• Anonym (Arbetslös)

När blev det omöjligt att få arbete på ICA, Coop osv?

Jag är mammaledig och har inget arbete att gå tillbaka till efter mammaledigheten. Jag skulle vilja arbeta i en matvaruaffär då jag tror det skulle passa mig väldigt bra. jag har ingen erfarenhet men jag lär mig snabbt och är ambitiös och duktig. Jag har skickat spontanansökningar och svarat på annonser men får inte napp någonstans. Jag behöver heltidsjobb och inte timmar som någon ev kunde erbjuda genom bemanningsföretag.
    Hur får man ett fast heltidsjobb i en matvaruaffär egentligen???

• Svar på tråden När blev det omöjligt att få arbete på ICA, Coop osv?
  • Vienzi

Många börjar säkert som timanställda och får fler timmar efterhand och kanske till slut en heltid. Om du får timmar på ett ställe kan du ju söka jobb i fler affärer och på så sätt få in foten på mer än ett ställe...

• Viggo och pyrets mamma

Som jag förstått det av min bästa kompis som jobbat i butik länge (dock inte i matvaruaffär), så är det väldigt ovanligt att man på pappret får en heltidstjänst när man jobbar i affär, oftast en 60% tjänst som sen fylls upp vid behov. Men med OB och dylikt så blev det rätt ok lön enligt henne (allt är relativt). trots att hon hade en 60% tjänst på pappret så jobbade hon mer eller mindre heltid, då det alltid fattades personal.

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • Anonym

Det är väldigt många som söker varje jobb. Klart det väljer någon med smickrande arbetsmeriter först.
    Du måste nog bita i det sura äpplet och ta timtjänster först. Man kan inte vara kräsen när man är ny på arbetsmarknaden. Och du måste vara beredd på att du inte kommer att kunna säga nej till knepiga arbetstider.

• Anonym (Maria)

Jobbar själv på ICA Maxi, gjort det i 3.5år nu. Hörde av en vän att de behövde personal, efter en intervju fick jag jobb då med kvällar & helg. Men i samma veva slutade dåvarande chefen på min avdelning och jag fick heltid med en provanställning på 6månader på direkten. Vet att vi anställer mycket & ofta men då mestadels 5-10h unga i kassan (som jobbar kvällar efter skolan) svårare att få fast och heltid, oftast bara cheferna som är skrivna på 40h, jag har 36h men jobbar ca 42h i snitt.

tyvärr är det ju så att man oftast får jobb via kontakter nu :/ men vi svarar endast på ansökningar via våran hemsida, tar ej emot cv från kunder i butiken. lycka till! :)

• Dripknot

Lite lustigt att det står i annonserna att erfarenhet från arbete i dagligvaruhandel är ett krav. Hur ska man kunna få det när man aldrig får chansen att jobba med det? Bara en fundering liksom och jag vet att jag inte är ensam om att reflektera över detta.

Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • Anonym
    Dripknot skrev 2011-12-03 15:27:03 följande:
    Lite lustigt att det står i annonserna att erfarenhet från arbete i dagligvaruhandel är ett krav. Hur ska man kunna få det när man aldrig får chansen att jobba med det? Bara en fundering liksom och jag vet att jag inte är ensam om att reflektera över detta.
    De verkar inte ha några problem att få folk så att det räcker till jobben, så uppenbarligen kan de vara så kräsna. Men det är ju definitivt svårt för unga att ta sig i. Det man får göra är att försöka plocka små arbetsmeriter från olika ställen. Nu är jag iofs akademiker, men jag jobbade mycket ideellt samtidigt som jag pluggade på universitet. Utan gratisarbetet hade jag inte fått skitjobben som blev meriter som krävdes för de riktiga jobben längre fram.
  • Anonym

Det ÄR svårt att få jobb i affär-det är väldigt många sökanden helt enkelt. Och heltid är ovanligt. Min man jobbar i affär, och han började jobba extra på timmar när han pluggade. Nu har han 90% anställning, men har alltid 100% jobb och tjänar faktiskt bättre än mig som har akademikerjobb-men det är OB:n som gör det. När de sökte sommarjobbare på hans gamla jobb fick de in 600 ansökningar! Då plockade de ju inte dem utan erfarenhet direkt...

• Kimona

det är t.o.m omöjligt att få jobb på McDonald's, inom städ eller på äldreboende. Typiska jobb som alltid skulle finnas trodde man men icke...

• seccasecca

Ofta går det via kontakter i livsmedelsbutiker. Jag har själv jobbat i en och samma ICA-butik (slutade för 10år sedan) och de flesta som anställdes gjorde det via kontakter. Kompis, släkt, klasskamrater osv.

För tillfället är jag föräldraledig och arbetslös i botten. Sen när jag ska komma ut i arbetslivet igen vill jag gärna till en ICA-butik men vet hur svårt det är. När jag slutade fle 10 år sedan flyttade jag 45 mil och har inte det kontaktnätet här. Jag har av familjesjäl bara behov av som högst 50% och hoppas det underlättar lite när jag söker. Till en början kan jag tänka mig att gå på timmar (behov). Jag har en gedigen erfarenhet av kassalinjen med visst ledningsansvar över kassan, kassaredovisning, kontorstjänst med fakturering, bokföring, osv. Trots detta har det hittills varit svårt att få de jobb jag sökt i livsmedelsbutiker här i Malmötrakten.

• Anonym

När sluade man föstå att man bara nte kan FÅ voöket jobb som helst. Det är mycket ansvar att ha hand om en kassa och man kan inte bara räkna med att en butik som jubla över att någon person söker jobb där.

• seccasecca

Och när personer som jag som har en lång och gedigen erfarenhet av butiksarbete inte får jobb förstår man att det är svårt. I mitt fall kan det vara så att jag har varit överkvalificerad för de jobb jag sökt. Eller så har det berott på att vi har småbarn. Man ska helst kunna jobba dygnet runt men inte ha mer än halvtid på pappret.

• seccasecca

Till viss del använder de sig av bemanningsföretag men de kan inte ha för mycket timmar på det sättet. Det är nog främst i större städer det förekommer bemanningsföretag i livsmedelsbutiker.

Svar på tråden När blev det omöjligt att få arbete på ICA, Coop osv?