• JRS

    Tjeckien och Slovakien

    Hej. Jag och min man håller på med utredningen just nu och har börjat kolla på länder. Vi är mest intresserade av Tjeckien och Slovakien men de verkar vara väldigt "små länder " i adoptions sammanhang. Det är svårt att hitta information annat än den som finns på BFA:s hemsida så jag undrade om det är nån som har erfarenhet av de länderna? Skulle vara jättekul att höra hur det har fungerat.

  • Svar på tråden Tjeckien och Slovakien
  • Helle68

    Hej! Kul att ni är på gång med er utredning! Har ingen erfarenhet av Tjeckien men däremot har vi en tjej och en kille på snart sex år som är adopterade från Slovakien. Vi är mycket nöjda över Slovakien som adoptionsland, allt har fungerat jättebra för oss både före adoptionen och under vistelsen i landet. Hela upplägget kändes mycket genomtänkt och sett från barnens synvinkel. Det vi såg av barnhemmet var väldigt positivt, det kändes som om barnen blev väl omhändertagna och att de haft det bra. De första tre dygnen sedan vi fått träffa barnen bodde vi på barnhemmet tillsammans med dem och fick sova alla fyra tillsammans, vilket dels gjorde att vi kom varandra nära på ett bra sätt med lite stöd från personalen som tipsade oss i bakgrunden om barnens vanor och önskemål. Samtidigt var det ovärderligt för oss att ha fått förmånen att tillbringa några dygn på det barnhem där våra barn vuxit upp och jag är säker på att barnen kommer att uppskatta det också när de blir lite äldre. Jag kan på alla sätt varmt rekommendera både Slovakien och BFA! Har du några frågor får du jättegärna inboxa mig! Lycka till med allt oavsett vilket land ni kommer att välja!

  • JRS

    Helle 68: Tack så jätte mycket för informationen det låter ju verkligen jättebra, jag inboxar dig med några frågor jag har.

    ekke: Va roligt vore kul att komma i kontakt med fler som ska adoptera från östeuropa. Vi håller på med utredningen, som det ser ut just nu så borde vi ha vårt medgivande i händerna i februari som senast. Vilket jag verkligen hoppas på då både tjeckien och slovakien har rätt fördelaktiga köer just nu. Hur långt har ni kommit?

  • ekke

    JRS, just nu ser det ju bra ut med kösituationen, hoppas att det håller i sig :)

    Vi ska förhoppningsvis gå föräldrautbildningen i början av nästa år och sedan börja medgivandeutredningen efter det. Om allt flyter bör vi ha vårt ok innan semestern.

  • JRS

    Ekke: jaa, man får verkligen hålla tummarna för fortsatt bra kötider. Va roligt med föräldrautbildning. Vi gick den under hösten och det var kanon. Det var väldigt givande och lärorikt.

Svar på tråden Tjeckien och Slovakien