• Anonym (svägerskan)

    Muslimskt bröllop: Ni svenskar som är tillsammans med en muslim

    Min väninna dras till utländska killar, främst muslimer, och hon har varit gift med en muslimsk man. Först hade de ett muslimskt bröllop efter några veckor in i förhållandet, sedan gifte de sig borgerligt efter ca 1 år. I somras skilde de sig och nu har hon träffat en annan muslimsk man som hon känt i knappt 2 månader. Nu ska de ha ett muslimskt bröllop för att som hon uttryckte det "vi MÅSTE gifta oss för att få vara tillsammans". Alltså det hela lät som ett tvång snarare än som en kärlekshandling. Så min fråga är nu: ni andra svenskar som är tillsammans med en muslim, har ni också gift er muslimsk tidigt i förhållandet? Eller inte alls? MÅSTE man gifta sig för att få vara tillsammans, som min väninna uttryckte det?

    Anledningen till att jag frågar är för att jag tycker att min väninna jämt rusar in i förhållanden utan att först lära känna sin partner vilket många gånger lett till att förhållandet inte blivit långvarigt. Självklart respekterar jag hennes beslut att ha ett muslimskt bröllop, jag är bara nyfiken hur det ser ut för andra par i samma situation.

    Sen undrar jag om det är någon skillnad om en svensk man är tillsammans med en muslimsk kvinna eller om det är brukligt att även då gifta sig muslimskt.

  • Svar på tråden Muslimskt bröllop: Ni svenskar som är tillsammans med en muslim
  • annis02

    Min sambo är muslim. Vi har varit ett par i lite mer än tre år. Vi har bara pratat om att gifta oss och skaffa barn om cirka 4-5 år. Det är ingen brådska med andra ord.

    Dock vet jag inte om det är någon skillnad beroende på vilket land en muslim är ifrån. Jag menar om det kanske har något med kulturen i hemlandet att göra? (Att gifta sig snabbt inpå).

  • Anonym

    jag är också ihop med en muslim, vi bor tillsammans och väntar vårat första barn, och är inte gifta. Fast vi har pratat om det, men det är bara för att vi själva vill.  :) Men min sambos mamma hade helst sett vi var gifta när vi får vårat barn, men våran ekonomi tillåter inte bröllop, och sen är de inget mer med det :)

  • Anonym (svägerskan)

    Tack för era svar.
    Du kanske har rätt annis02 angående att det är vilket land och kultur man tillhör.
    När jag tänker efter så har min väninna varit tillsammans med män från norra Afrika. Och en annan bekant till mig är (och har varit) tillsammans med muslimska män från Mellanöstern och hon har barn med båda dessa män utan att de gift sig.

  • villhaenliten

    TS, det låter som om din väninna dras till praktiserande muslimer, som vill leva enligt islams regler. Har hon själv sin tro eller sina värderingar åt det hållet? Annars låter det ju lite "konstigt" på nåt sätt...

    En kompis till mig är gift med en man med rötter i Iran, men han är inte mer muslim än hon är kristen. Dvs inte praktiserande. De gifte sig borgerligt och firar både svenska och iranska högtider till viss del, men uppfostrar sina barn sekulärt. Han dricker alkohol ibland och det enda han inte gör som är vanligt i Sverige, är att han inte äter griskött. Men eftersom hans fru är vegetarian, spelar det ju ingen större roll för dem.  

  • Anonym (svägerskan)
    villhaenliten skrev 2011-12-02 19:43:10 följande:
    TS, det låter som om din väninna dras till praktiserande muslimer, som vill leva enligt islams regler. Har hon själv sin tro eller sina värderingar åt det hållet? Annars låter det ju lite "konstigt" på nåt sätt...

    En kompis till mig är gift med en man med rötter i Iran, men han är inte mer muslim än hon är kristen. Dvs inte praktiserande. De gifte sig borgerligt och firar både svenska och iranska högtider till viss del, men uppfostrar sina barn sekulärt. Han dricker alkohol ibland och det enda han inte gör som är vanligt i Sverige, är att han inte äter griskött. Men eftersom hans fru är vegetarian, spelar det ju ingen större roll för dem.  
    Min väninna är inte muslim och är väl egentligen inte intresserad av att anamma muslimska traditioner. Hennes partners brukar tex fira ramadan och inte äta griskött medan hon själv äter dagtid under ramadan och även gris ibland. Hennes exmake ville väldigt gärna att hon skulle följa muslimska traditioner som att bära slöja, fira ramadan och inte äta gris, men det ville hon inte.

    Båda mina vänner har haft en del muslimska pojkvänner och jag upplever att de till viss del anammar den muslimska kulturen, tex så dricker de alkohol men firar ramadan. Men det kanske är rätt vanligt att det är så inom de flesta religioner, att man följer vissa bitar, det är ju bland annat många som inte är troende kristna men som ändå väljer att gifta sig i kyrkan.
  • Anonym

    min man är turk och muslim. efter att vi vart tillsammans i 8 månader så gifte vi oss.. (vi är fortfarande gifta efter 8år som gifta)   jag vet att hans systerdotter som nyss gifte sig hade vart tillsammans med sin kille i ca 1 år. men de bodde inte tillsammans innan hon bodde hos sin mamma och han hos sin mamma. innan så var hon "ihop" med en annan kille i över två år och de bodde inte heller ihop tills hon gjorde slut med honom då... så det kan nog vara så att ska man vara ihop på "riktigt" så är det bröllop som gäller. (jag och min man bodde iofs tillsammans med varandra innan vi gifte ossmen utan att hans familj visste om det. Min man hade visst också ljugit för sina föräldrar om hur vi hade träffat varandra.. minst sagt pinsamt när de fick reda på hur vi egentligen hade träffats) Fast de sa ingenting... de blev nog bara besvikna på honom... (att han inte vågade tala sanning) men som sagt det kan vara så för en del...

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-02 21:28:04 följande:
    min man är turk och muslim. efter att vi vart tillsammans i 8 månader så gifte vi oss.. (vi är fortfarande gifta efter 8år som gifta)   jag vet att hans systerdotter som nyss gifte sig hade vart tillsammans med sin kille i ca 1 år. men de bodde inte tillsammans innan hon bodde hos sin mamma och han hos sin mamma. innan så var hon "ihop" med en annan kille i över två år och de bodde inte heller ihop tills hon gjorde slut med honom då... så det kan nog vara så att ska man vara ihop på "riktigt" så är det bröllop som gäller. (jag och min man bodde iofs tillsammans med varandra innan vi gifte ossmen utan att hans familj visste om det. Min man hade visst också ljugit för sina föräldrar om hur vi hade träffat varandra.. minst sagt pinsamt när de fick reda på hur vi egentligen hade träffats) Fast de sa ingenting... de blev nog bara besvikna på honom... (att han inte vågade tala sanning) men som sagt det kan vara så för en del...
    och vi följer inte ramadan använder inte slöja eller något sådant. det enda som vi inte äter är griskött. men det har han inte tvingat mig till. det smakar helt enkelt inte gott.. till och med min dotter får smaka på vanlig korv men hon brukar rata det och säga att det smakar äckligt... de flesta som får smaka kycklingkorv hos oss fortsätter med det för det är så gott!
  • villhaenliten
    Anonym (svägerskan) skrev 2011-12-02 21:11:42 följande:
    Min väninna är inte muslim och är väl egentligen inte intresserad av att anamma muslimska traditioner. Hennes partners brukar tex fira ramadan och inte äta griskött medan hon själv äter dagtid under ramadan och även gris ibland. Hennes exmake ville väldigt gärna att hon skulle följa muslimska traditioner som att bära slöja, fira ramadan och inte äta gris, men det ville hon inte.

    Båda mina vänner har haft en del muslimska pojkvänner och jag upplever att de till viss del anammar den muslimska kulturen, tex så dricker de alkohol men firar ramadan. Men det kanske är rätt vanligt att det är så inom de flesta religioner, att man följer vissa bitar, det är ju bland annat många som inte är troende kristna men som ändå väljer att gifta sig i kyrkan.
    Så hon tycker att praktiserande muslimer är jätteattraktiva, men vill inte anamma deras traditioner?

    Det luktar lite "opposites attract" här, men visst. Hennes val.

    Min poäng är bara att om man gång på gång faller för PRAKTISERANDE muslimer (eller judar, eller kristna, eller whatever) brukar man gilla den kulturen och - åtminstone delvis - dela de värderingarna. Även om man inte nödvändigtvis är troende själv. Så jag förstår om din kompis "killsmak" förbryllar dig något. 
  • villhaenliten

    Det hade varit en annan sak om hon vanligtvis föll för icke-muslimska killar som hon själv, men sen "råkade" bli kär i en muslim som dessutom var troende / praktiserande. Och då försökte "kompromissa" för att få det att fungera. 

    Det är ju en del som gör så - med varierat resultat, bör väl tilläggas. 

  • Muslimska mamman

    Jag och min man gifte oss några veckor efter att vi träffats och "fattat tycke" för varandra. Fullt normalt för oss eftersom vi båda är praktiserande muslimer.

  • Anonym (Aldrig hört talas om)
    Anonym (svägerskan) skrev 2011-12-02 00:40:47 följande:

    Sen undrar jag om det är någon skillnad om en svensk man är tillsammans med en muslimsk kvinna eller om det är brukligt att även då gifta sig muslimskt.


    Har aldrig hört talas om det
Svar på tråden Muslimskt bröllop: Ni svenskar som är tillsammans med en muslim