• annica26

Frukt vid bantning

Hej hopp!!
    Måste fråga nån här som kanske vet,försöker för tillfälligt sedan 2 dagar tillbaks att banta,lever på pulver naturdiet och ibland även en sånn där färdigblandad..MUMSIGT!!Äter ett mål om dagen då jag har en hel del att gå ner och svälta mig helt går ju inte då,nu säger alla så olka om frukt,att man inte ska äta mer än 3 om dagen tex....jag vräker i mig frukt för att stilla hungern lite grann...är väl alltid mer hungrig i början av bantningen kan jag tro.Har ju hört att man tex inte ska äta mer än en banan om dagen då den innehåller så mycket socker...nån som vet nått om fruktätandet..??

• Svar på tråden Frukt vid bantning
  • AnnaK

det beror på hur mkt frukt du äter...

om du äter massor är det ju inte så bra, innehåller ju en del kalorier ändå...

ett halvt kilo frukt är bra om dagen, prova att äta hälsosamt istället för pulverdieten. Då du säger att du måste stilla hungern för att du inte blir mätt...

prova grönsaker, rotfrukter, vit fisk, kyckling, kalkonfilé, mm

• Linda1976

2-3 frukter/dag (dvs ca 500 gram) är lagom, annars får man i sig rätt mycket kcal ändå. Du säger att du vräker i dig frukt? Vad är det för dig?

De flesta frukter (äpple, kiwi, apelsin) innehåller ca 50-70 kcal/st och banan innehåller ca 110-130 kcal/st (beroende på storlek förstås).

• Linda1976

Banan innehåller socker, men det är fruktsocker (fruktos) och inte farligt! (Om man inte har diabetes, då kanske man ska tänka lite mer på det), och eftersom man får i sig en massa fibrer, vitaminer och mineraler så är banan väldigt nyttigt! Men allt ska ju ses i sitt sammanhang! ÄTer man 2 bananer om dagen, och lagom f ö så kvittar det ju!

Vid viktminskning så handlar det _alltid_ om energilagen! Gör av med mer energi (kcal) än du får i dig!

• Jennie med ie

Allt som innehåller energi (kcal) påverkar ju vikten. Så även frukten alltså. Äter man t ex pulvershaker för att hålla kcal-intaget lågt, t ex 800 kcal, och sen kompletterar det men en massa frukt, t ex 400 kcal, så blir ju kcal-nivån inte så låg ändå. Jo den blir låg men inte _extremt_ låg som ju är tanken bakom de flesta pulverkurer. Då kan man lika gärna ligga på den högre energinivån och fördela de kcal på 3 vettiga huvudmåltider + 1-2 mellanmål.

• Linda1976

Ja, precis så jag menade!

• Lenagbg

ta en frukt till pulverdieten varje gång, det är lättare när man har något att tugga på..

• annica26

Hejsan!!tack för alla svar,anledningen till att jag äter så mycket frukt var väl att jag var så hungrig i början,äter iof ett par stycken frukt om dan...mest apelsiner och en grape på morgon.Men tycker det är bättre iaf än att jag äter godis eller nått...=)

Svar på tråden Frukt vid bantning