• Lorelei

Hur jämföra D-strl med vanliga strl?!

Jag är kort och tjock och köpte idag mina första byxor i D-strl! Det hade jag aldrig trott att jag skulle göra eftersom jag normalt sett inte ser klok ut i de byxor som erbjuds i D-strl. Men jag hittade ett par jeans som satt jättebra och som fanns både som D och vanliga strl... Fördelen var att jag slipper lägga upp de i D-strl Men nu till min fråga. Jag försökte prova mig fram eftersom jag inte har en aning om hur man "omvandlar" storlekarna från vanliga damstorlekar till D... Vad är t.ex. 42, 44, 46 i D-modeller?!?!?

• Svar på tråden Hur jämföra D-strl med vanliga strl?!
  • HumDis

Du får dubbla siffrorna så får du fram den vanliga storleken. T ex D21 är stl 42 osv.

• Åke Vilse

HumDis:

Det tycker jag stämmer väldigt dåligt.
    Jag köper D20 och C42-C44. På Kapp-Ahl kanske ska tilläggas.
    På Lindex är byxorna i D-storlek kortare i benen än på Kapp-Ahl.
    Har sett att ellos har en del i D är det någon som vet hur de är i längd?

• Lorelei

Humdis - av nyfikenhet... hur räknar man då fram C46 i D-strl?

• fipa2

va`vad är D storlek? eller C storlek för den delen? har aldrig hört talas om nåt sådant?

• Lorelei

D-strl är för oss korta människor som fyller ut på bredden C-strl är vanliga strl för normallånga. Känns lite märkligt för jag tycker inte att jag är direkt kort med mina 164, känner mig ganska normallång som tjej. Kallades förut för 20-serien tror jag. Minns bara att jag tyckte att alla deras byxor var otroligt tantiga och det är de nog fortfarande. Men ibland kan man ha tur och hitta byxor som faktiskt ser bra ut och då slipper man iaf lägga upp byxbenen!

• Lorelei

(Kort förenklat: C=40 serien, D=20 serien)

• fipa2

jag har aldrig sett plagg där man märker storleken på det viset... är det ett svenskt påhitt?
    är A isåfall för folk med modellmått?

• Lorelei

Ingen aning om det är ett svenskt påhitt men det är det säkert. Jag menar, våra C-storlekar är ju ganska "svenskt" det med. Tittar man på andra länder så har de inte samma måttsystem. A finns mig veterligen inte, men det var en intressant tanke Å andra sidan så finns ju C-systemet med långa ben och tom extra långa ben numer så det kanske kan tillhöra ditt A-system? *ler*

• fipa2

jag bor inte i sverige så kanske det då är svenskt, för jag har aldrig stött på det. men det är ju ganska bra system kanske

• Lorelei

Det är ju en klar fördel för oss som inte är så långa att kunna köpa byxor som man slipper lägga upp. Har aldrig köpt ett par "vanliga" byxor som varit lagom på längden och det är inte alltid så kul att sitta vid symaskinen. Dessutom som är ju formen på byxbenen anpassad för den längd de har. Dvs om byxbenen är tex boot-cut så ser man på dem var knäna ska vara och lägger man då upp dem så hamnar knäna fel...

• fipa2

jag är inte tjock men ganska kort och lite bred däremot. så om jag köper jeans som sitter bra vid rumpan och midjan så är de för små för mina lår, men köper jag byxor som sitter bra på låren så är det som ett tält vid midja och röv

och då är de med största sannolikhet också alldeles för långa.
    finns det D-byxor i 36-38?

• Lorelei

Tror att du faller just utanför ramen för D-strl. Minsta D-strl har måtten: Midjevidd: 77cm och Stussvidd: 105cm. Iaf enl Ellos, den enda mått-tabellen jag hittade på Internet.

• Lorelei

Och jag har raka motsattsen till ditt problem. Om jag köper byxor som är lagom i midjan så flaggar de över rumpa och ben eftersom jag är två storlekar större i midjan än i resten av kroppen

• fipa2

har ingen aning om vad för mått jag har...
    får väl bara fortsätta att köpa samma jeans modell som alltid då, den enda som ser bra ut på mig.

OT- men det finns nåt ställe där man kan gå in i ett litet bås med en massa små kameror som tar en tredimensionell bild på personen som står där, och på nåt sätt snappar upp vilka mått man har, och sen med den infon så syr de ett par jeans åt dig som ska sitta som en handske. säkert svindyrt men vore kul att få pröva det nångång.

• Lorelei

Det skulle jag helt klart vara villig att betala för! Tänk att få ett par jeans sydda som sitter bra överallt!

• fipa2

ja, när de sitter bra så slits de inte lika mycket heller, det är ju en investering fast jag tror att det finns bara i usa än så länge, men hoppas verkligen att det blir succé där så att de snart inför det här också

Svar på tråden Hur jämföra D-strl med vanliga strl?!