Hur mycket vätska till 8månaders?
Hej!
Jag har börjat fundera på det här med vätska och hur mycket vätska en bebis behöver. Min son är snart 8 månader och livnär sig till stor del på mjölkersättning. Vi håller på och introducerar gluten (i sakta mak pga allergi i familjen) och har precis börjat ersätta ett mål med riktig mat (alltså kött).
Som det är nu äter han i snitt 800ml ersättning per dag, ibland mer, fördelat på 4 tillfällen, en portion gröt med katrinplommonpuré och en liten portion kött och grönsaker. Vissa dagar får han välling på kvällen. Han har fri tillgång till en pipmugg med vatten och dricker mellan 70-150ml vatten per dag.
Jag vet att vuxna inte ska dricka för mycket vatten för att man kan skapa obalans i saltnivåerna i kroppen, och undrar om det även gäller för spädbarn. Hur mycket vätska är för mycket vätska? Räknas bara rent vatten eller räknas ersättningen också? Han är rätt lång och tung, runt 75cm och 11kg för ett par veckor sedan, är väldigt aktiv och han behöver ju mycket mat. Som det är nu får han i sig bra mycket över en liter vätska per dag, varav kanske 4dl rent vatten...