• Anonym

Smaksatt babyvatten???

Var utomlands förra veckan och gick till mataffären för att köpa mat till min bebis. De hade vanliga märken som HIPP och Nestlé som vi äter hemma. Men de hade också massor med andra babyprodukter.

Det fanns kex och kakor för bebisar "perfekt när de får tänder och lätta att hålla i för små händer". Men det var lika mycket socker i som i en coca-cola.

Det fanns också särskilda babyvatten. Vatten smaksatta med jordgubb och andra smaker.
    Juicer av alla de slag (med massor med socker i) och annat som jag skulle klassa mer som godis än mellanmål (som det marknadsfördes som)

VARFÖR??
    Detta är ett land i Europa som har en stor del överviktiga barn. Jag fattar inte ens varför man får sälja sånt här. Kranvattnet duger bra och sockrig bebismat borde förbjudas i lag.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Smaksatt babyvatten???
  • Pia och Elna

Att man ska få sälja vad man vill och att det är upp till varje förälder vad de väljer att stoppa i sina barn.

• Cicek
    Pia och Elna skrev 2011-12-01 12:23:49 följande:
    Att man ska få sälja vad man vill och att det är upp till varje förälder vad de väljer att stoppa i sina barn.
    Lite grann, ja. Sen finns det väl juice för bebisar i Sverige också?
  • Pia och Elna
    Cicek skrev 2011-12-01 12:25:25 följande:
    Lite grann, ja. Sen finns det väl juice för bebisar i Sverige också?
    Ja dast de är utan tillsatt socker så vi kan lura oss själva att de är nyttiga. Det spelar nog ingen roll om produkterna finns för bebisar om man vill ge något gott till bebisen så kan man ju lika gärna trycka dit en bit sockerkaka.

För övrigt var det inget konstigt för någon generation sen att man gav en spritindränkt trasa för tandsprickning och att det inte var fel att ge en bit sockerkaka till de små och inte har väl en hel generation fart illa av det?
  • Anonym

Nej, jag kanske är konstig som inte tycker att man ska överlåta barns hälsa enbart på föräldrarna, utan tycker att samhället ska ta lite ansvar också. I detta land har ju föräldrarna uppenbarligen inte klarat av ansvaret, och då tycker jag inte man ska låta dem köpa dessa produkter heller. Det är barnen jag tänker på i första hand, inte på om föräldrarnas fria vilja inskränks...

• Pia och Elna
    Anonym skrev 2011-12-01 12:40:23 följande:
    Nej, jag kanske är konstig som inte tycker att man ska överlåta barns hälsa enbart på föräldrarna, utan tycker att samhället ska ta lite ansvar också. I detta land har ju föräldrarna uppenbarligen inte klarat av ansvaret, och då tycker jag inte man ska låta dem köpa dessa produkter heller. Det är barnen jag tänker på i första hand, inte på om föräldrarnas fria vilja inskränks...
    Ska du förbjuda mammor att baka också? Eller att själv smaksätta vatten?
  • Pia och Elna

Personligen tycker jag det är bra mycket värre att röka inne än att barnet får i sig lite socker. Så man kanske ska ha lite perspektiv innan man börjar med förbudsjakten?

• Anonym
    Pia och Elna skrev 2011-12-01 13:26:35 följande:
    Ska du förbjuda mammor att baka också? Eller att själv smaksätta vatten?
    Men det är väl en jäkla skillnad.

När en mamma, som uppenbarligen inte kan eller vill baka, går in i en affär och ska köpa dessa fina "kex" till barnen i TRON om att det är nyttigt, och sen innehåller de lika mycket socker som coca-cola, då tycker jag det är något fel någonstans.

Detta handlar om UK, där du har en vädligt stor del av befolkningen som är överviktig. Det det finns väldigt lite kunskap om matlagning etc. Barnens tänder ruttnar i munnarna för folk har inte råd med tandvård (som inte är gratis som den är i Sverige).

Men du kanske tycker det är helt ok att stoppa i din lilla 7-månaders bebis sockerkaka, coca-cola och chips?
  • EllanEriksson

Antar att du kollade på mycket frukt-saker(vet inte vafan jag ska säga!), då kan det ju vara fruktsockret dem skrivit över som socker.

Sedan så är det väl bättre med lite mer socker än inge socker alls och artificiella sötningsmedel?
    Va glad att det fanns nått för dina barn.

Sedan så säger dem väl att man ska helst undvika kranvatten utanför Norden eller vafan det är? O.o
    Har hört det nånstans.

• Anonym (Såja)

När mitt barn hade svårt för att dricka vatten så hade jag tankar på smaksatt vatten. Men skulle aldrig köpa nått sånt i affär med massa socker och tillsatser. Jag la gurka el äpple el päron i vattnet. Bitar asså. Så blev det smaksatt :)

• Anonym

Men det är ju inte svårare att lösa det problemet än att vända på förpackningen och kolla innehållet?
    NÅT ansvar måste ju föräldrarna ta också, det kan inte bara handlar om att samhället ska anpassa sig till okunniga personer hela tiden. Det går att förändra sig till en kunnig, om man bara orkade bry sig.

Svar på tråden Smaksatt babyvatten???