• Anonym

    nybörjare på jobbet, inte bjuden på julbord :(

    För två veckor sedan började jag arbeta deltid på ett litet företag. Igår hörde jag att de pratade om att skulle gå och äta julbord tillsammans med sina respektive... Jag frågade inget själv... Jag vet av min släkting som arbetar på samma ställe att det är företaget som bjuder. Känns konstigt, en ny människa i gruppen borde introduceras bättre...

    Glömde de mig, sparar de på mig, ser de inte på mig som en i gruppen än?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 01:15
    Jag var så entusiastisk... Nu är jag inte lika glad till det nya jobbet, tyvärr.

    Hur skulle ni reagera?

  • Svar på tråden nybörjare på jobbet, inte bjuden på julbord :(
  • Anonym

    det där känner jag igen, jag jobbade tre år på ett ställe, jag fick ej följa med på bowling eller julbord eller nått=(

  • Anonym (TS)

    Jag trodde inte att sånt förekommer :(
    När jag gjorde min praktik var jag med på en resa, på min gamla arbetsplats (kommunal) var alla med på sådana aktiviteter, när man umgås informellt svetsas arbetsgruppen

  • Anova

    Det kan absolut vara så att de inte ser dig som en i gruppen än. Efter 2 veckors arbete har man väl knappt själv kommit till rätta på jobbet. 
    Jag var med om ungefär samma sak på en arbetsplats. Jag hade just börjat jobba, och jobbet hade grillkväll och jag blev inte bjuden (inga av de som varit nya på arbetsplatsen blev inbjudna). Jag tyckte inte att det var någon stor grej att jag inte fick komma. Nästa gång jobbet hade fest blev jag inbjuden.

    Jag tycker absolut att man ska bjuda in hela arbetsplatsen på sådana saker där man får lära känna varandra utanför arbetets väggar. På min nya arbetsplats är vi väldigt måna om att alla ska få vara med, även de som kanske inte jobbat mer än ett par kvällar. Sånt formar ju ett arbetslag.    

  • Anonym

    det som hände mej var inte alls längesedan, typ ett år sedan, och det var varje gång om dom skulle spela bowling eller åka på after work, jag fick aldrig följa med och då skulle vi ändå vara som en familj=(

  • whitetrach86

    beror ju lite på företaget också... har varit anställd på ett ställe där bara fastanställda eller tillsvidare som det heter nu fick gå på julbord ect.
    Sen kan det ju vara så att dom planera julbordet för 1 månad sen med x antal personer och det helt enkelt inte finns någon stol till dig. 

  • Frontline
    whitetrach86 skrev 2011-12-02 02:35:21 följande:
    Sen kan det ju vara så att dom planera julbordet för 1 månad sen med x antal personer och det helt enkelt inte finns någon stol till dig. 
    Skulle mer tro på detta.
    Det hände mig för 2 år sen när jag var nyanställd på ett företag, anmälan skulle vara inne 1 vecka innan jag började
    så det var helt enkelt inte bokat för mig men jag stod som reserv ifall nån skulle hoppa av.

    Sen kan jag ju tycka det lite konstigt att man inte skulle kunna klämma in en person till för maten hade med all säkerhet räckt till mig med...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Selma1966

    Trist. Men julbordet kanske ses som tack för arbetsinsatsen under året som gått? Du bjuds förhoppningsvis nästa år istället.

    I en annan tråd har det diskuterats timanställdas rätt till julbord och fester och där var det många som inte räknades med i gruppen... (var sätter man gränsen, 5, 50, 500 timmar om året liksom?). Deltid är oftast en fast anställning (om du inte jobbar timtid i samma mängd sim deltid). Fast anställda borde ju bjudas med. Men dom jag sa, är det tack för arbetsinsatsen är det inte lika självklart även om de borde se nyttan av att träffa den nyanställde i en lättsammare situation och lära känna varandra.

  • colanappen

    kan du inte helt enkelt fråga chefen? De kanske inte har tänkt på saken om nu anmälningarna gick ut innan du började.
    Och dina kollegor kanske inte heller har tänkt på det.
    Visst kan det vara så att de inte tycker att du riktigt hör dit än men fråga kan ju bara vara ett missförstånd

  • Tonx

    Ärligt talat så skulle jag inte förväntat mig julbord om jag var så färsk på jobbet och det är så nära jul.

     

  • Chrome

    Det kan mycket väl vara så att den som planerat julbordet helt enkelt inte tänkt.

    Jag jobbade ett tag på en avdelning där det fanns fast anställda, en större grupp konsulter från samma konsultföretag och så jag från ett bemanningsföretag. Jag fick vara med och planera och boka en eftermiddag och helkväll där konsultbolaget bjöd de fast anställda, men jag blev inte bjuden själv. Den eftermiddagen satt jag själv på jobbet medan alla andra roade sig. Anledningen till att jag inte fick följa med tror jag enbart handlade om att konsulten som höll i alltihop helt enkelt var för dum för att fatta att han exkluderade mig. Han tänkte aldrig på det. Det blir ju inte roligare att sitta själv av det, men det berodde i alla fall inte på illvilja.

    Jag tycker absolut att du borde ha blivit medbjuden eller allra minst fått en förklaring till varför du inte blivit medbjuden.

Svar på tråden nybörjare på jobbet, inte bjuden på julbord :(