• Pedagog200701

Att gå UPP i vikt!

Det läggs mycket vikt på vikt! Alltså ÖVERvikt i media.

Jag skulle aldrig säga till någon "Oj, vad tjock du är!" men har många gånger fått höra "Oj, vad smal du är!"
    Nu är jag inte underviktig men jag är smal och ganska formlös. Vissa perioder äter jag massor, jag äter sent på kvällarna, äter/dricker feta mejerivaror (gammaldags mjölk mm.) osv. Och ja, liiite sätter sig på magen men ingen annan stans.
    För en del är styrketräning enda utvägen för en sund viktuppgång.

Här kan vi dela med oss av  erfarenheter, kosttips mm.

• Svar på tråden Att gå UPP i vikt!
  • Hoppfull84

hade samma problem hela uppväxten tills jag blev 23, sen lade jag på mig helt plötsligt, läkaren tror det var nån hormonell omställning.
    men känner igen det där att folk inte drar sig för att kommentera hur smal man är.
    "shit, vad sjukt smala ben du har!", "du är ju anorexia smal" "du kan ju äta vad du vill du som ser ut som en sticka" osv..
    jo jättesnällt. tänk om jag skulle ge tillbaka med samma mynt?
    "shit vad galet fläskiga ben du har!", "du är ju sådär fet att du måste ha nån psykisk sjukdom"du som ser ut som en badboll borde kanske inte äta mat".  nej så skulle man såklart aldrig säga men av nån anledning så har folk ingen spärr när det kommer till smalisar.

jag hade en fundering kring det här med mat. när jag var smal fick jag rådet av alla att äta mer fett. och det gjorde jag, massor! men inte blev jag rundare för det. nu läser man ju helatiden att folk går ner i vikt genom att öka på fettintaget och minska kolhydraterna.. kan det vara så att det skulle kunna funka tvärt om för smalisar? att fett inte alls är lösningen för att gå upp i vikt utan att man borde fokusera på att öka kolhydraterna för att gå upp i vikt? helt ovetenskaplig fundering men vad tror ni?

Svar på tråden Att gå UPP i vikt!