• Anonym (..........)

Sjukskrivning vid utsättning av sertralin ( gravid)?

har valt att sluta med min sertralin, vill inte riskerna nått med bebisen. Blev informerad om riskerna när jag blev gravid och ju mer jag tänkt på det desto mer säker har jag blivit på att sluta med dom.  Tyvärr har graviditeten vart jobbig med blödningar osv vilket medfört en oerhörd stress och oro för mej med sömnproblem osv..... hursomhelst.... Jag mår inget vidare just nu, ständigt orolig, uppstressad, sover inte, yrsel, illamående, hjärtklappning osv  dessutom är det tungt och väldigt stressigt på jobber just nu, tunga lyft osv... Undrar om man blir sjukskriven nån kortare period under utsättningen för att inte hamna i en "svacka "igen nu när läget inte är det bästa som det är ...

• Svar på tråden Sjukskrivning vid utsättning av sertralin ( gravid)?
  • Ellikapellika

Nu har du redan fattat ditt beslut, men förutsättningarna låter inte optimala för ett utsättande.
    Prata med förskrivande läkare om en kortare sjukskrivning, tycker jag.
    Man måste nog be om det.
    Sedan behöver du ju inte få utsättningsproblem om du trappar ner sakta i samråd med din läkare.

Själv funderar jag på om jag ska börja med mina Sertralin igen. Jag behöver dem mest under vintermånaderna så jag hinner trappa ut i god tid innan förlossningen.

• Anonym (..........)
    Ellikapellika skrev 2011-12-03 00:28:42 följande:
    Nu har du redan fattat ditt beslut, men förutsättningarna låter inte optimala för ett utsättande.
    Prata med förskrivande läkare om en kortare sjukskrivning, tycker jag.
    Man måste nog be om det.
    Sedan behöver du ju inte få utsättningsproblem om du trappar ner sakta i samråd med din läkare.

Själv funderar jag på om jag ska börja med mina Sertralin igen. Jag behöver dem mest under vintermånaderna så jag hinner trappa ut i god tid innan förlossningen.

Jag har trappat ner från 100 till 25 gram nu på ett par veckor. Och snart ska jag äta 25 g varannan dag. Tror inte jag har haft så mkt utsättnings symtom, men det är ju svårt att säga eftersom jag mår rätt uselt ändå av all stress som blödningar osv har orsakat. Jag ska prata med min läkare nästa vecka, sen får vi se vad som händer.
  • Variabla

Jag kan tänka mig att det beror helt på hur du upplever det, man reagerar ju så olika vid utsättning av medicin. Men som du mår nu låter inget vidare och inte en optimal tidpunkt för att sluta, så lugn & ro låter i mina öron som en plan.

Du vet om att av nästan all antidepp har blödning som en biverkning, inte jättevanligt och kan komma rätt långt efter man började med medicinen. Nu är jag inte gravid men håller på att sätta ut medicin av den anledningen just nu. Jag blöder titt som tätt. Vad jag ville ha sagt med det är att dina blödningar inte behöver vara ett tecken på att nåt är tokigt utan KAN bero på din medicinering.

Lycka till :)

• dec2010

Kan du inte få annat som inte är skadligt?

Lergigan är ju tillex lugnande o inga problem vid grav. Dessutom bra vid illamående. Propovan ska man kunna ta för sömnen med.

Vet inte hur det funkar med Sjukskrivning. Men om det är tyngre än du klarar på jobbet så kanske havandeskapspenning är nåt.

Var rädd om dig. Att mamman inte mår bra är nog farligare än lite sertralin. Annars kanske du hamnar i förlossningsdepp som jag med mitt första.

• Anonym

Att sätta ut medicinen kan vara mer stressande för barnet då mamman ofta mår sämre än att äta medicinen. Därför rekomenderar de flesta läkare att fortsätta äta medicinen och att bli sjukskriven lär bli svårt.

• Anonym
    dec2010 skrev 2011-12-03 07:33:45 följande:
    Kan du inte få annat som inte är skadligt?

Lergigan är ju tillex lugnande o inga problem vid grav. Dessutom bra vid illamående. Propovan ska man kunna ta för sömnen med.

Vet inte hur det funkar med Sjukskrivning. Men om det är tyngre än du klarar på jobbet så kanske havandeskapspenning är nåt.

Var rädd om dig. Att mamman inte mår bra är nog farligare än lite sertralin. Annars kanske du hamnar i förlossningsdepp som jag med mitt första.
    Sertralin är inte skadligt vid graviditet och ökar inte risken för fosterskador eller liknande. Det som kan hända är att när barnets föds får den vissa symtom som är övergående och ofarligt. Därför får man ligga inne för observation några dagar extra.
  • dec2010

Var ts som skrev om riskerna och att hon därför ville sluta.

Så vitt jag vet från att jag åt sertralin var att man eg visste för lite med vad som gick över till barnet. Men bedömde att om det var värre för mamman utan dem än ev risker för barnet med dem så fick mamman äta..

Jag fick när jag ammade o de hävdade att det inte gick över men jag blev superdålig i magen o min son likaså. Så fort jag slutade amma blev han bra igen.

• Anonym (..........)
    Anonym skrev 2011-12-03 07:35:25 följande:
    Sertralin är inte skadligt vid graviditet och ökar inte risken för fosterskador eller liknande. Det som kan hända är att när barnets föds får den vissa symtom som är övergående och ofarligt. Därför får man ligga inne för observation några dagar extra.

Den information jag fick var att Bebisen kan få utsättningssymtom efter förlossningen, skrigihet, kramper,problem med att amma. Dessutom en liten och ovanlig risk för pulmonell hypertension, dvs att bebisens andning inte fungerar som den ska ( nått med att blodkärlen inte utvudgar sig i lungorna som dom ska vid födseln). som kan resultera i syrebrist och i allra värsta fall hjärnskador och att bebisen dör av syrebrist. Väldigt ovanligt, men det fick mej att tänka... Det verkar som om dom allra flesta förlossningar där mamman ätit sertralin går bra, men den där lilla lilla procenten det går dåligt för... det är den som stör mej Därför valde jag att försöka sluta.
  • Ellikapellika
    Anonym (..........) skrev 2011-12-03 08:11:02 följande:
    Den information jag fick var att Bebisen kan få utsättningssymtom efter förlossningen, skrigihet, kramper,problem med att amma. Dessutom en liten och ovanlig risk för pulmonell hypertension, dvs att bebisens andning inte fungerar som den ska ( nått med att blodkärlen inte utvudgar sig i lungorna som dom ska vid födseln). som kan resultera i syrebrist och i allra värsta fall hjärnskador och att bebisen dör av syrebrist. Väldigt ovanligt, men det fick mej att tänka... Det verkar som om dom allra flesta förlossningar där mamman ätit sertralin går bra, men den där lilla lilla procenten det går dåligt för... det är den som stör mej Därför valde jag att försöka sluta.
    Hur länge är det kvar till bebisen beräknas födas?
    Om det är mer än tre månader kvar kanske du kan gå på en lägre dos ett tag så du inte dippar helt?
    Jag tycker det låter som att du trappar ner lite snabbt med tanke på ditt grundmående.
    Om det inte är akutbråttom skulle jag fortsätta på 25mg ett par veckor till innan ytterliggare nedtrappning.

Jag är i v 15 nu, har blödningar och räknar med att hinna trappa ut i god tid innan beräknad förlossning, men så är min depression säsongsbunden så jag brukar trappa ner i slutet på mars och öka på igen i september/oktober. Inför denna graviditeten slutade jag helt, men annars brukar jag ligga på 25mg under våren och sommaren.
  • Anonym (..........)

Jag är bara i vecka 13 än så länge så det är ett tag kvar till förlossningen, men enl läkaren så måste man sluta innan vecka 20 om det ska göra någon skillnad. Men det är ju några veckor tills dess åxå, så jag ska nog gå på 25 ett tag till innan jag slutar helt.

Svar på tråden Sjukskrivning vid utsättning av sertralin ( gravid)?