• demi1401

hur mycke borde 14 årig tjej väga ?

Hej :)
    jag har en dotter som är 14 och hon väger 48-53 kg är det normalt ?
    hur mycke borde hon väga om hon är 154 cm ? 

• Svar på tråden hur mycke borde 14 årig tjej väga ?
  • Miss P71

när jag var i hennes ålder o var så lång vägde jag 40 kg...men det e ju olika från person till person med. men runt 43 kg e väl ganska lagom kan jag tycka..

• whitetrach86
    Hannah76 skrev 2011-12-01 16:48:47 följande:

På gränsen till överviktig om man enbart går efter bmi för barn.

det där stämmer inte.. för kollar man isoBMI som är anpassat för just barn. Så har hon ett BMI på 22,35 (räknat med att hon väger 53kilo) och det klassas som normalviktig. 
  • Hannah76
    whitetrach86 skrev 2011-12-01 17:00:40 följande:
    det där stämmer inte.. för kollar man isoBMI som är anpassat för just barn. Så har hon ett BMI på 22,35 (räknat med att hon väger 53kilo) och det klassas som normalviktig. 

Ja o lägger man på ett kilo så räknas man som överviktigt, så det stämmer absolut att det är på gränsen.
  • whitetrach86
    Hannah76 skrev 2011-12-01 17:01:55 följande:
    Ja o lägger man på ett kilo så räknas man som överviktigt, så det stämmer absolut att det är på gränsen.
    jag måste gå upp till 56 kilo för att det ska gå över till övervikt....

men man ska inte haka upp sig på bmi eftersom det är långt ifrån en exakt vetenskap.
    Jag tex har ett bmi på 18 men jag är inte mager för 5öre och min kompis har ett bmi på 33 och han är bodybuilder!
  • Twiist3d

Jag var 158 cm, och vägde 40-43 kg när jag var i hennes ålder.
    Så jag tycker det låter helt normalt.

If someone's trying to bring you down, it only means that you're above them.
  • sannahyden

BMI ska man inte räkna på barn har jag hört iaf..
    Sen tycker jag det är rätt "stört" att räkna BMI. För även om BMI visar på övervikt så kan personen vara smal.. så jag tycker man ska kolla på helheten. Hur personen ser ut, om den ser hälsosam ut eller inte.

Svar på tråden hur mycke borde 14 årig tjej väga ?