk om just detta, ska se om jag hittar den.
Inte så mycket att göra dick. Massera rumpan, testa sitt på tex golfboll i soffan o stretcha ut muskeln. Gå till sjukgymnast. Träna att ligga i soffan o lyfta benet sidledes medans någon annan håller emot lite lite. Bara några såna övningar räcker. Överbelasta inte.
Ligg mjukt på tex foambäddmadrass. Kudde mellan knäna på sida eller under knäna när du ligger på rygg. Du kan stretcha försiktigt genom att dra upp knäna något o låta dem falla isär när du sitter. Sitt mjukt på kudde/dyna om du får ont av att sitta hårt.
Har själv haft problem med denna muskel under båda grav o var senast igår hos sjukgymnast om den. Är nu i v 25. Förra grav tog det 1,5 år att bli av med detta efter graviditeten (även de andra fogonten) o det botades tillslut av akupunktur i höften. Fick tillslut som en inflammation där.
"Smärta i bäckenets bakre del kallas sakroililakasyndrom och kan vara en- eller dubbelsidig. Det är vanligt att detta förväxlas med ischias, eftersom smärtan ofta strålar ut mot
skinkan och baksidan av låret, men enbart en liten andel kvinnor (c 1%) har ischias under graviditeten. Man vet numera att huvuddelen av smärta i ryggslutet och benen under graviditeten är bäckenledsmärta. "
Ovan är ett litet utklipp från
se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/pelvicgirdlepain/
Kolla även in
www.nordicare.se/
I webbshoppen, sök på "Mamma mia mammagördel" som är ett riktigt bra foglossningsbälte som du kan ha både tidigt o sent i grav. Till skillnad från alla andra bälten jag sett o provat är detta mjukt o behagligt så du kan stå/gå/sitta med det. Men största skillnaden är att det lyfter magen lite o därmed stärker upp rygg o mage, viktigt vid foglossning både i rygg o i blygdbenet.
Min sjukgymnast gillade det starkt! Andra bälten är för svaga/för hårda/obehagliga o blir ivägen allteftersom magen växer.
Lumo, tack! Ja nu när du säger det, så kan det faktiskt vara tidiga foglossningar. en tanke som inte ens slagit mig. ska kika på länken..