Min bästa vän svek mig, vad hade ni gjort?
Jag och min bästa (?) vän, vi kan kalla henne "Blomman", har känt varandra, och varit vänner, i 15 år. Vi har alltid funnits där för varandra oavsett vad det handlade om, hon har varit den som man kunnat berätta vad som helst för. Jag har alltid kunnat lita på henne.
Tills i somras.
Jag hade ett mycket dåligt förhållande med min dotters pappa. Han misshandlade mig psykiskt i ungefär 3 år, och i våras började han misshandla mig fysiskt. Jag hade länge försökt lämna honom, men han kom tillbaka hela tiden. Under denna tiden var Blomman den enda jag kunde prata med om detta. Trots att jag litade på henne och vi hade varit vänner så länge var det svårt att berätta hur det låg till, men till slut gjorde jag det, och hon fanns där för mig.
Tills en dag;
Vi hade träffats för att gå en runda på stan. Min dotter hade precis vaknat och behövde äta, och jag var också hungrig, så vi satte oss på en restaurang och åt innan vi gick på stan. Plötsligt, när vi sitter och pratar glatt, tittar hon upp på mig och ser mycket ångerfull ut. "Jag tror att jag har gjort något dumt.." säger hon, och jag fattar ingenting. Hon berättar då att hennes sambo hade smsat henne och frågat vad hon gjorde, hon svarade att hon satt och åt med mig, men allra helst hade hon velat gå på stan, varpå han hade blivit riktigt arg, för enligt honom (och henne) så behandlade jag henne mycket illa, och så skickade han detta sms:et till mig:
"Kan du sluta bete dig som en liten bortskämd snorunge? Så sjukt självisk. Tänker du någonsin på någon annan än dig själv? Att alla inte alltid kan anpassa sig efter dig? Du förtjänar fan inte det sällskap du har. Hela världen kretsar inte runt dig."
Jag fattade ingenting, varken jag, eller någon som känner mig, skulle säga att jag är varken bortskämd, barnslig eller självisk. Så jag frågade Blomman vad hon hade sagt till honom om mig egentligen, och enligt henne hade hon inte sagt någonting, utan han hade bara hört våra samtal (när jag hade ringt henne för att prata när det hade hänt något eller om jag mådde dåligt). Det blev jättedålig stämning och ingen av oss visste vad vi skulle säga. Vi gick på stan en liten runda, men till slut ursäktade hon sig med att hon hade bråttom, och sprang iväg. (Jo, hon sprang.)
Senare chattade jag med både henne och hennes sambo på facebook (de bor i en annan stad så de var inte med varandra just då, han var hemma hos dem och hon var hos sina föräldrar).
Jag frågade hennes sambo vad han hade menat med sms:et och varför han var så arg på mig, varpå han svarade: "hela grejen? du förutsätter att Blomman hela tiden ska finnas där, anpassa sig efter hur du har det o.s.v... och inte tänker på att det blir jobbigt för henne.. och du tynger ner henne med saker du själv valt, du själv satt dig i? och p.g.a. det får hon finnas där och ta det gång på gång.."
Jag svarar: "1. Jag förutsätter aldrig att Blomman ska finnas där. Om hon säger att hon inte vill/kan eller inte har tid så accepterar jag det. 2. "saker jag själv valt, jag själv satt mig i?" Tror du verkligen att jag har valt att bli misshandlad :S".
Jag fick mycket dåligt samvete över detta och bad om ursäkt till henne, för jag har aldrig förstått att hon har mått så dåligt. Och jag tycker att hon skulle ha sagt ifrån tidigare. Men enligt henne hade hon inte sagt någonting för att jag mådde så dåligt och för att hon visste att hon var min enda vän. Men hon har inte bett om ursäkt för det, i stället fortsatte hon, i samma stil som sin sambo att försöka ge mig skulden för att hon mådde så dåligt.
Jag kände mig sviken för att hon hade berättat allt för sin sambo med, han och jag har bara träffats 2 gånger, så vi känner inte alls varandra. när jag frågade henne varför hon hade berättat allt för honom utan att fråga mig först resonerade hon såhär:
Jag: Jag känner inte att jag kan lita på dig så mycket längre. Det var svårt för mig att berätta för dig att min dotters pappa hade skadat mig. Det berättade jag endast för dig, och ingen annan, för att jag bara litade på dig. Sånt berättar jag för dig, för jag trodde aldrig att du skulle berätta det för någon annan.
Hon: jag behövde prata med någon. och nej är det så så kan du nog tyvärr inte lita på mig. för jag klarar inte av att hålla det inne. det är fruktansvärt psykiskt påfrestande. då borde du inte kommit till mig alls. För varför ska du kunna vända dig till mig och jag inte till någon? förstår du inte hur dåligt jag mår av att du mår dåligt.
Jag: Jag förstår det, men jag tycker ändå att du hade kunnat fråga mig innan. "Är det ok för dig om jag berättar detta för min sambo?" för det är ändå väldigt personligt och en mycket svår grej att säga. Mycket svårare än att hålla inne en bästa väns personliga händelser som hon berättar för dig i förtroende.
jag har inte sagt att det var fel av dig att prata med din sambo. Jag tycker bara att det var fel av dig att prata med honom utan att ha frågat mig först om det var ok för mig.
Hon: jag tycker faktiskt inte det. Blandar du in mig får du helt enkelt räkna med sådant.
Jag blev helt chockad. Min vän, som jag trodde att jag kunde lita på i 15 år säger plötsligt att om jag berättar något för henne får jag helt enkelt räkna med att hon berättar det för andra.
Efter det avslutade hon konversationen, sa att hon inte ville prata mer om det för hon skulle åka utomlands och hon ville inte må dåligt innan hon åkte.
3 veckor senare kom hon tillbaka till Sverige och vi träffades av en slump på bussen. Hon var ledsen pga ett bråk med sin pappa och jag gav henne en stöttande kram och satt med henne hela bussresan. Då sa jag till henne att vi behövde prata, för att jag var fortfarande lite arg och besviken på henne. Hon sa då att hon förstod och att hon skulle höra av sig.
Hon har hört av sig en gång då vi träffades och det var väldigt skum stämning, hon sa nästan ingenting alls och försökte inte ta upp ämnet alls. Nu skriver hon sms och på facebook till mig som om ingenting har hänt, och jag känner mig fortfarande mycket sviken.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju ta upp det med henne, men samtidigt tycker jag att hon borde ta upp det själv.
Samtidigt orkar jag inte ta upp det, det har hänt så mycket den senaste tiden och jag känner inte att vår vänskap kan "lagas" så enkelt utan hennes initiativ. Jag vill bara säga upp kontakten.
Den enklaste vägen ut är helt enkelt att bara strunta i det, glömma bort det och gå vidare, och göra som hon gör: låtsas som om inget har hänt. Men jag kan inte glömma...
Vad hade ni gjort?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-10 12:47
Hej!
Jag har varit utan dator ett tag och därför ej kunnat uppdatera. Jag har läst alla era inlägg och förstått att en del inte tycker att det är ett svek att berätta för sin partner. Jag står dock fast vid min åsikt, om jag berättar något för en vän i förtroende litar jag på att denne inte berättar det för någon, varken sin mamma, pappa, någon annan vän eller sin partner. Särskilt inte när det handlar om riktigt personliga saker (som t.ex. misshandel).
MEN hade det enbart handlat om att hon berättade det för honom, hade jag ändå förlåtit henne och accepterat att hon, så länge hon är tillsammans med honom, kommer att berätta saker för honom. Vi har ändå varit vänner i 15 år..
Tyvärr är det ju mer.
Vad jag inte förstår är hur hennes kille kunde bli så jäkla förbannad och påstå att jag är självisk och barnslig (bl.a.). Denna killen känner alltså inte mig, vi har träffats två gånger. Dessa åsikter måste han ha fått någonstansifrån, och jag anser att man inte får sådana åsikter av att höra sin flickvän prata i telefon med sin bästa vän som är ledsen...
Sedan dessutom att hon blir arg och irriterad för att min dotter måste äta (det var inte första gången detta hände).
Men det som gör mig allra mest förvirrad är att jag inte vet varför hon (och hennes kille) blev så arg(a) på mig. Det jag vet/tror har jag fått lista ut själv, för hon har fortfarande inte förklarat något för mig. Jag känner mig sviken för att hon inte sa direkt till mig att något var fel, utan lät hennes kille lägga sig i. Och nu fortsätter hon likadant. Innan hon åkte till USA sa hon att vi skulle prata om det när hon kom hem, och samma när hon kom hem sa hon att hon skulle höra av sig, men sedan dess har vi haft mycket lite kontakt, trots att hon praktiserade i denna staden i ungefär 2 månader.