• Applepie

Att vara PK! Är det något negativt egentligen?

Det har uppkommit för mig ett nytt ord som ska känneteckna människor som är emot rasism och liknande och används flitigt i bla trådar här på fl, lite som ett skällsord. Jag syftar på ordet, förkortningen, PK.
    Om jag har förstått det hela rätt så står PK för Politisk Korrekt.

Varför använder man PK som ett negativt ord undrar jag? Att vara Politisk Korrekt är för mig något som är bra att vara. Något man ska vara stolt över. Jag menar det betyder ju att man kan bete sig och prata som normalt folk!
    Att politiker pratar korrekt är ju för att dom inte ska kränka någon och liknande.

Eller har jag missat något?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-01 13:05
    Nu när jag har fått termen PK förklarad för mig lite närmare så förstår jag mer innebörden av det hela. Då inser jag också att ordet missbrukas ganska rejält här i trådar enbart för att man är emot rasism. Att vara emot rasism är inte att vara PK!

• Svar på tråden Att vara PK! Är det något negativt egentligen?
  • Pia och Elna

Du har nog misat rätt mycket. Att vara Politiskt Korrekt är ju att inte våga stick ut från mängden och faktiskt ta upp sina åsikter och det man står för. Man kan ogilla tex rasism men ändå ha åsikter som inte är politiskt korrekta då det politiskt korrekta hela tiden förändras.

Det är tex inte politiskt korrekt att inte vilja ställa sig bakom feminismen fast man kan ju ändå vara för jämställdhet men anse att feministrörelsens metoder är kontraproduktiva för att ta ett exepel.

Ett samhälle kan ha fel och brister och är alla politiskt korrekta finns inga som står upp för att få till förändringar.

• Applepie
    Pia och Elna skrev 2011-12-01 12:35:41 följande:
    Du har nog misat rätt mycket. Att vara Politiskt Korrekt är ju att inte våga stick ut från mängden och faktiskt ta upp sina åsikter och det man står för. Man kan ogilla tex rasism men ändå ha åsikter som inte är politiskt korrekta då det politiskt korrekta hela tiden förändras.

Det är tex inte politiskt korrekt att inte vilja ställa sig bakom feminismen fast man kan ju ändå vara för jämställdhet men anse att feministrörelsens metoder är kontraproduktiva för att ta ett exepel.

Ett samhälle kan ha fel och brister och är alla politiskt korrekta finns inga som står upp för att få till förändringar.
    Jaha okej, då förstår jag lite mer. Ordet är som sagt relativt nytt för mig. Det verkar handla mycket om de som har dubbelmoral då. Men jag tycker det är så konstigt då att ordet alltid tas upp i samband med att någon uttrycker att denne är emot rasism eller kränkande ord som "neger". Då är man helt plötsligt PK-fantast eller liknande. Då måste ju PK användas fel av "beskyllaren". Man beskyller folk för att vara PK direkt när man är emot rasism.
  • Velour

Tanken är väl god, men många gånger gör man folk en björntjänst genom att vara feg och liksom inte erkänna att det kan finnas andra sanningar också. När man är PK rakt av så får man en sorts tunnelseende och man vill inte prata om något som kan ge en negativ bild av ett ämne. Man VILL att något ska vara på ett sätt.

Det är därför jag inte tycker att vara PK är så jättebra i alla lägen. 

• Applepie
    Velour skrev 2011-12-01 12:42:18 följande:
    Tanken är väl god, men många gånger gör man folk en björntjänst genom att vara feg och liksom inte erkänna att det kan finnas andra sanningar också. När man är PK rakt av så får man en sorts tunnelseende och man vill inte prata om något som kan ge en negativ bild av ett ämne. Man VILL att något ska vara på ett sätt.

Det är därför jag inte tycker att vara PK är så jättebra i alla lägen. 
    Okej jag förstår. Men det är så tråkigt då att man blir beskylld för att vara PK så fort man visar minsta motvilja mot rasism eller rasistiska ord. Jättekonstigt!
  • Chazz Michael Michaels
    Pia och Elna skrev 2011-12-01 12:35:41 följande:
    Ypperligt exempel. Tack.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Applepie
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-12-01 12:45:07 följande:
    Ypperligt exempel. Tack.
    Förstår nu lite mer vad det innebär då.

Men jag tycker att PK är ett ord som slängs ut lite här och där, och ofta i fel sammanhang.
  • Velour
    Applepie skrev 2011-12-01 12:45:04 följande:
    Okej jag förstår. Men det är så tråkigt då att man blir beskylld för att vara PK så fort man visar minsta motvilja mot rasism eller rasistiska ord. Jättekonstigt!
    Jo, det är bara en patetisk härskarteknik de kör med eftersom de inte tror att man kan vara emot rasism rent rationellt, utan man bara måste ha blivit hjärntvättad till att tycka att rasism är dåligt.
  • Velour
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-12-01 12:45:07 följande:
    Ypperligt exempel. Tack.
    Håller med.
  • Applepie
    Velour skrev 2011-12-01 12:47:23 följande:
    Jo, det är bara en patetisk härskarteknik de kör med eftersom de inte tror att man kan vara emot rasism rent rationellt, utan man bara måste ha blivit hjärntvättad till att tycka att rasism är dåligt.
    Ja precis! Det är ju helt knäppt! Idag när man diskuterar i trådar så känns det nästan som vissa folk tycker att man är trög för att man är emot rasism, precis som om det skulle vara något dåligt att vara emot rasism. Hmm!
  • Velour
    Applepie skrev 2011-12-01 12:50:09 följande:
    Ja precis! Det är ju helt knäppt! Idag när man diskuterar i trådar så känns det nästan som vissa folk tycker att man är trög för att man är emot rasism, precis som om det skulle vara något dåligt att vara emot rasism. Hmm!
    Jag har tänkt på det där också, det bemötandet och tycker mig se i alla möjliga diskussioner en sorts röd tråd genom alla sådana uttalanden, och det är att man har skapat en sorts attityd som går ut på att göra rasismen som PK som möjligt genom att ge så många olika argument för den och inta en sorts offerroll (för att den ska få fortsätta att existera och bli något vardagligt och normalt) samtidigt som man idiotförklarar de som inte håller med. Samtidigt som man då kör med härskartekniken att de som inte håller med är så PK. Det är den bilden jag har fått genom att sammanfatta den generella attityden i alla möjliga trådar, debatter och dylikt. Tycker mig se sorts dubbelmoral i sådana resonemang.
Svar på tråden Att vara PK! Är det något negativt egentligen?