• Ckille­n
    Äldre 1 Dec 13:39
    16181 visningar
    11 svar
    11
    16181

    Bokföra en inkommen gåva?

    Hej,

    överallt står det om hur man bokför gåvor som man ger.
    Men hur bokför jag en gåva i pengar som jag har fått till företaget. Enskild firma.

    Ett annat företag som satt in pengar på mitt företagskonto för att verifiera att det är mitt konto. Inte betalning för något utan helt gratis. Med andra ord en gåva.

    Hur bokför man det?

  • Svar på tråden Bokföra en inkommen gåva?
  • Äldre 1 Dec 15:19
    #1

    Bokför det som momsfria intäkter. Konto 3100 i BAS 2011.


  • Ckille­n
    Äldre 1 Dec 16:00
    #2

    Tack!

    Men ska man skatta för inkomna gåvor då?

  • Äldre 1 Dec 17:47
    #3

    Gåvor är momsfria. Skatt betalar du på vinsten i företaget. Så om du betalar skatt på gåvan eller inte beror på om du har någon vinst.


  • Ckille­n
    Äldre 2 Dec 08:29
    #4

    Så med andra ord så ökar en gåva vinsten i företaget och ska då skattas för om den genererar ett större plus resultat.
    Så om en privatperson vinner på lotto 1.000.000 kr låt säga. Som redan är skattade pengar. Vill ge dem i gåva till mitt företag, så måste jag på nytt skatta för dessa 1.000.000 kronorna??

    Vilket blir att 600.000 kr är kvar och staten har fått skatt ytterligare igen på lottovinsten??

    Stämmer detta?

  • Sussli
    Äldre 2 Dec 10:54
    #5

    Nej, du bokför det som en egen insättning. Dock så låter det ju onekligen lite underligt att ett annat företag skulle skänka pengar till dig men det är en annan femma. Ett företag kan inte skänka pengar hur som helst och min gissning är att det, om det rör sig om en inte helt obetydlig summa, skulle betraktas som någon form av inkomst, antingen av näringsverksamhet eller tjänst.

  • Ckille­n
    Äldre 2 Dec 11:10
    #6

    Ok. Asså jag spånar hur man gör rent teoretiskt. I det specifika fallet kommer det vara en onlinetjänst som för att komma igång kommer skicka över några småpengar för att verifiera mitt konto. Det påverkar ju kontobalansen så det måste bokföras. Men det är inte betalning för något så då måste det ju vara en gåva? Eller vad tar man sånt på?

  • Äldre 2 Dec 14:36
    #7

    Det är endast ägaren som kan göra en egen insättning och det påverkar inte resultatet, men kapitalet. Egna insättningar är en skuld till ägaren.

    Angående onlinetjänsten där man verifierar sitt konto så säljer du på sätt och vis en tjänst: verifieringstjänsten. Då kan du också bokföra det som en tjänst, men då är det 25% moms på det.


  • Ckille­n
    Äldre 2 Dec 16:05
    #8

    hmm krångligt. Fast jag är ju inte anlitad av företaget att sälja någon verifieringstjänst.
    Det är deras krav för att få använda deras tjänster (betallösning) som vill skicka över lite småpengar till mitt konto som jag ska tala om beloppet på för att verifiera att jag äger kontot.

    Fortfarande en tjänst jag sålt ??

  • Äldre 2 Dec 16:58
    #9

    Aha, jag förstår.

    Jag skulle satt upp det som momsfri intäkt. Det påverkar ditt resultat, men du tjänar ju på det även om det skulle höja din skatt lite.


  • Äldre 3 Dec 06:43
    #10

    Det finns konton för erhållna bidrag;
    Exempelvis; konto 3989  "Övriga erhållna bidrag" och 3993 "Erhållna donationer och gåvor".

  • Äldre 3 Dec 16:09
    #11
    Draken22 skrev 2011-12-03 06:43:25 följande:
    Det finns konton för erhållna bidrag;
    Exempelvis; konto 3989  "Övriga erhållna bidrag" och 3993 "Erhållna donationer och gåvor".
    Ser man på. Jag kollade bara på kontoplanen för förenklat årsbokslut (http://www.bas.se/kontoplaner.htm). Där har man inte alls lika många konton. Om man använder den mindre kontoplanen så ska man då sätta pengarna på "3900 Övriga rörelseintäkter". Det blir ju samma som ovan med 3989 eller 3993...eller så skapar man sina egna kontonummer (helst med en 3:a först eftersom det är intäktskonton).
    Exakt hur man löser det beror på hur du sköter din bokföring och vilken kontoplan du använder.
Svar på tråden Bokföra en inkommen gåva?