Hjälp mig med redskap att hålla mitt och tvååringens humör i schack
Jag har två söner, en som nyss fyllt två år och en som är två månader. Storebror har fram till 18-20 månader varit en lättsam, glad och ognällig kille men med hett humör och mycket vilja. Sällan eller aldrig trasslat med mat och bara kortare perioder med sömn. MEN. Under sommaren och sen nu i höst har hans och min relation blivit till det sämre. I och med en lite besvärlig graviditet=trötthet samt att jag varit hemma med honom så intensivt är mitt tålamod nere på minus och jag beter mig långt ifrån bra alla gånger.
Han är säkert en alldeles normal tvååring med en stor dos vilja men jag vet inte hur jag ska hantera all denna "trots" nu. Jag som nästan aldrig blivit arg på någon tidigare i livet kan verkligen se rött när han sätter igång och jag ser på honom att han gör det för reaktionens skull. Jag förstår att han vill och också ska ha massa uppmärksamhet och bekräftelse men jag vet inte hur jag ska orka dit för som det är nu har vi hamnat i en ond cirkel och vi löser konflikterna med skrik, gråt, slag (han) och hårdhänthet. Jag ser och känner felen jag gör men hittar inte riktigt ut ur det här.
Det han gör som triggar mig är skrik, kastar saker, bits,och förstör saker. Det är en stor och fysisk kille som pratar ganska bra och för det mesta är väldigt go som gillar kramar och mys. Första veckorna när lillebror kom var otroligt turbulenta och han visade med all tydlighet att han inte gillade den nya familjekonstellationen. Det har dock lagt sig nu och han pussar, busar och försvarar sin bror.
Jag blir ledsen och mår dåligt för det är inte roligt att känna sig otillräcklig och som en dålig förälder, han förtjänar bättre. Jag skäms nog också och det gör väl att det är svårt att be om hjälp och berätta hur jag upplever det.
Alltså, jag ser felen- min brist på tålamod och pedagogik, och kanske lösningen- positiv bekräftelse, men hjälp mig att nå dit :)