• Anonym (Vågar vi?)

Vågar man låna hos bluestep?

Hej

Vi är ett par som snart ska flytta ihop. Men tyärr finns inga lgh här där vi ska bo (pga jobb) så vi funderar på att köpa hus.
    Vi har hittat ett för 1 800 000 som legat ute länge så kaknske kan vi pruta på det.

Problemet är att jag har kronofogdeskuld som jag betalar av på (jag kan nog betala av det på 3-4 månader när vi väl bor ihop) så vanligt banklån är inte att tänka på.

Jag har två barn på heltid, han har två barn v.h.
    Men vågar man låna av bluestep? Om jag kollar via deras hemsida kommer det att se ut så här i vår budget:

Inkomster: drygt 38500
    Utgifter för hus: Bluestep knappt 8000
    Lån till insats: knappt 3000 (om han kan få medlemslån via facket)
    Driftskostnad, el, vatten etc: 4500
    (vi har räknat på el förbr 30 000/år, lite över det som mäklaren räknat med)
    Övriga kostnader: 16000 kr (inkl mat etc)

Kvar: 7000

Han har en bil som han betalar av på, ev ska vi sälja den men han kommer ändå ha en skuld kvar att betala p den så vi vet inte än, beror på hur mycket det blir kvar. Det är en volvo.

Vi letar givetvis i första hand hyrt boende så vi kan betala klart våra skulder, men det finns inget annat än ettor och tvåor och det är en omöjlighet (pga ena barnets handikapp) och vi vill ju kunna jobba båda två, som det är nu har bara jag fast jobb. (Jag kan behålla mitt jobb även när vi flyttar och nej, innan någon frågar, det är omöjligt för honom att pendla därifrån han bor nu)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 12:26
    Som jämförelse kostar motsvarande lån hos ICA (som var billigast av övriga banker)knappt 6800.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 16:03
    Vi fick erbjudande om att hyra en 4:a. Övre planet i en villa. 4,an är på 94 kvm och inkl avgift för vatten och avlopp samt hushållsel så betalar de som bor där nu 9500 kr i månaden. Där ligger läget om man inte har tur och hittar en lgh i det kommunala bolaget. Och där finns som sagt bara 1or och 2or och endast en 4a har varit ute på 6 månader. Eller, faktiskt på 1 år, jag har stått 6 månader själv först.

• Svar på tråden Vågar man låna hos bluestep?
  • Anonym (Anna)

15.500 för huset? Och det utan amortering, pengar till renovering osv? Vet du att det är den räntan ni får eller är det från något erbjudande eller reklam? För isf är det ju alltid en från-ränta vilket betyder att det i de allra flesta fall blir mer. Du är även bunden till Bluestep ett bra tag innan du kan byta till en vanlig bank med bättre räntor

• Anonym (Vågar vi?)
    Anonym (Anna) skrev 2011-12-02 11:24:50 följande:
    15.500 för huset? Och det utan amortering, pengar till renovering osv? Vet du att det är den räntan ni får eller är det från något erbjudande eller reklam? För isf är det ju alltid en från-ränta vilket betyder att det i de allra flesta fall blir mer. Du är även bunden till Bluestep ett bra tag innan du kan byta till en vanlig bank med bättre räntor
    Inkl amortering på ena lånet 1000 kr och det andra 1500.

Jag fick fram siffran genom deras hemsida. Medlemslånet är via Nordeas hemsida.
  • Anonym

Våga låna gör ni nog, men frågan är om ni har råd att bo i huset.

Har n något sparande planerat? Hus kostar otroligt mycket och det kan ju finnas en anledning till att huset inte blir sålt.

• Anonym (Vågar vi?)

Det finns en del hus som är till uthyrning, det billigaste var 6900 i kallhyra och då måste vi ha två bilar, övriga är från 8000 kr i kallhyra därav att vi började titta på vad hus kostar.

Lgh från 6500 inkl värme, men det finns som sagt inga och vi har letat i 6månader och stått i kö lika länge, vi ställde oss genast när det blev klart att han får jobb här när hans kontrakt där han jobbar nu går ut.
    Men det verkar som att de som hyr en 4:a gör det för att de inte vill ha hus så det blir inga lediga, en enda har blivit ledig under tiden vi har stått i kö, den kostar 7800 per månad och vi hade inte tillräckligt med köpoäng så vi fick den inte, bolaget här går enbart på poäng ingenting annat.

• Anonym (Jack)

Säger som ovan: 15.5000 i månaden i ränta och driftkostnad??
    Behöver ni dessutom låna till insatsen är frågan om banken godkänner er ansökan... Detta är dessutom beräknat på den nuvarande räntan? Tänk på att banken brukar räkna med att man ska klara av en räntehöjning med ca 3-4 %-enheter!

Hur ser er situation ut i övrigt? Har ni fast jobb?

• Anonym (Vågar vi?)
    Anonym skrev 2011-12-02 11:36:48 följande:
    Våga låna gör ni nog, men frågan är om ni har råd att bo i huset.

Har n något sparande planerat? Hus kostar otroligt mycket och det kan ju finnas en anledning till att huset inte blir sålt.
    Det enda som behövs göras i detta hus är om man vill måla och tapetsera om invändigt.
    Och ja, det vet jag säkert, hur vill jag inte säga för då kunde jag lika gärna ha låtit bli att vara anonym.

Vi kan ju använda de 7000 kr vi får över till sparande eller till att måla om ifall vi vill. Och vi har båda haft hus och vet att hus kostar. Men som sagt, detta är 'färdigt' förutom ev invändigt om man inte gillar färgerna.
  • Anonym (Vågar vi?)
    Anonym (Jack) skrev 2011-12-02 11:39:55 följande:
    Säger som ovan: 15.5000 i månaden i ränta och driftkostnad??
    Behöver ni dessutom låna till insatsen är frågan om banken godkänner er ansökan... Detta är dessutom beräknat på den nuvarande räntan? Tänk på att banken brukar räkna med att man ska klara av en räntehöjning med ca 3-4 %-enheter!

Hur ser er situation ut i övrigt? Har ni fast jobb?

Det är ju därför jag frågar, jag tycker det låter mycket men vi måste ju bo någonstans eller så får han tacka nej till jobb och vi får flytta ihop där jag bor nu.

Jag kan som sagt behålla mitt jobb eftersom jag jobbar till stor del hemifrån. Hans kontrakt där han jobbar nu går ut sista dec och det kommer inte att förlängas eftersom det är ett säsongsjobb han har haft.
    Möjligen kan han få jobb där igen i april-maj men han vill ha jobb hela året och har alltså ett jobb som väntar på honom dit vi vill flytta.

Som du ser är det 2500 kr i amortering inräknat i priset jag har skrivit så det är inte bara ränta och drift. Men, ja det är mycket pengar.

Känns som att välja mellan pest eller kolera, tacka nej till jobb eller bo dyrt. Hur fan väljer man??
  • Anonym (Jack)
    Anonym (Vågar vi?) skrev 2011-12-02 11:48:03 följande:
    Det är ju därför jag frågar, jag tycker det låter mycket men vi måste ju bo någonstans eller så får han tacka nej till jobb och vi får flytta ihop där jag bor nu.

Jag kan som sagt behålla mitt jobb eftersom jag jobbar till stor del hemifrån. Hans kontrakt där han jobbar nu går ut sista dec och det kommer inte att förlängas eftersom det är ett säsongsjobb han har haft.
    Möjligen kan han få jobb där igen i april-maj men han vill ha jobb hela året och har alltså ett jobb som väntar på honom dit vi vill flytta.

Som du ser är det 2500 kr i amortering inräknat i priset jag har skrivit så det är inte bara ränta och drift. Men, ja det är mycket pengar.

Känns som att välja mellan pest eller kolera, tacka nej till jobb eller bo dyrt. Hur fan väljer man??
    Till att börja med. Kontakta bluestep och sätt er ner med en bankman. Ansök inte på nätet!!
    Det är alltid lättare att förklara läge och ekonomi öga mot öga. Tyvärr är det nog svårt för någon på FL att säga hur ni ska göra och hur ev. lån kommer läggas upp.
  • Anonym (Vågar vi?)
    Anonym (Jack) skrev 2011-12-02 11:53:46 följande:
    Till att börja med. Kontakta bluestep och sätt er ner med en bankman. Ansök inte på nätet!!
    Det är alltid lättare att förklara läge och ekonomi öga mot öga. Tyvärr är det nog svårt för någon på FL att säga hur ni ska göra och hur ev. lån kommer läggas upp.
    Ja OM vi ska ansöka så gör vi det INTE via nätet! Det var bara en koll jag gjorde för att se hur stor skillnad det blev jämfört med vanlig bank.
    Helst hade vi bott i lgh och betalat av allt och sparat först, men nu närmar det sig för honom att byta jobb och vi har ingenstans att bo. Han kan ev hyra in sig hos en annan kille som jobbar där men det är bara för någon månad så det känns inte ok att göra det och sen måste han iaf sluta jobbet för att han inte kan pendla och inte har någonstans att bo där.
  • TawnyEagle

För det första beviljar inte Bluestep lån till folk med obetalade kronofogdsskulder. Så har du minst lilla krona där som inte är betald, kan du glömma det hela. För det andra får man betala in en massa ränta i förväg, ca 50 000.- på en miljon, vilket betyder att ni måste låna ihop dom pengarna också.

Utan buffert bör man inte heller köpa ett hus. Vad gör ni när kylskåpet pajar? Eller varmvattenberedaren? Eller tvättmaskinen? 

Svar på tråden Vågar man låna hos bluestep?