• Anonym (hmmm)

Det "väser" i lungorna ibland.

Ibland när jag legat ner och sovit,särskilt på rygg och sätter mig upp kan det "väsa" till i lungorna, även ibland om jag är lite slemmig i halsen kan det låta likadant. Bara när jag andas in. Vad är detta? Har inte svårt att andas på något vis, varken in eller ut. Är hypokondriker så blir ju så nojjig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 13:48
    Har ibland tänkt det kanske är astma men borde man inte ha svårt att andas antingen in eller ut då? Det är ju kramp i luftrören säger man ju.

• Svar på tråden Det "väser" i lungorna ibland.
  • Anonym (...)

Efter en jobbig förkylning förra året hade jag dessa väsningar som aldrig gav sig, utan att ha svårt att andas. En astmainhalator hjälpte. Använder den till och från nu då besvären kommer och går. För mig är väsningarna vid utandning, inte in. Relaterar det till lättare astma.

• Anonym (förkylningsastma)

jag har sk. förkylningsastma. Dvs jag har inte astma, jag har genomgått en astmautredning, men när jag blir förkyld och det kryper ner i bröstkorgen, då är det astma så jag får astmamediciner men det kan gå 2-3 år emellan varven.  I min utredning kom de fram till att jag har trångt i luftrören, en obstruktion som de kallar det och blir jag förkyld, tja då täpper det väl till mer än vanligt och då blir jag precis som du beskriver.
    Du kanske ska ringa VC och fråga om du får göra en utredning?

• Anonym (hmmm)

Alltså jag har bricanyl hemma för min allergi, om jag får tugnt att andas när det är som värst på sommaren. Jag hade bra på de där mätarvärderna då iallafall när jag fick blåsa.  Kan man prova bricanyl och se om det blir bättre?

• Anonym

Bricanyl ska man passa sig för om man har astma de kan framkalla de. Om man gör ett metakolintest kan man se om man har astma om den inte är uppenbar men man behöver dock er remis. Du ska inte exprementera med sånna saker i onödan. Gå till en läkare i stället för att gissa vad de är för fel.

• Anonym (hmmm)

Ja men används inte bricanyl vid astma och astmaanfall?

• Anonym (förkylningsastma)
    Anonym skrev 2011-12-02 20:41:22 följande:
    Bricanyl ska man passa sig för om man har astma de kan framkalla de. Om man gör ett metakolintest kan man se om man har astma om den inte är uppenbar men man behöver dock er remis. Du ska inte exprementera med sånna saker i onödan. Gå till en läkare i stället för att gissa vad de är för fel.
    hur menar du då? Bricanyl är väl en av de vanligaste astmasprayerna man får?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (förkylningsastma) skrev 2011-12-03 17:57:38 följande:
    hur menar du då? Bricanyl är väl en av de vanligaste astmasprayerna man får?
    Undrar jag också då läkaren skrev ut detta rätt lätt det året jag hade lite problem med min pollenallergi.
Svar på tråden Det "väser" i lungorna ibland.