Vågar man låna hos bluestep?
Hej
Vi är ett par som snart ska flytta ihop. Men tyärr finns inga lgh här där vi ska bo (pga jobb) så vi funderar på att köpa hus.
Vi har hittat ett för 1 800 000 som legat ute länge så kaknske kan vi pruta på det.
Problemet är att jag har kronofogdeskuld som jag betalar av på (jag kan nog betala av det på 3-4 månader när vi väl bor ihop) så vanligt banklån är inte att tänka på.
Jag har två barn på heltid, han har två barn v.h.
Men vågar man låna av bluestep? Om jag kollar via deras hemsida kommer det att se ut så här i vår budget:
Inkomster: drygt 38500
Utgifter för hus: Bluestep knappt 8000
Lån till insats: knappt 3000 (om han kan få medlemslån via facket)
Driftskostnad, el, vatten etc: 4500
(vi har räknat på el förbr 30 000/år, lite över det som mäklaren räknat med)
Övriga kostnader: 16000 kr (inkl mat etc)
Kvar: 7000
Han har en bil som han betalar av på, ev ska vi sälja den men han kommer ändå ha en skuld kvar att betala p den så vi vet inte än, beror på hur mycket det blir kvar. Det är en volvo.
Vi letar givetvis i första hand hyrt boende så vi kan betala klart våra skulder, men det finns inget annat än ettor och tvåor och det är en omöjlighet (pga ena barnets handikapp) och vi vill ju kunna jobba båda två, som det är nu har bara jag fast jobb. (Jag kan behålla mitt jobb även när vi flyttar och nej, innan någon frågar, det är omöjligt för honom att pendla därifrån han bor nu)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 12:26
Som jämförelse kostar motsvarande lån hos ICA (som var billigast av övriga banker)knappt 6800.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 16:03
Vi fick erbjudande om att hyra en 4:a. Övre planet i en villa. 4,an är på 94 kvm och inkl avgift för vatten och avlopp samt hushållsel så betalar de som bor där nu 9500 kr i månaden. Där ligger läget om man inte har tur och hittar en lgh i det kommunala bolaget. Och där finns som sagt bara 1or och 2or och endast en 4a har varit ute på 6 månader. Eller, faktiskt på 1 år, jag har stått 6 månader själv först.