• Skenhede

Extremt rädd inför förlossning

Hej!

Är i vecka 37 (36+2) och har nu börjat få extrem panik inför bebis ankomst.
    Då bebis fortfarande är i säte diskuteras det om vändningsförsök eller planerat snitt.

Vändningsförsök är verkligen något som jag byggt upp en rädsla för (onödigt säkert) då man fått höra från så många andra att det gör ont och att man kan få hjärtklappning osv.

Sen går jag på fragmin sprutor (som är blodförtunnande) vilket gör att jag måste sövas helt vid ett eventuellt kejsarsnitt. Även detta skrämmer livet ur mig då jag är rädd både för narkosen och för att förblöda pga mitt tunna blod.

Måste ju dock välja något....

Någon som har några tankar, idéer eller erfarenheter av något av detta? Är tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Extremt rädd inför förlossning
  • Some

Jag gjorde två vändningsförsök i min förra graviditet. Jag fick hjärtklappning, men det var inget jag upplevde som jobbigt. Mitt första vändningsförsök gjorde inte ont. Andra försöket gjordes ett par dagar senare och då gjorde det ont i huden där de hade tryckt första gången. Båda vändningsförsöken misslyckades, det är drygt 50% som lyckas. Jag fick därför ett planerat snitt. Spinalen gick inte att sätta så jag blev sövd. Jag upplevde inga problem av narkosen, kände mig inte illamående efteråt eller någonting. Jag upplevde inte alls att det var konstigt att inte vara närvarande när min dotter föddes. Min man tog kort när hon hade kommit ut så jag har ändå fått se lite av det. Jag har bara positiva upplevelser av vändningsförsök och en snitt-förlossning.

happy until proven otherwise
  • Skenhede

Tack! Skönt att hitta någon som har liknande erfarenheter.
    Skönt att det slutade bra för dig :) hoppas mina erfarenheter också blir lika bra! :)

Svar på tråden Extremt rädd inför förlossning